Digitalt overblik over dyrt materiel sparer byggebranchen for investeringer og tidsspilde

Digitalisering af tunge processer har altid været en del af Johnny Noisens DNA. Med sine 30 års erfaring i fysisk udlejning af materiel i byggebranchen, lå NetHire lige for. Her gør it-løsninger det nemmere for byggebranchen at finde eget, leje andres og udleje eget udstyr - og dét er både en bæredygtig og efterspurgt forretningsmodel. Erhvervshus Hovedstaden har været med på sidelinjen via flere forløb - et parløb, den passionerede ejer ikke ville have været foruden.

Forestil dig en stor virksomhed i byggebranchen, der har 10 fysiske afdelinger, 500 biler, som deres ansatte kører rundt i, når de arbejder på de 100 igangværende byggepladser. Det materiel, f.eks. test- og måleudstyr, som virksomheden har indkøbt i dyre domme, og som alle skal kunne bruge - hvor befinder det udstyr sig lige nu? På en plads, i en bil eller i en afdeling? Hvem har ansvaret for det? Hvornår er vedkommende færdig med at bruge det? Og hvis tur er det så til at bruge det?

”Problemet er, at virksomhedslederen jf. eksemplet oven for ved, at han ejer tre gange så meget grej, som folkene reelt har brug for – men de kan aldrig finde det. Med vores system ved de nøjagtig, hvor det fysisk befinder sig, hvem der bruger det, hvornår de selv får det leveret til deres plads, så de kan bruge det, hvornår det skal videre til andre pladser og folk i virksomheden osv.,” forklarer Johnny Noisen, ejer, stifter og udviklingsdirektør i NetHire.

Virksomheden hviler således på tre ben: Egenudviklet, it-baseret materialestyringssystem og konsulenter der hjælper kunderne med at få et digitalt overblik over deres materiel, plus den største del af forretningen: Et deleøkonomisk community, hvor kunderne via digital adgang kan dele materiel, maskiner og værktøj i den tunge, dyre ende af skalaen med hinanden. Og som tillæg til sidstnævnte en transportfunktion, så håndværkerne ikke skal spilde tid og diesel på at hente og bringe materiellet men kan få det leveret og afhentet hurtigt og billigt.

Meget dyrt udstyr bruges kun 20 % af tiden

Håndværksvirksomheder har brug for meget dyrt materiel, som de langt fra bruger hele tiden. Noget udstyr bruges kun op til 20 % af tiden, når det ejes af en virksomhed. En klassisk, fysisk udlejningsvirksomhed udlejer egne maskiner fra egne lokationer til egne kunder, men selv her kan de kun maksimalt få udbytte af grejet op til 25 % af tiden. Resten af tiden er grejet spild af penge, forklarer Johnny Noisen.

”Vi tror på en udnyttelse af grejet på op til 75 % procent – men bare 50 % ville betyde, at der skal produceres færre materiel, og at tingene rent faktisk bliver brugt op, inden man investerer i nyt. Det er langt mere bæredygtigt og en bedre forretning for alle. Undtagen selvfølgelig dem, der lever af at sælge meget materiel. Men vi kan ikke sige nej til indføring af el-biler, bare fordi det gør mekanikerne arbejdsløse. Så må vi re-tænke strukturer og videreuddanne,” fastslår Johnny Noisen.

Håndværkeren skal arbejde – ikke køre bil

Ideen bag NetHire Community er, at tidsspilde er dyrt for alle. Derfor er det smart, at grejet, som håndværkeren eller virksomheden ønsker at leje, bliver leveret og afhentet på en præcis lokation og tidspunkt, så håndværkerne kan koncentrere sig om at arbejde, i stedet for at skulle køre efter specialmaskiner i byggemarkeder eller udlejningsvirksomheder langt væk.

”Håndværksvirksomhederne kan oprette deres grej i vores system og leje det ud, når de ikke bruger det. Derefter kommer lejen automatisk på fakturaen hos kunden hos den håndværker, der har lejet grejet. Han kan så vælge at fakturere kunden beløbet - eller udvise god service over for kunden ved at dække denne udgift selv. Alt sammen digitalt og automatisk,” fortæller Johnny Noisen.

Han tilføjer, at fordi alle leverancer er geografisk koordineret, er denne delefunktion både god for kloden og for håndværkernes effektivitet.

Byggebranchen skal være mere digital

Mange af NetHires kunder er inden for de tekniske fag, dvs. EL, VVS og ventilation, og her er NetHire landets største udlejer af materiel, f.eks. test- og måleudstyr.

