Programforløb
Enterprise Europe Network
Enterprise Europe Network (EEN) er verdens største B2B netværk der hjælper små og mellemstore virksomheder med at opnå international vækst igennem partnersøgninger.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden og et AI-tjek har det danske medicofirma BIBAWO Medical fået målrettet og prioriteret sine AI-indsatser.
Indhold er hentet
BIBAWO Medical er det, man kan kalde et rigtigt familiefirma med Christian Kjerulf-Jensen i spidsen og med Christians søster Dorthe Kjerulf, far Ole Kjerulf-Jensen samt Christian Kjerulf-Jensens søn Frederik i bestyrelsen. Det hele startede i 2005 med salg af medicinalprodukter, men omfatter i dag også et andet og vigtigt forretningsben, nemlig produktion og salg af et medicinsk udstyr til frysebehandling af bl.a. vorter og almindelige hudlæsioner. Produktet, der sælges under navnet Hydrozid®, er en kombination af traditionel kryoterapi og kryokirurgi og adskiller sig fra lignende produkter på markedet ved at være klar til brug på stedet, det kræver ikke beskyttelsesudstyr, og designet gør behandlingen nem for den professionelle og for patienten.
Produktet blev udviklet i 2012 og sælges i dag via distributører til blandt andet fodterapeuter, hudlæger og praktiserende læger over hele verden – også på verdens største marked for medicinalprodukter, USA. BIBAWO Medical beskæftiger i dag 23 medarbejdere.
Indhold er hentet
AI ind i bestyrelseslokalet
For enhver virksomhed kan det være værdifuldt med sparring og input. Det fik BIBAWO Medical gennem Erhvervshus Hovedstaden og senior forretningsudvikler Henriette Kahré Freris, som hjalp virksomheden med at lave en vækststrategi og sparrede med dem om eksport, ligesom ledelsen har deltaget i et ledelsesprogram hos Erhvervshuset. Derudover har BIBAWO Medical fået tilskud gennem programmet SMV:Digital, som er blevet brugt på rådgivning og vejledning med henblik på at styrke it-sikkerheden i virksomhedens cloud-løsninger.
Siden er Frederik Kjerulf-Jensen blevet ansat i virksomheden og er, udover at være en del af bestyrelsen, project manager med ansvar for udvikling af et nyt marked for Hydrozid til veterinærbranchen. Og så er det Frederik, der driver AI-initiativerne i virksomheden. Og dem er der mange af – og de tages dybt seriøst.
Frederik Kjerulf-Jensen.
Indhold er hentet
Frederik forklarer:
Vi har længe vidst, at AI kunne blive en værdifuld medspiller for os, men vi har været usikre på, hvad vi rent faktisk kunne bruge teknologien til. Derfor var det AI-tjek, som Erhvervshus Hovedstaden tog os igennem, lidt af en aha-oplevelse for os. Dér blev det pludseligt tydeligt, hvor vi kunne bruge teknologien både i forhold til lavthængende frugter, men også på den længere, strategiske bane
Det var senior forretningsudvikler Jesper Ulsø, der med et AI-tjek hjalp Frederik med at forstå, hvor i organisationen AI kunne bruges her og nu – og på sigt. Sammen med Jesper identificerede Frederik 20 indsatsområder, som i første omgang har resulteret i øget kvalitet og kvantitet, ligesom kompetence-bundniveauet er hævet markant. Derudover har Frederik deltaget på en workshop arrangeret af Erhvervshus Hovedstaden og AI-Boost, en innovationshub, som skal styrke anvendelsen af AI og anden avanceret teknologi i små og mellemstore virksomheder og give inspiration til, hvordan virksomheder bedst kommer i gang med at anvende generativ AI og chatbots. Om deltagelsen i workshoppen fortæller Frederik: ”Workshoppen var guld værd, fordi jeg og de øvrige deltagere fik mulighed for at ”kigge ind i AI-maskinen” og dermed få bedre forudsætninger for at forstå, hvordan vi kan anvende AI i forhold til optimering, og hvordan teknologien kan bruges som problemknuser.”
Men hos BIBAWO Medical handler det ikke kun om de lavthængende frugter, der umiddelbart kan høstes og give værdi. AI skal være en del af forretningsstrategien og er blevet et fast punkt på bestyrelsesmøderne, hvor konkrete AI-indsatser drøftes og besluttes. På sigt, fortæller Frederik, skal alle ansatte kunne bruge AI i som en intelligent assistent i deres daglige arbejde:
”For os er AI ikke et it-værktøj, men et vigtigt, redskab, som kan være med til både at øge produktiviteten, hjælpe os til at blive mere analytiske, mere tekniske, mere kreative, og ikke mindst hjælper det os med at forstå vores kunder bedre.”
Jesper Ulsø og Frederik Kjerulf-Jensen.
Indhold er hentet
AI-tjek
Med et AI-tjek får du et 360 graders overblik over de muligheder, du har for at bruge AI i din virksomhed fx til hjælp til at løse rutineopgaver eller til at effektivisere, nytænke og skabe værdi inden for alle virksomhedens forretningsområder: Jeres forretningskoncept, kunderelationer, den daglige drift og jeres organisation. Læs mere her
SMV:Digital
Gennem SMV:Digital kan du få inspiration til, hvordan du kan digitalisere din virksomhed og søge økonomisk støtte til rådgivning om digital udvikling. Læs mere her
Støttet af:
Complete this setup to unlock your widget