Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
9. november 2022: Alabadoster, hvad tror du det koster?
Det spurgte Erik Reiff om i tidernes morgen. Og det spørger vi i den grad os selv om i dag. Med stigende inflation, høje elpriser og en historisk lav forbrugertillid er netop prisen blevet afgørende i købsbeslutningsprocessen.
Indhold er hentet
Af forretningsudvikler Tina Wøldiche Pedersen
Vi står midt i en krise, men økonomisk er den markant anderledes end den, vi oplevede under pandemien. Her havde forbrugerne penge, men begrænset mulighed for at bruge dem. I dag har de adgang til varerne, men har færre penge mellem hænderne. Tal fra Danmarks Statistik viser, at danske forbrugerpriser er steget markant i forhold til sidste år, og at vi lige nu står midt i den største inflation i næsten 40 år.
Forbrugerne går på tilbudsjagt for at få deres varer til den lavest, mulige pris, og med det mener jeg det prisniveau, vi så, inden priserne eksploderede. Samtidig skal detailhandlen forholde sig til en række nye retningslinjer for prismarkedsføring, der trådte i kraft tidligere i år. De nye regler indebærer blandt andet, at en vare skal have haft sin normalpris i mindst 30 dage, før prisen kan anvendes som sammenligningsgrundlag ved en prisnedsættelse. Det betyder fx, at nedsættes en vare til 100 kr. med fx 20% og sættes op til fuld pris igen et par dage senere, så bliver de 80 kr., altså rabatten, regnet som normalpris i 30 dage. Det betyder, at butikker ikke længere lige så hyppigt kan hoppe ind og ud af kampagnetilbud. Men der er andre måder at tiltrække kunderne på, for lovgivningen omfatter ikke fx mængde- eller medlemsrabat.
Detailhandlen skal tilpasse sig den nye forbrugeradfærd
I første omgang forventer jeg ikke, at forbrugerne vil købe mindre, men de vil bruge færre penge. Vi så samme adfærd i efteråret 2007, i optakten til finanskrisen. Først og fremmest skal vi forberede os på en ændring i forbrugsmønstre- og adfærd. Jeg tror bl.a., at vi vil se et fald i køb af luksusvarer, varer som forbrugerne opfatter som ’nice to have’, men som nu vil blive erstattet af varer, som er ’need to have’. Derudover vil vi se flere såkaldte skjulte besparelser, hvor forbrugerne går på kompromis med kvaliteten, men til gengæld får varen til en lavere pris. Den trend forsøger eksempelvis Salling Group med sin nye discountkæde Basalt at imødekomme.
Hvad skal detailhandlen så gøre? Den skal fortsætte det, mange påbegyndte under pandemien, nemlig at opbygge en stærk omnichannel-strategi, dvs. supplere de fysiske butikker med SoMe-salgsaktiviteter og andre digitale salgsplatforme.
Gennem min daglige sparring med små og mellemstore virksomheder har jeg erfaret, at mange i dag henter deres primære omsætning gennem onlinesalg, og at den fysiske butik ikke længere alene kan få økonomien til at hænge sammen.
Hvad gør detailhandlen så med de varer, de i troen på, at krisen forårsaget af Covid19 var vel overstået, har købt stort ind af, særligt hvis de ikke kan regulere prisen, så ofte som de lyster? En mulighed er at sætte prisen på et fast lavere niveau, en metode som flere kæder allerede bruger. Det vil formentlig påvirke salget negativt i starten, men på sigt skabe tryghed hos forbrugeren og et mere jævnt salg over hele året. En anden mulighed kan være at tilbyde kunderne rabat på fx mængde eller beløb og ikke på selve produktet. En tredje mulighed er at udnytte kundeklubber og medlemskaber og fx tilbyde medlemsrabatter.
Skal butikkerne komme godt igennem den næste periode, er det vigtigt, at de tilpasser sig den nye forbrugeradfærd og udnytter muligheden for prisnedsættelser optimalt eller ser på andre muligheder, der kan øge salget. Så jeg vil anbefale butikkerne at kommunikere klart og tydeligt, hvilke produkter der er need eller nice to have. Det primære salg ligger i need-to-have, om det er nye støvler til børnene eller julegaver. Men mersalget for butikkerne ligger i nice-to-have-produkter, som fx luksusprodukter som smykker og parfume. Og skal salget af denne varetype øges, skal butikkerne tilpasse butikkens fysiske indretning, altså produkternes placering, den digitale markedsføring og generelt nudging af kunderne.
I den kommende julehandel vil detailhandlen formentlig opleve et stabilt salg, for vi har stadig behov for at fastholde en vis form for normalitet. Men indkøbskurven bliver nok lidt mindre i år.
Dette indlæg blev publiceret som debatindlæg i DetailWatch d. 9. november 2022.
De 7 vækstscenarier - Hvilke passer til din virksomhed?
Som virksomhedsleder ved du, at du skal evne at hæve dig op i helikopteren for at skabe fremdrift og strategisk udvikling. Men hvor skal man starte? De 7 vækstscenarier kan måske hjælpe dig på vej.
Læs mere
Artikel
Virksomhedens handlingsplan
Hvordan får du som virksomhedsleder jeres strategi til at blive til virkelighed? Få et overblik over hvad jeres handlingsplan bør indeholde.
Læs mere
Artikel
Vælg den rette prisstrategi
For rigtig mange iværksættere er det svært at fastsætte sine priser rigtigt, så de tiltrækker de rette kunder (og nok af dem), afspejler værdien af det, de tilbyder og skaber en profitabel forretning.
Hvad er den rette strategi?
Artikel
Kend din kundes købsadfærd - og sælg og markedsfør målrettet
Sæt dig grundigt ind i din foretrukne kundes købsadfærd. At levere lige dét, kunden - måske ubevidst - mangler midt i købsprocessen, kan have stor betydning for, om kunden placerer sin ordre i netop din virksomhed.
Hvad er købsadfærd?
Artikel
Online-markedspladser: En verden fuld af vækstmuligheder
I en stadig mere globaliseret verden er salg gennem online-markedspladser blevet en nøglefaktor for små og mellemstore virksomheder (SMV'er) til at udvide deres markeder og øge omsætningen. Her får du tips til, hvordan du kommer i gang – og hvilke udfordringer du skal være opmærksom på.
Online-markedspladser: En verden fuld af vækstmuligheder
Artikel
O. L. Seals i Helsinge har ambitiøse vækstmål og fart på omsætningen
Produktionsvirksomheden O.L. Seals i Helsinge både masseproducerer og specialfremstiller tætninger i PTFE til mange forskellige brancher blandt andet fødevareindustrien, offshore og vindmølleindustrien. Virksomheden beskæftiger over 40 medarbejdere og eksporterer i dag tætninger til hele verden; og vækstambitionerne er store. I 2027 skal omsætningen runde 100 millioner kr. Derfor har ledelsen fået sparring om at skalere virksomheden af Erhvervshus Hovedstaden gennem digitalisering, automatisering og proaktivt salg. Den udviklingshistorie fik gæsterne fra Gribskov Kommune og Erhvervshus Hovedstaden, da de var på fælles virksomhedsbesøg.
Læs mere
Artikel
Sådan knækker du koden, når du skal handle med kommunen
Nogle virksomheder oplever, at kommunerne kan være tunge at danse med, når der skal sælges varer eller services – men forberedelse og viden om den kommunale hverdag kan gøre vejen til dialog en del lettere.