Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Bæredygtighedskommunikation er et afgørende konkurrenceparameter
Jakob Vedelsby fik sparring af Erhvervshus Hovedstaden til at fokusere sin kommunikationsvirksomhed og rådgiver i dag både små og store danske virksomheder om bæredygtighedskommunikation.
Indhold er hentet
Bæredygtighed. Samfundsansvar. Grøn omstilling. Det er ikke længere elementer, virksomheder måske kan overveje at indtænke i deres forretningsmodel. Det skal være en naturlig del af virksomhedens DNA. For kunderne kræver det, det samme gør leverandørerne, og så er der lovgivningen, som løbende bliver skærpet – og kravene omfatter både små og store virksomheder. Det er her, Jakob Vedelsbys viden og kompetencer bliver relevant. For siden han startede sin egen kommunikationsvirksomhed i 1996, har han specialiseret sig inden for bæredygtighedskommunikation og rådgiver i dag både små, mellemstore og store virksomheder som eksempelvis Cowi, Grundfos og Ørsted.
Fra generalist til specialist
Trods en generel jævn kundetilgang måtte Jakob Vedelsby i 2020 erkende, at hans forretning var stagneret. Han havde generelt svært ved at opdyrke nye kunder og begyndte derfor at søge efter relevant erhvervssparring. Den fandt han hos Erhvervshus Hovedstaden og senior forretningsudvikler Steen Pedersen, som er specialiseret inden for bl.a. bæredygtighed, salg og marketing. Og det var særligt sidstnævnte, der blev omdrejningspunktet for sparringsforløbet. Jakob forklarer:
Steen spurgte mig, hvad jeg virkelig brændte for, og jeg kunne lynhurtigt svare: Bæredygtighed og grøn omstilling. Og med sparring fra Steen begyndte jeg at gå mere strategisk til værks i forhold til at finde leads inden for udvalgte virksomheder og brancher, som jeg vurderede, havde et særligt behov for at kommunikere om bæredygtighedstiltag
Derefter tog det fart, for Jakob havde både erfaringen og referencerne til virksomheder, han tidligere havde rådgivet om bæredygtighedskommunikation. I dag blomstrer virksomheden, og Jakob hjælper virksomheder med alt inden for bæredygtighedskommunikation og udarbejder bl.a. bæredygtighedsrapporter, strategier for bæredygtighedskommunikation og finder de gode bæredygtighedshistorier hos sine kunder.
Indhold er hentet
Fortæl om bæredygtighedsindsatsen – start i det små
For alle virksomheder, og måske særligt de små og mellemstore, er der meget at forholde sig til, når man kommunikerer om bæredygtighed. Det gælder ikke mindst lovgivningen, der stiller krav til, hvad og hvordan du kommunikerer. Det er her, virksomhederne skal træde varsomt, hvis de vil undgå greenwashing når en virksomhed markedsfører sig selv eller et produkt som bæredygtigt, klimavenligt eller CO2-neutralt, uden at virksomheden kan dokumentere det – som i Danmark kan straffes med bøder af Forbrugerombudsmanden.
Men, understreger Jakob Vedelsby, disse skærpede krav må og skal ikke afholde virksomhederne fra at kommunikere om deres bæredygtighedstiltag. Mange af særligt de små og mellemstore virksomheder har ofte ikke ressourcerne til den store, forkromede bæredygtighedsstrategi, men alle har mulighed for at vise, at de er i gang, at de har viljen, og at de har ambitionerne. Det handler om at støbe fundamentet for sin bæredygtighedsindsats, definere mål og visioner og så ellers tage et skridt ad gangen. Men det skal gøres, for gør virksomhederne det ikke, risikerer de at blive fravalgt af kunderne.
Udover at fokusere sin forretning har Jakob fået hjælp af Steen Pedersen til at professionalisere markedsføringen af sin virksomhed, bl.a. på LinkedIn, blive mere skarp på branding samt at definere det helt overordnede ’why’ for virksomheden. Og så har han fået sparring til arbejdet med kunderne særligt i forhold til at få konverteret interesse til reelle møder og samarbejder. Steen Pedersen fortæller:
Det, Jakob og jeg fokuserede på, var, at man som virksomhedsejer ikke skal kunne det hele. Man skal fokusere på det, man er bedst til, og det man brænder for. Og så skal man finde modet til at gribe telefonen og ringe til kunderne og begynde at sælge. Og det kan Jakob, og der er i den grad efterspørgsel på hans kompetencer
Jakob ser lyst på fremtiden og nyder at have fokus og mål og at turde sige nej til opgaver, han ikke brænder for. Og det takker han til dels Steen og den sparring, han fik med ham, for:
”Det med at få fokus har været altafgørende og at blive mere klar på, hvad jeg egentlig vil med min virksomhed. Steen så hurtigt mine udfordringer men også mine muligheder, og det har hjulpet mig til at tage styringen og få et helt klart fokus for min virksomhed. Både nu og i fremtiden,” slutter Jakob Vedelsby.
Indhold er hentet
Om Jakob Vedelsby
Jakob Vedelsby startede sin kommunikationsvirksomhed i 1996 og har siden specialiseret sig som rådgiver inden for intern/ekstern kommunikationsstrategi, storytelling og produktion af tekster, der øger gennemslagskraften for bæredygtige produkter og vigtige budskaber om grøn omstilling. Læs mere på https://www.jakobvedelsby.dk/
Ny robot øger AH Finmekaniks omsætning med 1,5 mio. kr. om året
Med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden, behovsafklaring sammen med MADE Kickstartprojekt og tilskud til indkøb af ny teknologi har AH Finmekanik effektiviseret produktionen og øget omsætningen.
Læs casen her
Case
Sparring med Erhvervshus Hovedstaden inspirerer Silent Events til at fortsætte vækstrejse
Silent Events lever af at levere nytænkende eventløsninger og beskæftiger i dag fem medarbejdere samt en række løstansatte. Stifterne har ambitioner om at fortsætte vækstrejsen og har derfor fået strategisk forretningssparring af Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Case
Weply: Social mission på markedsvilkår
Startup-virksomheden Weplay, der hjælper sine kunder med at konvertere trafik til leads via chat, er allerede godt i gang med at vækste både i Danmark og uden for landets grænser.
Læs casen her
Case
Sens4 på vækstrejse mod det ydre rum med ny vakuumteknologi
Den danske teknologivirksomhed Sens4, der holder til i den ombyggede klædefabrik i Hellebæk i Helsingør Kommune, er i vækst og har kurs mod det ydre rum med nyudviklet vakuumteknologi til rumfartsindustrien.
Læs casen her
Case
O. L. Seals har ambitiøse vækstmål og fart på omsætningen
Produktionsvirksomheden O.L. Seals i Helsinge eksporterer i dag tætninger til hele verden; og vækstambitionerne er store. I 2027 skal omsætningen runde 100 millioner kr. Derfor har ledelsen fået sparring af Erhvervshus Hovedstaden om at skalere virksomheden gennem digitalisering, automatisering og proaktivt salg.
Læs casen her
Case
Ny strategi sætter retning for Regaco og har skabt åbning på det tyske marked
Regaco blev til, da Nærenergi Danmark og Sherex Europe fusionerede i maj 2023. Forinden gennemførte virksomheden et struktureret strategiforløb med Erhvervshus Hovedstaden, og det bidrog til, at Regaco er kommet godt fra start med at styrke salget af biogastankstationer i Tyskland.
Læs casen her
Case
Rubberduck fik hjælp igennem SMV:Digital til at skalere forretningen
Makkerparret og navnebrødrene Oliver og Oliver har fra start haft høje ambitioner med deres virksomhed. Siden de for seks år siden startede Rubberduck, har de vækstet kundebasen kraftigt og opbevarer nu 4.500 hjulsæt for kunder i hele landet.
Læs casen her
Case
Fra æbleaffald til designprodukter: Beyond Leather skaber bæredygtigt alternativ til læder
Et mål om at skabe et 100% bæredygtigt produkt kræver veldokumenterede bæredygtighedsrapporter. Det og meget mere har Beyond Leather fået sparring om fra Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Case
Ledelsesforløb satte gang i bæredygtighedstiltag hos Leif Larsen Ventilation
Leif Larsen Ventilation har længe haft fokus på bæredygtighed, og med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden har virksomheden sat ekstra skub i den grønne udvikling.
Læs casen her
Case
Baden-Jensen har fart på den digitale udvikling
Selvom familieforretningen Baden-Jensen snart fylder 80 år, er der fuld fart på den digitale udvikling. Engrosvirksomheden, som er specialist i laksystemer til autolakering, har sagt ja tak til forskellige sparringsforløb med Erhvervshus Hovedstaden for at få inspiration og sparring til den digitale rejse, der også skal udmunde i en grøn omstilling. Som et resultat af den indsats lancerer Baden-Jensen snart en ny webshop, der gør bestillinger og leverancer mere effektivt.
Læs casen her
Case
Iværksætterdrømmen der blev til virkelighed: Håndsæbe skal nedbringe transport af vand
90% af plejeprodukter indeholder vand, og det belaster CO2-udledningen. Det besluttede de to iværksættere Cathrine og Henriette at gøre noget ved, da de i 2023 lancerede den alternative håndsæbe [RE·ESSENCE]™. Erhvervshus Hovedstaden har været med på sidelinjen fra start – og det har været afgørende for de to iværksættere.