Kan man digitalisere 20 års praktisk erfaring med salg?

Det helt korte svar er ja! For virksomheden Gorm Larsen Nordic stod den digitale opskrift ikke bøjet i neon. Men når man selv kommer med en stor portion entreprenørånd, og får et par dråber proces og en håndfuld struktur oveni fra Erhvervshusets programforløb og 1:1 sparring, kan meget lade sig gøre.

Hvis flere danske virksomheder kunne gøre som Gorm Larsen Nordic i Gentofte, ville disruption-eksperter i det ganske land klappe højt i hænderne. Forvandlingen fra traditionel retailkonsulent- og reklamevirksomhed til fokuseret software-as-a-service forretning er bestemt ikke sket over night. Gennem flere års hårdt arbejde har CEO Jens Brinck sammen med sit team formået at sætte strøm og koder til en kæmpemæssig viden, som virksomheden gennem 20 år har samlet om, hvordan man driver salg i retail-butikker.

Softwareplatformen hedder SaleMate, og den er nu på vej til at blive en uvurderlig ”mate” eller ven for de mange brands, som gerne vil sælges i retail-butikker som fx Elgiganten. På sigt er ambitionen, at platformen, som samler al forretningsindsigt og alle salgsdata ét sted, skal lanceres i Europa og gerne også bevæge sig helt over dammen til USA; moderlandet for de fleste nyskabelser inden for retail.

En no brainer at bruge Erhvervshusets programmer

Jens Brinck kalder det en virkelig nem beslutning at træde ind i de programforløb, han gennem de sidste år har deltaget i hos Erhvervshuset:

”Jeg kom første gang i kontakt med Erhvervshuset på programmet VGI (Vækst Gennem Internationalisering), og det var ærligt talt en no brainer for mig. Prisen for at deltage var uhyrlig lav og samtidig indeholdt programmet EU-finansiering, så jeg kunne købe privat konsulent-rådgivning, der kunne hjælpe mig videre”, fortæller Jens, der pointerer, at programmet passede perfekt ind i det stadie, hans virksomhed var på dengang:

”Vi var i gang med et software-as- a-service produkt, men jeg manglede en proces og en struktur for at komme videre med den målrettede digitalisering og internationalisering, som hele tiden har været det endegyldige mål. Hele den del var helt nyt territorium for os, så jeg fik sparring på noget af det, hvor jeg var ret grøn. Samtidig var udvalget af oplægsholdere på programmet af meget høj faglig kvalitet, og dermed fik jeg også adgang til et helt nyt kompetencenetværk, som jeg ikke havde før.”

Uvildigheden er unik

Men kunne Gorm Larsen Nordic ikke have fået noget af det samme ved at kontakte et dygtigt, digitalt konsulentfirma? Ifølge Jens Brinck er det langt fra sikkert:

”Det er sammensætningen af oplægsholdere og de medvirkende på programmet, der gør forskellen. Jeg fik adgang til unbiased folk, der kunne give feed-back på vores produkt – det er ret unikt, det har jeg simpelthen ikke fundet andre steder.”

Min udfordring er fokus

For Jens Brinck har hele udviklingen af virksomheden i høj grad også handlet om ham selv som leder. Det gik for alvor op for ham, da han deltog i et af Erhvervshusets andre programmer, VKU (Vækstrettet Kompetenceudvikling), der netop stillede skarpt på ledelsesdisciplinen.

”Jeg kan jo se, at kultur og kompetenceudvikling er vildt vigtigt for at udvikle virksomheden. Personligt er min udfordring fokus – altså hvad skal jeg fokusere på, så jeg hele tiden er i transformation, sørger for at få et ordentligt hug på entreprenørånden og hele tiden får tænkt i udvikling og næste skridt? Her har VKU hjulpet mig, og igen må jeg bare sige, at vi havde nogle helt fantastiske kursusdage,” fortæller Jens, der meget konsekvent har implementeret værktøjer og idéer fra VKU hjemme i sin egen organisation:

”Jeg har brugt mange kræfter på det, og det har nogle gange været et helvede at finde på, men da det først blev en vane, blev der skabt en forventning om, at vi hver mandag skulle gøre noget, der motiverede og inspirerede os i virksomheden. Jeg kan se, at vores samarbejdsklima er blevet bedre, fordi vi hele tiden har fokus på at udvikle det.”

Udvikling er at opsøge feed-back

Per Nygaard, forretningsudvikler i Erhvervshuset, har fulgt Gorm Larsen Nordic i længere tid og er imponeret over Jens Brincks evne til at opsøge nye idéer og eksekvere dem i organisationen:

"Selvom man til hverdag excellerer indenfor lederskab og innovation kan man godt få udbytte af blive udfordret på sine planer og strategi. Det har været en fornøjelse at have sådan en topprofessionel entreprenør som Jens Brinck med i vores programmer - han søger konstant efter nye netværk, der kan udfordre og inspirere ham," fortæller Per Nygaard.

Erhvervshusets rolle som motivator og facilitator har for Jens Brinck gjort en stor forskel for, hvor Gorm Larsen Nordic er i dag. En farverig planche med et såkaldt transformationskort hænger på væggen og sætter retningen for de næste år, og en samlet organisation er klar. Klar til bringe en dansk udviklet digital platform med 20 års salgserfaring i DNA’et videre ud i Europa.

Kontakt

Per Nygaard

Per Nygaard

Se fuld profil

Vil du vide mere om digitalisering?

/file/676567/ikon-mail.gifFind konsulenter, viden, tilbud og cases om emnet digitalisering.

Find mere om digitalisering

Tilmeld nyhedsbrev

/file/676567/ikon-mail.gifFå relevante nyheder direkte i din indbakke.

Tilmeld dig nyhedsbrev

Sidst opdateret: 26.02.2020