Dream Gaming: Tech-hub for fællesskaber og iværksætteri

Det handler ikke bare om at spille computer i Dream Gamings lokaler i Rødovre. Holdet bag konceptet er nemlig optagede af at gøre en forskel – for unge, der mangler lidt på dannelseskontoen, for fællesskaberne omkring e-sporten, for iværksættere med en tech-drøm i maven og mange flere. Gaming er ’værktøjet’, de bruger til at sætte fokus på fællesskab, udvikling og iværksætteri – og dét er en forretningsmæssig alsidig rejse, fortæller CEO Daniel K. Gustavsen.

Mange virksomhedsejere ville ryste i bukserne over at begive sig ud på en rejse uden en egentlig destination - i form af målbare succesparametre - for øje. Det gør de ikke hos Dream Gaming i Rødovre. Her er den ikke-kortlagte rute og ukendte rejseform faktisk pointen med overhovedet at tage afsted.

Missionen er nemlig at styrke fællesskaber i og omkring gaming. Det handler om at åbne omverdens øjne for, at gaming kan være kanal for værdifulde oplevelser for de implicerede og dermed bringe både dannelse, personlig og faglig udvikling - og ikke mindst offline fællesskaber - i spil.

”Vi vil gerne være en art tech-hub, hvor alt kan ske, fordi dem, der vil noget ingen for dette felt, er under samme tag. Et udviklende fællesskab, der kan nuancere gamingens muligheder og som derfor kan bidrage til tech-branchens fremtid,” uddyber Daniel K. Gustavsen, CEO i Dream Gaming.

Privat passion blev til professionelt fokus
Det er ikke så luftigt, som det lyder. Men når forretningen ikke handler om at producere et produkt og sælge det – men om at påvirke værdier og fællesskaber hos yngre generationer i samfundet – ja, så er det alt andet lige nogle andre forretningsstrategiske og operationelle værktøjer, der må i spil.

Ideen har Daniel K. Gustavsen fået, dengang han som leder i en international ingeniørvirksomhed gik godt og grundigt ned med stress. Han er autodidakt, har altid haft en iværksætter i maven og har været selvstændig erhvervsdrivende siden 10. klasse – og måske derfor begyndte han i perioden efter stressen at overveje, om han skulle begynde at beskæftige sig professionelt med dét, han i virkeligheden er og altid har været mest passioneret omkring privat.

”Jeg har altid elsket gaming. Derfor begyndte jeg at tænke seriøst over, hvad det egentlig er, gaming kan. Jeg er autodidakt, men har stor erfaring inden for ledelse – så hvilke kompetencer er det egentlig, jeg har med fra min e-sport, som jeg også kunne bruge fagligt?” forklarer han.

Overvejelserne gik derefter på, hvad han på den helt høje, filosofiske klinge egentlig ville med et eventuelt iværksættereventyr – hvem han ville ramme – og ikke mindst: Hvem der skulle med på rejsen?

”Jeg er drevet af en lyst til at forandre og udvikle mennesker, samfundet, vores fællesskaber – på et helt andet plan end jobtitler og salgsstrategier. Det kan måske lyde højpandet, men det er nok nærmere min livsfilosofi – at hvis man savner forandring, så må man selv gå ud og forsøge at skabe den. Fordi gaming altid har været min passion, blev det mit udgangspunkt,” siger Daniel K. Gustavsen.

Armstrækkere og dannelse sneget ind med gaming
Vil man skabe en forandring, skal man konkretisere, hvordan man gør det i praksis – og den øvelse har Daniel K. Gustavsen i den grad gjort. Han tog derfor udgangspunkt i at skabe et sted med voksne, der forstår de unge og de mekanismer, der er imellem dem – med gaming som fælles referenceramme – og som derfor bedre kan hjælpe dem med at udvikle nogle menneskelige kompetencer på de unges præmisser, som de kan tage med sig videre i livet og ud i verden.

Da gamere er alt fra 10 til 35 år betyder det dels forskellige hold og aktiviteter, dels en fælles forståelse for og bidrag til den nerve og mission, der hersker hos Dream Gaming.