”Byggebranchen er ikke den mest innovative branche af alle, men der kommer flere og flere med på den digitale vogn. Elektrikerne er i top, skarpt forfulgt af VVS’ere - i forhold til leje af dyrere materiel - og flere brancher vil komme med på denne udvikling,” mener Johnny Noisen og eksemplificerer:

”Vi har lige lavet et forsøg med en stor el- og VVS-virksomhed, hvor vi har overvåget 5.000 styks materiel. På 30 måneder var kun 40 % af grejet i brug - og af de 40 % blev hvert stykke materiel kun brugt i 22-23 % af tiden. Et par af de procent var endda os, der havde lejet det ud til deres kollegaer i branchen, hvilket de da tjente penge på at gøre,” siger Johnny Noisen.

Alle burde ringe til Erhvervshus Hovedstaden som det første

Johnny Noisen har ikke tal på alle de forløb, han har været med i via Erhvervshus Hovedstaden - eller ord for, hvor taknemmelig han er for den professionelle og dedikerede sparring, han har modtaget.

”Vi har haft fokus på alt fra vækst gennem bæredygtig udvikling til eksport og at komme ud over de nationale grænser, kundesegmentsanalyser, kernefortælling og meget mere. Og jeg og vi i NetHire er og har været sindssygt glade for samarbejdet. Konsulenterne i Erhvervshus Hovedstaden har på et virkelig højt plan sat sig ind i vores forretning og tvunget os til at prioritere, fokusere og få gjort de rigtige ting i den rigtige rækkefølge,” siger Johnny Noisen og erkender med et smil:

”Jeg er jo en erfaren, dvs. ældre, herre på 60 år. Jeg har været selvstændig i 30 år og tænkte helt ærligt, at sådan nogle som Erhvervshus Hovedstaden sgu nok ikke kunne lære mig noget som helst. Der er jeg godt nok blevet klogere. Som virksomhedsleder kan man faktisk kun begå én fejl - og det er IKKE at ringe til dem. De kan med garanti optimere din forretning, selvom du selv tror, du har helt styr på det.”

Få flyttet dine grænser og søg ny viden

Johnny Noisen fortæller, hvordan Erhvervshus Hovedstaden virkelig har været med til at flytte grænser hos NetHire - og hvordan de har udvidet deres horisonter for, hvad der var den rigtige udvikling for virksomheden.

”F.eks. hjalp de os frem til en hård erkendelse om, at før vi skal ud i verden, skal vi være verdensmester i Danmark. Det satser vi så på at være til næste år, og der har vi i fællesskab fundet frem til, hvilke markeder, vi da mest sandsynligt vil lykkes på. Vi har også fået styr på vores markedsføring via samarbejde med et professionelt kommunikationsbureau, og fået udført analyser af potentielle markeder af Deloittes konsulentafdeling og meget mere,” forklarer han og kan slet ikke stoppe:

”Pt. er vi i dialog med 180 Degrees Consulting, der stiller med fem kandidatstuderende fra CBS og DTU, som laver en markedsundersøgelse for os i Danmark - også en kontakt, vi har fået via samarbejdet med Erhvervshus Hovedstaden. Så ud over analyse, viden og værktøjer, har de givet os et virkningsfuldt netværk, som vi kan arbejde videre med. Man står med andre ord ikke efterladt med en smart plan uden værktøjer eller netværk. Det har derfor på alle måder været utroligt effektivt og virkningsfuldt at arbejde sammen med Erhvervshus Hovedstaden.”

Om Johnny Noisen

  • Udviklingsdirektør i og ejer af IT-udlejningsvirksomheden Nethire.

  • Uddannet produktionsingeniør på Teknikum.

  • Har beskæftiget sig med udlejning af materiel siden 1988 i Garant Udlejning. Her er i dag 13 ansatte.

  • I 2017 udskilte han it-delen af Garant Udlejning og dannede virksomheden NetHire, der i dag har 7 ansatte.

  • NetHire fik for fire år siden en professionel bestyrelse, der ansatte en anden adm. direktør og frigav Johnny Noisens tid til udvikling.

  • 60 år og bor i Solrød.

  • Hør hele historien om Johnny Noisen her.

Disse faglige forløb har Nethire og Johnny Noisen deltaget i hos Erhvervshus Hovedstaden: 

  • Grøn Vækst - vækst via grønne forretningsmodeller, f.eks. CO2- og materialebesparelse, cirkulær forretningsmodel mm.

  • Eksportsparring - analyse af og identifikation af potentielle markeder

  • SDG Lab - intenst arbejde med interessentanalyse

  • SDG Booster - arbejde med SDG Impact, forretningsmodellen, kernefortælling mv.

  • Corona-hotline - løbende sparring under Covid-19-udbrudet 

  • SDI - vækst gennem digitalisering og internationalisering

Kontakt

Henriette Kahré Freris

Henriette Kahré Freris

Se fuld profil

Steven Møller

Steven   Møller

Se fuld profil

Camilla Wendt

Camilla  Wendt

Se fuld profil

Få hjælp nu
kontakt os her
(sætter cookie)