Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

6. november 2022: Stigende økonomisk usikkerhed: Tre råd til hvordan du kan forberede din virksomhed på krisen

Forsyningskrise, krig, energikrise, inflation, mangel på arbejdskraft, lav forbrugertillid. Det daglige nyhedsfeed er ikke videre opløftende læsning. Og selvom det stadig går forrygende i Danmark, ser vi tegn på en reel fare for en ny økonomisk krise.

Indhold er hentet

Af senior forretningsudvikler Lars Danscher, Erhvervshus Hovedstaden

Heldigvis er vi godt rustet. Dels fordi mange virksomheder har penge på kistebunden, og dels fordi det forventes, at krisen vil ramme mindre hårdt i Danmark. Alligevel kan en potentiel krise komme til at gå voldsomt ud over visse sektorer.

Så spørgsmålet er: Hvordan sikrer man sig som lille eller mellemstor virksomhed bedst, inden en eventuel krise? Jeg har tre bud: 

Sørg for at polstre din virksomhed 

Brug tiden inden en eventuel krise til at sikre, at du kan modstå faldende efterspørgsel i en periode. Det kan være i form af ekstra kontanter på bankkontoen, langvarige kontrakter og samarbejdsaftaler med nuværende kunder, at reducere dit lager, hvis du har mange penge bundet op i det eller andre tiltag, der kan øge den økonomiske stabilitet og mindske usikkerheden. Giv også virksomhedens økonomi et grundigt tjek, for at se hvilke kunder du tjener penge på, om du bruger pengene rigtigt, og om der er noget, der kan skæres fra. 

Læg en plan 

Det kan være svært at planlægge, når usikkerheden er stor, men uden en plan famler man i blinde. Så læg en plan, der hurtigt kan tilpasses, hvis din virksomheds grundbetingelser ændres. Planlæg for eksempel med tre forskellige scenarier, så du ved, hvad du skal gøre, hvis et nyt scenarie pludselig bliver aktuelt.

En typisk måde at gribe det an på er at beskrive sine handlemuligheder i det gode, det mindre gode og det dårlige scenarie. På den måde vil du være godt forberedt.   

Øg din fleksibilitet 

Du skal også kunne være fleksibel. Hvis du kan se, at salget af dine luksusprodukter er ramt af, at folk har færre penge mellem hænderne, så skift marked, hvis du kan. Discount boomer i øjeblikket. Måske er der et marked, du kan gå ind i som supplement eller erstatning. Eller hvis du kan se, at dine kunder foretrækker at leje fremfor at købe, kan du gøre som virksomheden MTB Tours, der udlejer og sælger mountainbikes i deres butikker. De har sat gang i et stort lagersalg af nye mountainbikes, fordi de forudser, at en del af deres kunder fremover hellere vil leje en cykel i stedet for at eje den. Det reducerer samtidig den binding, der er i at have mange cykler på lager.  

Ingen kan forudse, hvad fremtiden bringer, men ved at være fleksible og klar til at navigere i forskellige scenarier, er virksomhederne godt klædt på til at modstå en måske kommende krise.

Dette indlæg blev publiceret som klumme i Erhverv Nordsjælland d. 6. oktober 2022.

Modtag professionel, uvildig og gratis sparring

Har du brug for hjælp til at få styr på økonomien i din virksomhed? Så kontakt os i dag og modtag professionel og gratis sparring fra en af vores erfarne forretningsudviklere.

Dine tilskudsmuligheder

Uanset om din virksomhed er nyopstartet, eller du har været i gang i mange år, har vi tilskudsmuligheder, som passer til dig og din virksomheds ambitiøse mål.

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget