Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Bæredygtighedskommunikation er et afgørende konkurrenceparameter

Jakob Vedelsby fik sparring af Erhvervshus Hovedstaden til at fokusere sin kommunikationsvirksomhed og rådgiver i dag både små og store danske virksomheder om bæredygtighedskommunikation.

Indhold er hentet

Bæredygtighed. Samfundsansvar. Grøn omstilling. Det er ikke længere elementer, virksomheder måske kan overveje at indtænke i deres forretningsmodel. Det skal være en naturlig del af virksomhedens DNA. For kunderne kræver det, det samme gør leverandørerne, og så er der lovgivningen, som løbende bliver skærpet – og kravene omfatter både små og store virksomheder. Det er her, Jakob Vedelsbys viden og kompetencer bliver relevant. For siden han startede sin egen kommunikationsvirksomhed i 1996, har han specialiseret sig inden for bæredygtighedskommunikation og rådgiver i dag både små, mellemstore og store virksomheder som eksempelvis Cowi, Grundfos og Ørsted.

Fra generalist til specialist

Trods en generel jævn kundetilgang måtte Jakob Vedelsby i 2020 erkende, at hans forretning var stagneret. Han havde generelt svært ved at opdyrke nye kunder og begyndte derfor at søge efter relevant erhvervssparring. Den fandt han hos Erhvervshus Hovedstaden og senior forretningsudvikler Steen Pedersen, som er specialiseret inden for bl.a. bæredygtighed, salg og marketing. Og det var særligt sidstnævnte, der blev omdrejningspunktet for sparringsforløbet. Jakob forklarer:

Steen spurgte mig, hvad jeg virkelig brændte for, og jeg kunne lynhurtigt svare: Bæredygtighed og grøn omstilling. Og med sparring fra Steen begyndte jeg at gå mere strategisk til værks i forhold til at finde leads inden for udvalgte virksomheder og brancher, som jeg vurderede, havde et særligt behov for at kommunikere om bæredygtighedstiltag

Derefter tog det fart, for Jakob havde både erfaringen og referencerne til virksomheder, han tidligere havde rådgivet om bæredygtighedskommunikation. I dag blomstrer virksomheden, og Jakob hjælper virksomheder med alt inden for bæredygtighedskommunikation og udarbejder bl.a. bæredygtighedsrapporter, strategier for bæredygtighedskommunikation og finder de gode bæredygtighedshistorier hos sine kunder.

Indhold er hentet

Fortæl om bæredygtighedsindsatsen – start i det små

For alle virksomheder, og måske særligt de små og mellemstore, er der meget at forholde sig til, når man kommunikerer om bæredygtighed. Det gælder ikke mindst lovgivningen, der stiller krav til, hvad og hvordan du kommunikerer. Det er her, virksomhederne skal træde varsomt, hvis de vil undgå greenwashing  når en virksomhed markedsfører sig selv eller et produkt som bæredygtigt, klimavenligt eller CO2-neutralt, uden at virksomheden kan dokumentere det – som i Danmark kan straffes med bøder af Forbrugerombudsmanden.

Men, understreger Jakob Vedelsby, disse skærpede krav må og skal ikke afholde virksomhederne fra at kommunikere om deres bæredygtighedstiltag. Mange af særligt de små og mellemstore virksomheder har ofte ikke ressourcerne til den store, forkromede bæredygtighedsstrategi, men alle har mulighed for at vise, at de er i gang, at de har viljen, og at de har ambitionerne. Det handler om at støbe fundamentet for sin bæredygtighedsindsats, definere mål og visioner og så ellers tage et skridt ad gangen. Men det skal gøres, for gør virksomhederne det ikke, risikerer de at blive fravalgt af kunderne.

Udover at fokusere sin forretning har Jakob fået hjælp af Steen Pedersen til at professionalisere markedsføringen af sin virksomhed, bl.a. på LinkedIn, blive mere skarp på branding samt at definere det helt overordnede ’why’ for virksomheden. Og så har han fået sparring til arbejdet med kunderne særligt i forhold til at få konverteret interesse til reelle møder og samarbejder. Steen Pedersen fortæller:

Det, Jakob og jeg fokuserede på, var, at man som virksomhedsejer ikke skal kunne det hele. Man skal fokusere på det, man er bedst til, og det man brænder for. Og så skal man finde modet til at gribe telefonen og ringe til kunderne og begynde at sælge. Og det kan Jakob, og der er i den grad efterspørgsel på hans kompetencer

Jakob ser lyst på fremtiden og nyder at have fokus og mål og at turde sige nej til opgaver, han ikke brænder for. Og det takker han til dels Steen og den sparring, han fik med ham, for:

”Det med at få fokus har været altafgørende og at blive mere klar på, hvad jeg egentlig vil med min virksomhed. Steen så hurtigt mine udfordringer men også mine muligheder, og det har hjulpet mig til at tage styringen og få et helt klart fokus for min virksomhed. Både nu og i fremtiden,” slutter Jakob Vedelsby.

Indhold er hentet

Om Jakob Vedelsby

Jakob Vedelsby startede sin kommunikationsvirksomhed i 1996 og har siden specialiseret sig som rådgiver inden for intern/ekstern kommunikationsstrategi, storytelling og produktion af tekster, der øger gennemslagskraften for bæredygtige produkter og vigtige budskaber om grøn omstilling. Læs mere på https://www.jakobvedelsby.dk/Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget