Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Få styr på økonomiske fagtermer

Hvis du ikke allerede har styr på de økonomiske fagtermer, så får du her et overblik over de mest centrale begreber, som ligger til grund for nøgletallene.

Indhold er hentet

Resultatopgørelsen

Resultatopgørelsen er den første del af regnskabet, der giver dig et indblik i virksomhedens drift i form af indtægter og omkostninger i det pågældende regnskabsår.

Variable omkostninger

Variable omkostninger er omkostninger, der er afhængige af produktions/afsætningens størrelse. Det vil sige råvarer, fragt og lønninger tilpasset aktivitetsniveauet.

Faste omkostninger

Modsat de variable omkostninger, er de ikke afhængige af produktionen/afsætningen. Det vil sige faste lønninger, husleje osv., der skal betales uanset produktionens størrelse.

Balancen

Balancen er den anden del af regnskabet, der dækker over din virksomheds samlede værdier og gæld. Balancen deles derfor op i aktiver og passiver.

Aktiver

Aktiverne en opgørelse over alt det, virksomheden har brugt penge på. Altså det virksomheden ejer. Det kan for eksempel være bygninger, inventar, varelager, tilgodehavender, patenter mv.

Passiver

I et regnskab skal der i forhold til balancen være overensstemmelse mellem en virksomheds aktiver og passiver. Der er fejl i regnskabet, hvis ikke de stemmer overens.

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget