Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

addCar: Fra biludlejning til teknologivirksomhed med fokus på AI

Gennem sparring med Erhvervshus Hovedstaden og et grundigt AI-tjek har addCar fået overblik over og kortlagt, hvilke muligheder AI kan gøre for at optimere virksomhedens processer og prissætning.

Indhold er hentet

Biludlejningsvirksomheden addCar så dagens lys i 2005 med blot fem biler i Letland, og siden er virksomheden med grundlægger og ejer Kristian Kirchheiner i spidsen vokset betragteligt. Fra 2005-2011 udvidede Kristian sin tilstedeværelse til lande som Litauen, Ukraine, Sverige og Finland med traditionel biludlejning, hvor addCar ejede bilerne og håndterede alle aspekter af driften. Men forskellige lovgivninger og momsstrukturer gjorde det svært at opretholde kontrollen over driften, og det betød, at Kristian i 2011-12 ændrede sin forretningsmodel radikalt fra at eje bilerne til franchise, hvilket gjorde det muligt at drive forretning på en helt ny måde og ekspandere til nye markeder som, Sydeuropa, USA, og Mellemøsten. I dag er addCar 100% franchise-baseret i 33 lande, primært i Europa men også Mellemøsten, USA og Sydamerika, hvor addCar leverer platformen med alt fra reservationssystem, salgskanaler, administration, betalingsløsning til prissætning.

AI skal styrke addCars markedsposition
I 2021 fik addCar via den såkaldte Omstillingspulje et tilskud til at udvikle et nyt betalingssystem og en franchise-administrationsplatform. Overgangen fra manuel til fuldautomatisk drift betød ikke kun mere effektivitet og hastighed i forretningsprocesserne – det fik også Kristian Kirchheiner til at forstå, at teknologien kunne komme til at spille en afgørende rolle for virksomheden.

Siden har Kristian sammen med Anne Brøndsted Nielsen, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden, set nærmere på mulighederne for at bruge kunstig intelligens til yderligere at optimere forretningen. Bl.a. har addCar fået et AI-tjek, som har givet Kristian et 360 graders overblik over konkrete anvendelsesmuligheder af teknologien. Et af de helt store fokusområder er overvågning af konkurrenternes priser: Data fødes ind i en database og sammenlignes med addCars priser, hvorefter en algoritme beregner addCars bedst mulige og mest konkurrencedygtige priser til fordel for både forretningen og kunderne.

Anne Brøndsted Nielsen og Kristian Kirchheiner.

Indhold er hentet

Systemet er endnu ikke generativt eller selvlærende, men addCar har netop søgt om tilskud gennem Virksomhedsprogrammet SMV:Digital til privat rådgivning om, hvordan netop AI kan hjælpe til at øge automatiseringen af systemet og dermed erstatte de eksisterende excel-algoritmer. Kristian uddyber:

At bruge kunstig intelligens vil uden tvivl få afgørende betydning for os. Det vil gøre det muligt at sammenligne vores priser med konkurrenternes langt hurtigere og mere præcist, og dermed kan vi reducere den tid, det tager for os at opdatere vores priser, markant. Og det giver os en kæmpe konkurrencemæssig fordel

addCar har også deltaget i et AI-Boost-forløb, som bl.a. indebar et videnforløb på DTU, der gav virksomheden en grundlæggende introduktion til arbejdet med AI, og hvordan man arbejder med det i praksis.

Mere fokus på bæredygtighed – og nye markeder skal indtages
Udover arbejdet med kunstig intelligens fokuserer addCar på at øge sine bæredygtighedsindsatser. Bl.a. har virksomheden fået tilskud til rådgivning om udvikling og implementering af en bæredygtighedsstrategi med fokus på at få en B-Corp-certificering i hus. På sigt vil Kristian Kirchheiner også undersøge mulighederne for at bruge AI til sin bæredygtighedsrapportering. Endelig forventer Kristian også at søge midler gennem SMV:Eksport, der skal hjælpe addCar med at indtage endnu flere, globale markeder bl.a. Italien, Portugal og Azorerne:

addCar går en særdeles spændende fremtid i møde, hvor brugen af AI kommer til at være afgørende for os og vores ambitioner om at ekspandere globalt. Vi har forhåbninger om, at ved at bruge AI langt mere i vores processer kan vi nedbringe omkostningerne, udvikle nye produkter og sikre højere kvalitet – og dermed skabe de bedste forudsætninger for vores franchisetagere og de bedste produkter for vores kunder

AI-tjek

Med et AI-tjek får du et 360 graders overblik over de muligheder, du har for at bruge AI i din virksomhed fx til hjælp til at løse rutineopgaver eller til at effektivisere, nytænke og skabe værdi inden for alle virksomhedens forretningsområder: Jeres forretningskoncept, kunderelationer, den daglige drift og jeres organisation.

Støttet af:

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget