Smykkevirksomheden Izabel Camille i Hillerød fik hjælp til at udvælge en professionel bestyrelse

Izabel Camille er en af de veletablerede mindre virksomheder, som gennem flere år har benyttet sig af sparring fra Copenhagen Business Hub - Erhvervshus Hovedstaden for at vækste forretningen. I 2016 blev virksomheden udnævnt til Gazelle virksomhed, og i begyndelsen af 2018 blev den erfarne bestyrelsesformand Lars Kirstein Andersen hentet ind via en søgning fra Erhvervshuset. Det viste sig at være et match ”made in heaven”.

Izabel Camille 800x300

Man kan nemt blive lidt forpustet, når man hører Lars Kirstein Andersen engageret fortælle om strategien og vækstplanerne for smykkebrandet Izabel Camille. Som bestyrelsesformand er det hans opgave at sikre, at der bliver eksekveret på planerne, men det er ikke det eneste, der optager ham. Der går nemlig ikke mange minutter, før man mærker, at Lars har en passion for selve brandet Izabel Camille, der brænder varmere end solen på en hed sommerdag. Derfor gik der heller ikke ret lang tid, fra han startede i 2018, til han blev enig med ejerlederen Kamille Østergaard, om at investere i virksomheden, og som han siger; ”selv lægge hånden på kogepladen” som medejer.

Sammen om at udvikle forretningen

Men inden det kom dertil, var Lars en af tre kandidater, som forretningsudvikler Max Damgaard fra Erhvervshuset hjalp med at finde for Izabel Camille. Lars’ tunge erfaring fra lederstillinger i blandet andet B&O og ikke mindst en omfattende viden om salg, distribution og forretningsudvikling indenfor luksus- og livsstilsprodukter, fik hurtigt pilen til at pege i hans retning. Og netop evnen til at byde ind - også med nye idéer, der videreudvikler strategien, og tager vækstambitionerne op i næste gear, har Lars i rigelige mængder.

Lars Kirstein
                     AndersenIzabel Camille er her knapt to år senere allerede i gang med at bevæge sig ud over Nordens grænser gennem nye distributionskanaler og herudover søsætte tre helt nye smykkebrands. For selvom Lars aldersmæssigt er midt i livet, og ikke er udstyret med hverken hipsterskæg eller skatertøj, jonglerer han ubesværet med begreber som micro– og macro influencers, og kan tale længe om de sociale mediers betydning for Izabel Camilles succes. En viden, han og Kamille sammen fik sat i spil, da de på vej hjem fra et kundemøde i Århus udtænkte idéen om at lancere det nye smykkebrand Sistie målrettet piger og unge kvinder og baseret på et stærkt community på nettet.

”Izabel Camille er på et meget konkurrencepræget marked. Det er ikke svært at starte op, men det kræver, at man rammer helt rigtigt og får løst distributionsudfordringen,” understreger Lars og pointerer gentagende gange, hvor vigtigt det er, at brandet har noget på hjerte. Også på det sociale område, hvor ejeren Kamille helt fra begyndelsen var stærkt engageret i at hjælpe børn og unge i de nærområder i Indien, hvor hun får smykkerne produceret. Det arbejde kan kunderne også være med til at støtte, og det giver ifølge Lars yderlige engagement på de sociale medier.

”Det er via sociale medier, vi ser væksten. At du kommer ind i de tyske smykkebutikker, er jo ikke det samme som, at dit brand sælger. Du skal fange en målgruppe på de sociale medier, hvor det, du står for, udløser en selvforstærkende effekt, og du begejstrer din målgruppe. Med Sistie har vi skabt et søsterbrand til Izabel Camille, hvor vi kan fange de seneste trends og mere flydende præsentere noget nyt og ikke bare vente på næste halvårlige kollektion. Gennem community-tankegangen taler vi ind i de unges univers, og kan fx finde på at invitere micro influencers ind til en foto-shoot og lade dem eller nogle af deres forbilleder være med til at designe smykkerne,” fortæller Lars, der i midten af 2019 igen tog fat på Erhvervshuset for at udvide bestyrelsen med endnu mere marketingkompetence.

Bestyrelsen udvides igen med hjælp fra Erhvervshuset

Det førte til rekrutteringen af den kendte designer Karen Simonsen, ejer af tøjmærket Karen by Simonsen og tidligere også kendt for tøjmærket Munthe + Simonsen.

”Karen har været med os i ca. 8 måneder nu, og der sker virkelig noget, for hun er skarp på hele brandingstrategien. Hun har været med til at skubbe endnu mere til salget og har givet liv til community-tankegangen omkring Sistie. Hun har været inde over det hele, og da vi i november 2019 lancerede Sistie-brandet gik det stærkt med salget – en succes vi også har kunnet se ved, at vi i dag har over 9000 følgere på instagram. Nu oplever vi for første gang en pull effekt, hvor vi får efterspørgsel fra forhandlere, der selv henvender sig for at få Sistie smykker ind i deres butikker,” fortæller Lars med et tilfredst smil.

Værdifuldt med objektiv sparring

Når Lars skal sætte ord på, hvad det er Erhvervshusets forretningsudvikler Max Damgaard kan, tillægger han det stor vægt, hvordan Max spørger grundigt ind og hele tiden fastholder virksomhedens strategiske ambitioner:

”Max er god til at facilitere hele processen for at matche virksomheden med de rigtige bestyrelseskompetencer, så når man først har fået jobbeskrivelsen på plads, så kører det bare. Han er med til at stille skarpt på, hvilke kompetencer, der er vigtige for os for at lykkes. Som mindre virksomhed er man meget alene med de store beslutninger, og derfor er det givende at kunne vende tingene med eksperter. Og så synes jeg Erhvervshuset kan noget med objektiviteten i forhold til fx andre eksterne konsulenter, der har en mere kommerciel tilgang og er afhængig af at få solgt deres timer. Der er ingen skjulte agendaer hos jer, og derfor tror jeg mange mindre selvstændige erhvervsdrivende går jeres vej”, uddyber Lars.

For Izabel Camille er der lagt en klar strategi for kommerciel vækst, og Lars lægger ikke skjul på, at man i bestyrelsen allerede nu har et godt øje til nogle af Erhvervshusets programforløb, fordi de som han siger ”har stor substans”, og fordi mange af dem handler om at bringe mindre danske virksomheder helt ud på de store eksportmarkeder. Og det er præcis den vej, Izabel Camille skal.

Få hjælp nu
kontakt os her
(sætter cookie)