Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Dobbelt så mange af hovedstadsregionens virksomheder eksporterer sammenlignet med resten af landet – men få har en eksportstrategi

Selvom potentialet er stort både for de eksporterende virksomheder og for dem, som gerne vil i gang med eksport, mangler virksomhederne ressourcer i form af tid, medarbejdere og netværk, der kan bane vej til nye kunder og samarbejdspartnere.

Katrine Paaby Joensen, direktør i Erhvervshus Hovedstaden

Indhold er hentet

Med eksport af varer og tjenester for 1.800 mia. kr. om året har eksportvirksomhederne en markant betydning for dansk økonomi. Det gælder ikke mindst hovedstadsregionens virksomheder, hvoraf dobbelt så mange eksporterer sammenlignet med resten af landet

En ny undersøgelse, der er lavet af Erhvervshus Hovedstaden baseret på svar fra mere end 1.000 små og mellemstore virksomheder i hovedstadsregionen viser bl.a., at hver femte virksomhed i regionen eksporterer til udlandet, primært til Sverige, Tyskland og Norge, Storbritannien og Holland, hvilket er dobbelt så mange som på landsplan. Samtidig, viser undersøgelsen, skaber eksporten dobbelt så mange skalérbare virksomheder sammenlignet med virksomheder med fokus på hjemmemarkedet. Det gælder for 25% af eksportvirksomhederne, at eksport står for over 80% af den samlede omsætning.

”Analysen viser tydeligt, at det går godt for eksporten i hovedstadsregionen, men også at der er potentiale for mere. Vi ser bl.a. at hele 13 pct. af virksomhederne, som i dag fungerer uden eksport, gerne vil eksport og er i gang – det svarer til 10.000 virksomheder, som ved at skalere deres forretning ud over Danmarks grænser potentielt kan bidrage yderligere til Danmarks velstand. Men der er barrierer at overvinde, og det kræver bl.a. en konkret strategi for eksportindsatsen: De virksomheder, der arbejder med en strategisk tilgang til deres eksport, har langt bedre forudsætninger for at øge deres eksportandele,” siger Katrine Paaby Joensen, administrerende direktør i Erhvervshus Hovedstaden med reference til analysens resultater.

Indhold er hentet

Andre tal:

  • Få har en detaljeret eksportstrategi: Erfaring viser, at en eksportstrategi kan medvirke til at skabe bedre forudsætninger for at få flere eksportandele
  • 40 pct. af de eksporterende virksomheder benytter sig af e-handel: Og der er potentiale for mange flere
  • Sourcing er vigtigt for eksportvirksomhederne: Mere end 4 ud af 10 benytter sig af sourcing af varer eller ydelser fra udlandet, og for knap halvdelen stiger brugen af sourcing
  • Brancher: Eksport forekommer primært inden for engroshandel og transport, hvor 1 ud af 4 virksomheder har eksport, efterfulgt af videnservice, hvor eksporten er på næsten samme niveau
  • Manglende ressourcer er den største barriere: De barrierer, de eksporterende virksomheder oplever, er bl.a. manglende finansiering og manglende ressourcer i form af tid og medarbejdere samt udfordringer med at identificere de rigtige kunder, samarbejdspartnere og kanaler

Går du også med eksportdrømme, men har svært ved at komme i gang? Så kontakt forretningsudvikler Anders Kjøller:

Læs vores Internationaliseringsbarometer 2023

TV2 Kosmopol

Interview med Katrine Paaby Joensen, der fortæller til TV2 Kosmopol om vores nye undersøgelse.

Download vores e-bog om, hvordan du kommer godt i gang med eksport

Hvordan kommer man i gang med at eksportere? Og hvor henter man indsigt, sparring, vejledning og inspiration? Det kan du bl.a. gøre i denne guide, hvor vi giver et overblik over, hvordan små og mellemstore virksomheder bliver eksportparate.

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget