Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Bybonde får hjælp til at fokusere, automatisere og øge væksten
Den prisvindende Nørrebrovirksomhed TagTomat Aps var tæt på at lukke under pandemien men oplever nu overskud ikke mindst takket være et Vækstpilotprojekt og sparring med Erhvervshus Hovedstaden.
Skrevet af:
Erhvervshus Hovedstaden S/I
Vi kan ikke vise videoen, fordi du har valgt at sige nej til funktionelle og statistiske cookies.
Indhold er hentet
I 2011 gjorde arkitekt Mads Boserup Lauritsen alvor af en drøm om at gøre storbyen til et grønnere sted og skabe fællesskaber omkring byhaver. Det skete, da han realiserede ideen om at dyrke tomater i hjemmelavede selvvandende plantekasser på taget af et skraldeskur i en baggård på Nørrebro. I 2014 blev hobbyen til en virksomhed, og siden gik udviklingen af forretningen stærkt. For kunderne stod i kø for at købe plantekasser, grønne fællesskaber og svampedyrkningskit; og det lykkedes Mads Boserup Lauritsen at skabe grønne arbejdspladser i byen, da han allerede efter en måned ansatte sin første medarbejder på værkstedet. I 2018 kom butik og det nuværende showroom til.
Min passion bag TagTomat er at leve af at lave grønne fællesskaber i byen, og det har jeg haft mange gode oplevelser og succes med, lige indtil samfundet blev lukket ned under pandemien. Det blev til tre forfærdelige år som selvstændig, men vi undgik konkurs. Mit forretningskoncept bestod af 20-25 forretningsben, hvilket var godt i forhold til at sikre en bred omsætning. Men det var ikke lønsomt i længden på bagkanten af pandemien.
- Mads Boserup Lauritsen, stifter af TagTomat
Fik vendt underskud til overskud Med et stort underskud på cirka 575.000 kr. i 2021 skar Mads forretningen til i løbet af 2022, så underskuddet blev vendt til et overskud på 468.000 kr. Med lidt mere ro på bagsmækken kunne Mads nu søge ekstern hjælp og sparring til at fokusere forretningen og gøre den yderligere rentabel og lønsom. Derfor fik han i slutningen af 2022 kontakt til Erhvervshus Hovedstaden og fik tilsagn fra SMV:Vækstpilot-puljen til at ansætte en ny medarbejder til at løfte en udviklingsopgave, som hjalp ham med at skærpe og fokusere forretningen. Vækstpiloten var ansat det første halvår af 2023, og resultatet var en reduktion af de tidligere 25 fokusområder (forretningsområder) til ca. fem fokusområder. I dag har Mads Boserup Lauritsen sammen med sine tre fuldtidsansatte medarbejdere og et par studentermedhjælpere vendt forretningen, så der i det nuværende og kommende regnskabsår også forventes et pænt overskud.
Jeg indså, at det var nødvendigt at fokusere min forretning for at kunne konsolidere den og skabe vækst. Det fik jeg hjælp til af Erhvervshus Hovedstaden og den medarbejder, jeg fik tilskud til at ansætte gennem Vækstpilotordningen, da vi ikke havde ressourcer og kompetencer til selv at løfte opgaven. Virksomheden har fået færre forretningsben og er blevet mere lønsom. Så det er blevet sjovere at være erhvervsdrivende.
- Mads Boserup Lauritsen, stifter af TagTomat
Som et resultat af arbejdet med at fokusere forretningen besluttede Mads sig for at spare penge ved at lukke den fysiske butik men bevare lejemålet til kontor, showroom og produktion og således satse udelukkende på onlinesalg til private, mens den øvrige del af forretningen med store kunder fortsætter som hidtil, eksempelvis med at lave private label-frøposer. I dag hjælper TagTomat kunderne med at skabe meningsfulde grønne fællesskaber i deres hverdag fx ved at rådgive store bygherrer, indrette tagterrasser og uderum for boligselskaber eller sælge plantekasser til grønne plantevægge samt facilitere lærings- og skolehaver, teambuilding og kursusforløb for private og offentlige institutioner.
Automatisering og nye mekaniske processer skal effektivisere produktionen Det næste, TagTomat skal have hjælp til, er et Made Kickstart-projekt, som seniorforretningsudvikler Pia Stougaard Trostmann fra Erhvervshus Hovedstaden har henvist ham til i foråret 2023. Formålet med projektet er at automatisere og effektivisere den håndholdte økologiske svampeboksproduktion, så Mads og hans medarbejdere ikke selv længere skal stå og stampe halm ned i rengjorte genbrugsmælkekartonner. Svampeboksene er det mest sælgende produkt, så Mads har høje forventninger til, at det kan gøre hans virksomhed endnu mere lønsom.
Jeg vil klart anbefale andre at få sparring af Erhvervshus Hovedstaden. Jeg har kun mødt kompetente medarbejdere, der brænder for at hjælpe iværksættere og små og mellemstore virksomheder med at udvikle deres forretning. Erhvervshus Hovedstadens forretningsudviklere kan give et overblik over, hvilke muligheder der er for sparring og støttemuligheder i erhvervsfremmesystemet. Jeg glæder mig enormt meget til at se, hvilke konkrete konstruktioner og mekaniske principper, som MADE KickStart-projektet vil resultere i.
- Mads Boserup Lauritsen, stifter af TagTomat
I sidste kvartal af 2023 foreligger der en plan for Madekickstart-projektet.
I dag driver Mads firmaet fra lokalerne på Nørrebro i København, hvor han eksempelvis kan pakke op til 20.000 frøposer per dag på den gamle frøpakkemaskine fra 1895. Mads og hans medarbejderne producerer svampebokse ud af rengjorte genbrugsmælkekartoner, der bl.a. bruges til at dyrke østershatte i økologisk halm Produktionen af svampebokse skal nu automatiseres via et MADE Kickstart projekt, hvor nogle ingeniører arbejder med at finde en hurtig og smart løsning til svampeboksproduktionen.
Har du også brug for nye kompetencer til en udviklingsopgave?
SMV:Vækstpilot er for dig, som står med en eller flere udviklingsopgaver og har brug for nye kompetencer i virksomheden. Igennem puljen kan du få 50 % tilskud til lønomkostninger i op til seks måneder til ansættelse af en vækstpilot. Max. 15.000 kr. pr. måned – 90.000 kr. for hele perioden. Vækstpiloten skal være ansat minimum 25 timer om ugen.
Fakta om TagTomat Aps TagTomat har lavet massevis og mangfoldige grønne projekter og hjulpet et utal af grønne fællesskaber med at blomstre; lige fra skolehaver og grønne fælleshaver i boligforeninger, i parker og på herberger til kontorindretninger med grønne vægge med luftrensende planter i byens rum. TagTomat underviser og formidler om grønne fællesskaber og urban gardening. Virksomheden designer, udvikler og bygger løsninger, som gør det nemt at dyrke i byen, fx selvvandende plantekasser. TagTomats mest sælgende produkt er forskellige svampedyrkningskits fx til dyrkning af østershatte på halm, kaffe og træspåner, hvor forskellig emballage genbruges. Fem gange er TagTomat blevet nomineret til en Danish Design Award og kåret som Gazelle-virksomhed af Dagbladet Børsen. Genbrug og upcycling er en af kongstankerne, da alt helst skal produceres af genbrugsmaterialer.
MADE – Manufacturing Academy of Denmark – er Danmarks produktionsklynge og en non-profit forening bestående af virksomheder, uddannelses- og vidensinstitutioner samt GTS-institutter. Kickstartprojekter er rettet mod SMV’er, der gerne vil have en forsmag på, hvordan de gennem MADE kan få hjælp til at udvikle nye løsninger og implementere nye teknologier.
Strategisk brug af kundedata skal hjælpe Byoms ud på det internationale marked
Med et BrugKundedata-forløb hos Erhvervshus Hovedstaden og med hjælp fra en privat rådgiver sætter Byoms nu kursen mod det internationale marked.
Læs casen her
Case
Elite Advertising: "Vi får hjælp til at nå vores vækstmål"
For blot 2 år siden tog Daniel Tonsen og Emil Jess Jensen det første spadestik til virksomheden Elite Advertising. I stedet for at forsøge at være gode til alt, har de valgt at sigte mod at blive de bedste til LinkedIn-annoncering.
Læs casen her
Case
Rubberduck fik hjælp igennem SMV:Digital til at skalere forretningen
Makkerparret og navnebrødrene Oliver og Oliver har fra start haft høje ambitioner med deres virksomhed. Siden de for seks år siden startede Rubberduck, har de vækstet kundebasen kraftigt og opbevarer nu 4.500 hjulsæt for kunder i hele landet.
Læs casen her
Case
Kernebidder fik Bager Mortensen ud i verden
At Bager Mortensen i Nexø siden tidernes morgen i slut halvfemserne har været et traditionelt bageri er ikke noget, der stopper ejer Karsten Mortensen i at tænke nyt. Den store omsætning om sommeren, når det vrimler med turister på Bornholm skulle suppleres med produkter, der kan sælges fra andre butikker hele året.
Læs casen her
Case
Fuld fart fremad – retningen er sat for AutoConsult
Virksomheden AutoConsult har fået klarhed om den strategiske retning for virksomhedens udvikling, og det er sket blandt andet med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Artikel
Sådan skriver du en god pressemeddelelse
Få gode råd til vinkling og udformning af pressemeddelelsen, samt indblik i valg af relevante medier og deres indholdsprioriteringer, her.
Sådan skriver du en god pressemeddelselse
Case
Teknologivirksomhed ruster sig til ny lovgivning og nye kundekrav på bæredygtighedsområdet
Burkert Danmark A/S har skruet kraftigt op for indsatserne for at sikre maksimal bæredygtighed over hele linjen. Erhvervshus Hovedstaden er med på sidelinjen og har som led i det landsdækkende tilbud Bæredygtige Værdikæder bidraget med sparring om Burkert Danmarks værdikæder, så virksomheden fremover kan imødekomme ny lovgivning og nye kundekrav.
Læs casen her
Case
Vækstpilot slår til: Sabina har firedoblet produktion på Johs' insekt-fabrik
Flere og flere SMV’er vælger at ansætte en ledig højtuddannet eller faglært gennem SMV:Vækstpilot i Virksomhedsprogrammet. En kandidat i husdyrvidenskab har gjort en kæmpe forskel på insekt-iværksætteren Johs Sterlies fabrik i Nordsjælland.
Læs casen her
Case
Fra æbleaffald til designprodukter: Beyond Leather skaber bæredygtigt alternativ til læder
Et mål om at skabe et 100% bæredygtigt produkt kræver veldokumenterede bæredygtighedsrapporter. Det og meget mere har Beyond Leather fået sparring om fra Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Case
Professionel bestyrelse sætter turbo på social ansvarlig vækst hos GladTeknik
GladTeknik beviser, at man kan kombinere bæredygtighed, inklusion og solid forretning. Med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden og en ny bestyrelse står virksomheden stærkere end nogensinde før.
Læs mere
Artikel
Kundesegmentering: Vælg de rigtige kunder
Udforsk spændvidden i dit nuværende kundesegment og overvej, om du skal søge nye kunder i andre attraktive markeder - eller har overset en potentiel kundegruppe, der er anderledes end dig selv. Få gode råd til at få styr på dit kundesegment her.
Læs mere om kundesegmentering
Vis alle
(67)
Læs mere om dine muligheder indenfor kompetenceudvikling