Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Aquatime: Intelligent drikkeglas forebygger dehydrering og sikrer bedre trivsel

Velfærdsteknologivirksomheden Aquatime har i tæt samarbejde med kommuner og plejesektoren udviklet en IoT-løsning, der hjælper borgere med at opretholde et sundt væskeindtag. Erhvervshus Hovedstaden har været med på sidelinjen med sparring om, hvordan man får foden inden for hos det offentlige med sin healthtech-løsning – og får succes.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Dehydrering hos ældre er årsag til flere indlæggelser, betydeligt længere ophold i rehabiliteringsmiljøer og bidrager til udviklingen af ​​kroniske sygdomme – og er dermed en udfordring i en verden, hvor vi bliver ældre og ældre. Det forsøger Aquatime at ændre på med sin IoT-løsning målrettet ældre i plejesektoren. Det intelligente drikkeglas kan måle og registrere, hvor meget væske en person indtager. Data fra glasset bliver herefter sendt til en webapplikation, der kan integreres med de systemer, som plejere i sundhedssektoren anvender.

Ideen til det intelligente drikkeglas, Aquatime, blev skabt i 2016 som et resultat af Danmarks første offentlig-private innovationspartnerskabsprojekt. Albertslund, Frederikssund og Esbjerg Kommuner havde behov for, at der blev udviklet en løsning, der kunne forebygge dehydrering blandt ældre borgere. Et lille konsortium, under ledelse af innovationsselskabet Møller-Jensen Innovation og Design, vandt udbuddet, og i et tæt samarbejde med plejepersonale og ældre borgere fra de involverede kommuner blev Aquatime-løsningen udviklet - en løsning som i dag er vidt udbredt på danske plejehjem, ældreboliger, rehabiliteringscentre og i hjemmeplejen.

Netop at produktet blev udviklet i et tæt OPI-samarbejde har været afgørende for produktets succes, fortæller Kim Toft Madsen:

Samarbejdet med Albertslund, Frederikssund og Esbjerg Kommuner har været en hjørnesten i udviklingen af Aquatime. Det har sikret, at vores produkt er tilpasset de faktiske behov i plejesektoren og konstant bliver forbedret gennem feedback fra både brugere, pårørende og plejepersonale 


At sælge til det offentlige kan være en bureaukratisk omgang 
Efter udviklingen af prototypen var næste skridt kommercialisering og skalering af løsningen. Med Albertslund Kommune som kunde regnede Kim Toft Madsen med, at det ikke ville blive svært at få taletid hos de næste kommuner. Og ganske rigtigt begyndte flere at vise interesse, og enkelte afdelinger købte også løsningen. Men den helt store udrulning lod vente på sig.

Det ændrede sig gradvist, efter Kim gik i gang med et sparringsforløb med senior forretningsudvikler Christian Brix fra Erhvervshus Hovedstaden, hvor fokus var på salg til det offentlige: Hvordan får man dialogen i gang, hvem skal man tale med, hvornår – og hvordan skalerer man sin løsning ud til flere kommuner. I første omgang deltog Kim i et Sund Vækst-forløb, et intensivt udviklingsprogram, bl.a. om hvordan man tilgår det offentlige marked, og hvor der blev arbejdet med forretningsstrategi, kernefortælling og budskaber. Derudover har Aquatime løbende deltaget i forskellige messer og netværksarrangementer for at skabe opmærksomhed og opbygge relationer med potentielle kunder. 

Christian Brix og Kim Toft Madsen

Indhold er hentet

Kim understreger, at sparringen med Christian – og det at få indblik i, hvordan man handler med det offentlige – har været afgørende:

Christian lærte os bl.a., at det at navigere i det offentlige marked både er komplekst og tidskrævende. Jeg havde på forhånd intet kendskab til det at sælge til kommuner, så jeg løb ofte panden mod muren, men jeg lærte hurtigt, at det at have en klar business case og en forståelse for den rette indgang til kommunen, var vigtigt 

Samarbejde med Abena baner vejen for international skalering
I 2023 indgik Aquatime et strategisk samarbejde Abena-koncernen, der blev majoritetsaktionær i virksomheden. Abena, med datterselskaber i 11 lande og partnere i yderligere 70 lande, har hjulpet med at udbrede Aquatime-løsningen internationalt. I dag sælges Aquatime i lande som Storbritannien, Holland, Sverige, Finland og Polen, og der er planer om yderligere ekspansion til Norge, Tyskland og Frankrig.

Indhold er hentet

Kims tre gode råd til andre SMV’er, der ønsker at sælge til det offentlige: 

  1. Der er ikke én vej ind til kommunerne – tilgangen og din løsning skal tilpasses kommunernes specifikke behov
  2. Find et behov - fokuser på at identificere og adressere reelle problemer i kommunen fremfor blot at sælge et produkt
  3. Forstå de nødvendige processer, der skal til for at løsningen bliver effektivt implementeret – og anvendt

Indhold er hentet

Udviklingsprojekt i Aarhus Kommune: Intelligent drikkeglas giver bedre trivsel og øger funktionsniveauet

Aquatimes intelligente drikkeglas er i et udviklingsprojekt sammen med Pleje & Rehabilitering i Aarhus Kommune blevet testet blandt udvalgte borgere. Resultaterne viser bl.a., at langt de fleste borgere øgede deres funktionsniveau, ligesom størstedelen oplevede en øget trivsel. Projektet viser også, at det intelligente drikkeglas forbedrer kvaliteten og nøjagtigheden i væskeregisteringen, hvilket fører til mere kvalificeret pleje og behandling, ligesom løsningen, i og med at den forebygger dehydrering, også forebygger relaterede indlæggelser. Læs mere herhttps://velfaerdsteknologi.aarhus.dk/opi-pulje-til-velfaerdsteknologi/projekter-velfaerdsteknologisk-opi-pulje/forebyggelse-og-behandling-af-dehydrering-med-intelligente-drikkeglasÅbner link i ny fane  

Kontakt Christian, hvis du savner sparring om at sælge til det offentlige:

Støttet af:

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget