Biludlejningsvirksomheden addCar så dagens lys i 2005 med blot fem biler i Letland, og siden er virksomheden med grundlægger og ejer Kristian Kirchheiner i spidsen vokset betragteligt. Fra 2005-2011 udvidede Kristian sin tilstedeværelse til lande som Litauen, Ukraine, Sverige og Finland med traditionel biludlejning, hvor addCar ejede bilerne og håndterede alle aspekter af driften. Men forskellige lovgivninger og momsstrukturer gjorde det svært at opretholde kontrollen over driften, og det betød, at Kristian i 2011-12 ændrede sin forretningsmodel radikalt fra at eje bilerne til franchise, hvilket gjorde det muligt at drive forretning på en helt ny måde og ekspandere til nye markeder som, Sydeuropa, USA, og Mellemøsten. I dag er addCar 100% franchise-baseret i 33 lande, primært i Europa men også Mellemøsten, USA og Sydamerika, hvor addCar leverer platformen med alt fra reservationssystem, salgskanaler, administration, betalingsløsning til prissætning.
AI skal styrke addCars markedsposition
I 2021 fik addCar via den såkaldte Omstillingspulje et tilskud til at udvikle et nyt betalingssystem og en franchise-administrationsplatform. Overgangen fra manuel til fuldautomatisk drift betød ikke kun mere effektivitet og hastighed i forretningsprocesserne – det fik også Kristian Kirchheiner til at forstå, at teknologien kunne komme til at spille en afgørende rolle for virksomheden.
Siden har Kristian sammen med Anne Brøndsted Nielsen, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden, set nærmere på mulighederne for at bruge kunstig intelligens til yderligere at optimere forretningen. Bl.a. har addCar fået et AI-tjek, som har givet Kristian et 360 graders overblik over konkrete anvendelsesmuligheder af teknologien. Et af de helt store fokusområder er overvågning af konkurrenternes priser: Data fødes ind i en database og sammenlignes med addCars priser, hvorefter en algoritme beregner addCars bedst mulige og mest konkurrencedygtige priser til fordel for både forretningen og kunderne.