Ud i verden med gennemarbejdede planer i rygsækken

Følelsen af at spille på ét samlet hold ligger dybt under huden hos teamet i den 5 år gamle cocktailvirksomhed Nohrlund. Og sådan beskriver to ledere fra Nohrlund også oplevelsen af sparringsforløbet hos Copenhagen Business Hub, der har været med til at slibe virksomhedens eksportplaner så skarpe, at syvmileskridt nu er forvandlet til det naturlige next step.

I en stor grå bygning i Hvidovres industrikvarter arbejder 12 unge mennesker med en entusiasme, som hvis den også kunne hældes på virksomhedens cocktailfustager, ville boble over ikke en, men flere gange om dagen. De rå betonvægge prydes af bjælkehytte-træ, levende collager af grønne blade og store indrammede plakater med farvestrålende orange, gule og limegrønne cocktails på flasker og i glas. Overalt på reoler, på emballage og i de små kontorer får man en stærk fornemmelse af et toptunet brand, som skiller sig ud med sit nordiske look og de rene økologiske råvarer.

Vækst og eksportdrømme

Siden de to iværksættere og stiftere, Anders Houmann og Søren Aamand, startede ud med erfaring fra festivalbranchen og som smags-nørdet bartender, er det gået stærkt med salget af økologiske, færdigblandede cocktails. Nohrlund har inden for få år indgået strategisk partnerskab med Royal Unibrew, etableret Nordens første cocktailfabrik med en produktionskapacitet på ikke mindre end 21.000 liter ad gangen og opbygget en online forretning i kraftig vækst.

Herfra er sigtekornet nu rettet mod et eksport-eventyr af den unikke cocktailoplevelse, der kan serveres på én gang til mange. Ambitionen om at komme ud i verden, har været der næsten fra starten, og Nohrlund har på større internationale messer allerede oplevet efterspørgsel fra så forskellige lande som Norge, Sverige, Kroatien, Grønland og Sydafrika. Men det var deltagelsen i en festival i en lille by uden for London, der for alvor satte eksportdrømmene i gang.

Adgang til et netværk, der arbejder sammen

”UK er bare et marked, som passer perfekt til os at lave et større fremstød på”, fortæller marketingchef Christina Høyer Christensen: ”I modsætning til os danskere, er englænderne nemlig langt mere vant til at drikke både vin og cider på tap, og derfor var vores idé om at servere cocktails på fustager helt oplagt. Det skrev vi om til den danske ambassade i London, og derigennem kom vi i dialog med Copenhagen Business Hub og jeres forretningsudvikler Henriette Kahré Freris, som vi har sparret med om vores forretningsplaner og som har hjulpet os med at samle alle trådene.”

Sammen med Oliver Sehested, direktør for Events & Festivals, har Christina Høyer Christensen besluttet at købe Growth-pakken via Udenrigsministeriets Trade Council – og her har Henriettes mangeårige erfaring med internationalisering og eksportstrategi været med til at konkretisere forretningsplanerne, så der er kommet en konkret handlingsplan på bordet – og alle ved hvad der skal ske.

”Vi har en følelse af, at Henriette er med på vores hold,” fortsætter Oliver og fremhæver, at Henriettes hjælp har betydet meget, ikke blot på grund af den erfaring og det netværk hun trækker på, men også fordi hun er med som en uvildig instans:

”Growth-pakken fra ambassaden er noget vi køber os til, og derfor giver det stor tryghed, at Henriette kommer med sin indsigt og som uvildig forretningsudvikler er med til at sikre, at vi får den rigtige rådgivning fra ambassaden. Og så er hun bare utrolig professionel og struktureret. Vi kaster mange bolde op i luften, og så kan hun hjælpe med at gøre det konkret, så tusind tanker kan blive til en plan.”

Oliver og Christina er især overraskede over, hvor godt det har virket for dem at bruge parløbet mellem Udenrigsministeriet og Copenhagen Business Hub. ”Det er fantastisk, at man har nogle forskellige instanser, der arbejder så tæt sammen, så det hele kommer til at passe sammen og blive til et større hele,” fortæller Oliver med begejstring i stemmen og sætter de sidste ord på Nohrlunds oplevelse af den sparring, de har fået:

”Det er så vildt – det her burde alle jo gøre. For os har det været fagre nye verden, der bare åbnede sig. Man kunne have brugt ti år på selv at undersøge det hele, eller man kan holde tre møder med Henriette. Jeg tror, at hvis alle vidste det, så ville alle bruge de muligheder, I tilbyder.”

Få hjælp nu
kontakt os her
(sætter cookie)