”Dream Gaming i Rødovre er et fysisk sted, hvor der udfolder sig mange aktiviteter, f.eks. undervisning i gaming, turneringer for professionelle, events og virksomhedsmøder med virtual reality, gaming og meget andet som virkemidler og værktøjer til f.eks. samarbejdsøvelser. Men pointen er i virkeligheden alt det uden om de konkrete aktiviteter – det relationelle,” forklarer han:

”I vores team har vi en træner tilknyttet, som er tidligere befalingsmand i Livgarden. Når han sammen med en gamer-nørd underviser unge i et bestemt spil, så handler det ikke kun om spillet, men om hvordan vi i det her rum spiller sammen, og hvordan vi opfører os over for hinanden. Det betyder en god tone, respekt for forskellighed, oplevelsen af en holdindsats – og måske konsekvensen ved en træls kommentar i form af armstrækker, der jo også er godt for computerarmene.”

Netop fordi gaming kan afføde negative konsekvenser som ensomhed, overvægt og spilafhængighed er fysisk fremmøde, fællesskab og holdånd hovedingredienser i tilbuddene hos Dream Gaming.

At lave forretning på livspassion er svært
Selvom drømmene er mange og ambitionerne store, så var udfordringen hos Dream Gaming at få skabt en bæredygtig forretning ud af drømme og ambitioner, der som bekendt ikke betaler husleje eller kan omsættes til varer i supermarkedet.

Derfor henvendte Daniel K. Gustavsen sig til Erhvervshus Hovedstaden – med det konkrete mål at få sparring til, hvordan man skaber en forretning ud af at være en smeltedigel for gaming, tech-iværksætteri, udvikling, fællesskab osv.

”Kommercielt havde vi brug for sparring til at tage vores egen iltmaske på, før vi hjælper andre med deres. Og det har Erhvervshus Hovedstadens konsulenter virkelig hjulpet os til. Både ved at spare med os om det filosofiske og overordnede mål – men også i praksis på de nære parametre. Tænk, at vi lever i et land, hvor man kan få hjælp på det niveau – det er jeg stolt over og glad for”, siger direktøren.

Han mener, at man som iværksætter med fordel kan få hjælp til det, man ikke er så god til eller vild med – for så at bruge sine egne ressourcer bedst muligt.

Advisory Board med viden fra Erhvervshuset
Daniel K. Gustavson fortæller, at Erhvervshusets forretningsudviklere har fungeret som et Advisory Board, hvor teamet kunne reflektere deres passioner og missioner – og som en faglig coach, der kunne bistå rejsen fra ide til mål.

”F.eks. havde vi konkret brug for hjælp til at forstå, hvem der træffer hvilke beslutninger i en kommune – fordi vi gerne vil samarbejde med Rødovre kommune om forskellige tiltag og mange andre ting. Da vi kom til Erhvervshus Hovedstaden, stod vi på mange måder ved en skillevej, og i takt med vores dialoger blev det meget tydeligt, hvilken vej vi skulle gå”.

Han er ikke tvivl om, at det har givet Dream Gaming og ham personligt faglig stor værdi at være i dialog med Erhvervshus Hovedstaden.

”Hvem som helst, der går med en tanke om iværksætteri, skal kontakte Erhvervshus Hovedstaden. Det værste, man kan gøre, er at tro, at man har alle svarene selv. De vil altid kunne gøre dit syn klarere og din forretning skarpere ved at teste dit koncept og hjælpe dig på vej i din rejse mod de – for dig – mest optimale destinationer”.

Her er nogle af aktiviteterne i Dream Branding og Dream Gaming

  • Branding og markedsføring indenfor gaming og esport.
  • Videoproduktion og live streaming.
  • E-sport træning, netcafe, turneringer og arrangementer.
  • Events, virtual reality, fødselsdagsarrangementer og team building-arrangementer, salg af gaming udstyr m.m.

Kontakt

Lars Danscher

Lars Danscher

Se fuld profil

Få hjælp nu
kontakt os her
(sætter cookie)