Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

ARKEN Museum for Samtidskunst: Pandemien kostede dyrt – men udviklingen er vendt med visionær Vækstpilot

Pandemien ramte ARKEN Museum for Samtidskunst hårdt, som det var tilfældet for mange andre kulturinstitutioner. Og i tiden efter kneb det med at tiltrække gæster. Men med en Vækstpilot og sparring fra Erhvervshus Hovedstaden har Arken sat turbo på markedsføringen – og publikum er vendt tilbage i stort antal.

ARKEN Museum for Samtidskunst

Indhold er hentet

Beliggende smukt i Køge Bugt Strandpark og med en af Skandinaviens fineste samlinger af samtidskunst har ARKEN Museum for Samtidskunst siden 1996 tiltrukket tusindvis af gæster. Men så kom pandemien med nedlukninger – og ARKEN måtte i tiden efter genåbningen erkende, at de i nogen udstrækning havde mistet kontakten til publikum. Således faldt antallet af besøgende fra ca. 110.000 i 2021 til forventede 65.000 i 2022 – og det gjaldt ikke mindst de unge, som ARKEN tidligere havde haft relativt godt fat i, men som umiddelbart efter pandemien foretrak musik- og restaurantoplevelser frem for museer og andre kulturinstitutioner. Anne Axholm, kommunikationschef hos ARKEN, fortæller, at hun havde en klar vision om, hvordan hun igen skulle få fat i det svigtende publikum, nemlig med digital markedsføring gennem sociale medier og nyhedsbreve. Markedsføringsplatformene var på plads – men kompetencerne manglede.

Men en dag så en kollega et opslag om SMV:Vækstpilot – et støtteprogram, der gør det muligt at ansætte en ledig person som vækstpilot, med tilskud til løn, som kan tilføre virksomheden nye kompetencer til konkrete udviklingsopgaver. Anne fik kyndig vejledning af projektkoordinator i SMV:Vækstpilot Karina Ammentorp, fik sendt en ansøgning afsted, og 1. januar 2023 trådte Emma Sennels ind ad døren. Emma skulle hurtigt vise sig at blive en uvurderlig ressource med de rigtige kompetencer til at udvikle kreative koncepter og formater og skabe en stærkere visuel og dynamisk brugeroplevelse for ARKENS gæster.

Anne Axholm og Emma Sennels

Indhold er hentet

Fra Vækstpilot til stærk sparringspartner
Emma, som har en bachelorgrad fra VIA University College i Multiplatform Storytelling and Production, blev ansat som Content Creator, og hun blev hurtigt introduceret til ARKENS behov, ambitioner og drømme: At agere og blive opfattet som en mere relevant og digital kulturinstitution, der også taler til nye og yngre målgrupper gennem sociale medier – og derfor skulle antallet af følgere på de sociale platforme øges drastisk. Emma gik straks i gang med at udvikle nye koncepter og formater til Instagram og Facebook, og stille og roligt begyndte både følgerskare og engagement at vokse. Anne Axholm fortæller:

”Da vi var klar til at ansætte Vækstpiloten, vidste jeg, at det skulle være Emma. Jeg havde fulgt hendes arbejde gennem årene og havde fuld tillid til hende, og det med rette: Hun har i de seneste seks måneder udvidet rammerne for, hvad sociale medier kan. Hun formår at tænke som de kunstnere, vi udstiller: Hun viser vores verden fra nye perspektiver og i nye formater og gør det muligt for vores følgere at mærke kunsten. Og så har Emma været – og er stadig – en stærk sparringspartner ift. at forstå udviklingen på sociale medier.”

Og resultaterne taler for sig selv; Således har ARKEN oplevet en markant vækst i antal følgere og engagement på deres sociale kanaler – og væksten har oversteget alle forventninger. Som Vækstpilot har det for Emma været spændende at komme ind i en ny organisation – særligt en kulturinstitution – og fra dag ét være en del af holdet, og én som der blev lyttet til:

Jeg faldt hurtigt til og oplevede at blive taget seriøst med det samme. Jeg fik lov at bidrage til udviklingen af nye ideer og koncepter med et klart formål, nemlig at få særligt de unge til at interessere sig for kunst. Det har været – og er stadig – en spændende rejse

Fra venstre: Karina Ammentorp, Anne Axholm og Emma Sennels

Indhold er hentet

Vækstpilot-ordningen har for ARKEN og Anne Axholm – og Emma – været en succes ud over det sædvanlige. I dag er Emma nemlig fastansat, og næste opgave bliver at udvikle hjemmesiden. Der vil blive flere driftsopgaver, men Anne Axholm understreger, at udvikling og nytænkning stadig vil være en del af Emmas kerneopgaver.

Få hjælp til at komme i gang og til at komme videre
Fremtiden ser lys ud for ARKEN. Ikke kun er antallet af følgere på de sociale medier steget markant, det samme er antallet af besøgende, og Anne Axholm håber, at 2023 bliver året, hvor udviklingen for alvor bliver vendt til det endnu bedre. Det kræver også yderligere fokus på det forretningsmæssige, og derfor har ARKENs ledelse netop haft sit første møde med Pia Stougaard Trostmann, som er seniorforretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden. Fokus for mødet var at afdække vækstbehov og på proceseffektivisering, og hvordan de eksisterende kundedata bedst anvendes for at kunne skabe endnu bedre kundeoplevelser.

Genrejsningen efter pandemien er begyndt, og Anne Axholm anbefaler andre virksomheder at få hjælp til at komme i gang og komme videre:

At bruge Vækstpilotordningen til at få en så stærk kompetence ind i huset, som Emma viste sig at være, var helt optimalt. Det gav os mulighed for at teste, om både kemi og kompetencer var i orden, og så ligger der selvfølgelig en tryghed i ikke at skulle bære lønnen selv. Og i dag har vi en fast og super dygtig kollega i Emma – og vi i ledelsen er klar til at tage de næste skridt på vores rejse - forhåbentligt med masser af god sparring fra Erhvervshus Hovedstaden

 

Har du også brug for nye kompetencer til en udviklingsopgave?

SMV:Vækstpilot er for dig, som står med en eller flere udviklingsopgaver og har brug for nye kompetencer i virksomheden. Igennem puljen kan du få 50 % tilskud til lønomkostninger i op til seks måneder til ansættelse af en vækstpilot. Max. 15.000 kr. pr. måned – 90.000 kr. for hele perioden. Vækstpiloten skal være ansat minimum 25 timer om ugen.

Om ARKEN Museum for Samtidskunst

ARKEN Museum for Samtidskunst blev indviet den 15. marts 1996 og indeholder flere end 400 værker, primært bestående af dansk, nordisk og international samtidskunst primært fra perioden efter 1990. I 2022 tiltrådte Marie Nipper som direktør for museet.

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget