Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Formstøbte høreværn skal være med til at nedbringe en af Danmarks hyppigste erhvervssygdomme
Audiovox i Herlev er blevet en af Danmarks førende producenter af formstøbte høreværn, og nu sigtes der efter nye markeder. I den forbindelse har de fået sparring af Erhvervshus Hovedstaden.
Skrevet af:
Erhvervshus Hovedstaden S/I
Indhold er hentet
Hver 10. dansker i arbejde har problemer med hørelsen, og omkring en tredjedel af alle tilfælde af nedsat hørelse skyldes eksterne faktorer som larm på arbejdet, til koncerter eller andet støj, hvor man ikke bruger høreværn (tal fra Dansk Hørecenter). Og netop det er forretningsgrundlaget for virksomheden Audiovox, som blev grundlagt i 2003 og siden 2021 har haft Martin Damm Jensen ved roret. I dag er Audiovox en af de førende inden for sit felt, hvor specialister udvikler individuelt tilpassede ørepropper og høreværn: Først laves et silikoneaftryk af øregangen, og herefter designes høreværnet i et 3D softwareprogram og derefter 3D-printes det, så det passer præcist til den enkelte brugers øregange. I dag beskæftiger Audiovox 15 medarbejdere, og al produktion foregår i Herlev til private brugere og kunder som bl.a. Rigspolitiet, Forsvaret, Novo Nordisk og LEGO.
Indhold er hentet
Audiovox har ifølge Martin fundet en niche, der i den grad tilgodeser et stadigt stigende behov både hos private, som ønsker at passe på deres hørelse men også hos virksomhederne, som skal leve op til en række arbejdssikkerhedskrav. Audiovox’ høreværn registrerer omgivende lyde, som derefter analyseres og behandles. Støjfiltrene i Audiovox’ formstøbte høreværn er specialfremstillede, så kun den skadelige støj fra industrimaskinerne dæmpes, og ikke samtalen. Det gør, at medarbejderen ikke behøver at fjerne høreværnerne for at tale med deres kolleger eller høre alarmer Det er afgørende for medarbejdere på udsatte arbejdspladser som fx banelegemer eller byggepladser med meget maskinel.
Det er netop den avancerede støjdæmning, de individuelt tilpassede høreværn og ikke mindst rådgivningen af brugeren, der adskiller Audiovox fra konkurrenterne. Martin fortæller:
”Mange tror, at høreværn er dem, man har over ørerne, og som man kan købe i et byggemarked eller skumørepropper, som dæmper al lyd. De fleste ved ikke, at vores avancerede løsninger findes og kan hjælpe dem til at passe på deres hørelse uden at gå på kompromis med komforten eller sikkerheden.”
Martin Damm Jensen, CEO, Audiovox
Indhold er hentet
Sparring om produktudvikling og eksport Audiovox’ primære marked er Danmark, men Martin er så småt begyndt at se på nye markeder primært i Norden. I den forbindelse har han fået strategisk sparring af Erhvervshus Hovedstaden om, hvordan virksomheden kan udvikle og øge sit salg gennem udvikling af både nye produkter og eksportmarkeder. Og så har han fået vejledning om de mange, relevante tilskudsordninger, det danske erhvervsfremmesystem tilbyder. Det har resulteret i økonomisk støtte gennem virksomhedsprogrammet SMV:Eksport, som blev brugt til at markedsundersøge Norden, ligesom en såkaldt patent-voucher blev brugt til at markedsafsøge patenter på lignende produkter. Endelig fik Martin gennem virksomhedsprogrammet SMV:Vækstpilot tilskud til ansættelse af en medarbejder gennem Herlev Jobcenter, som i dag er blevet fastansat.
Om sparringen med Erhvervshuset fortæller Martin:
En mindre virksomhed som vores har ikke de samme ressourcer til udvikling, og derfor har det været fantastisk at blive guidet gennem de mange tilskudsmuligheder og ikke mindst få den økonomiske støtte. Det har gjort, at vi har kunnet rykke os hurtigere på flere områder
Martin har endnu ikke taget det første skridt ud på de udenlandske markeder, for der er en række udfordringer, der skal adresseres: Bl.a. har afstanden til eksportmarkederne betydning, og det kan blive en udfordring at finde forhandlere med de helt rigtige kompetencer.
”Vi kan som udgangspunkt sagtens skalere vores produkter til nye markeder, men det, vi laver, er ikke en lagervare. Det kræver personlig rådgivning og fysisk tilpasning af produktet, og derfor bliver et stærkt og fagligt kompetent forhandlernetværk afgørende.”
Borgmester værdsætter Audiovox' lokale engagement Erhvervshus Hovedstaden besøgte for nylig Audiovox sammen med Herlev Kommune for bl.a. at høre om den sparring, Martin har fået af Erhvervshuset. Om besøget fortæller Herlev Kommunes borgmester Thomas Gyldal Petersen:
”Audiovox gør en imponerende indsats i lokalsamfundet både i forhold til at skabe beskæftigelse, blandt andet gennem et godt samarbejde med Jobcenter Herlev, og den vigtige dialog med Next. Og nu er de også på vej ud på nye markeder med deres produkter. Dejligt at de i den forbindelse har kunnet nyde godt af sparringen med Erhvervshuset.”
Fra venstre: Konsulentchef Flemming Troelsen, Erhvervshus Hovedstaden, teamleder Birgitte Steenstrup Berchtold, Herlev Kommune, borgmester Thomas Gyldal Petersen, Martin Damm Jensen, administrerende direktør Katrine Joensen, Erhvervshus Hovedstaden og erhvervskonsulent Marie Harboe Haenschke, Herlev Kommune
Indhold er hentet
Audiovox modtager Herlev Erhvervspris 2024
Audiovox er den stolte vinder af Herlev Erhvervspris 2024 som en anerkendelse af deres arbejde med at bygge bro mellem erhvervslivet og uddannelsessektoren og deres evne til at tænke innovativt. Om prisen fortæller Martin Damm Jensen:
“Vi er utroligt stolte af denne anerkendelse. Herlev Erhvervspris er et bevis på det hårde arbejde og dedikationen fra hele vores team. Det er en kæmpe ære at blive fremhævet for vores engagement i innovation og samarbejde med uddannelsesinstitutioner. Denne pris er ikke blot en anerkendelse af vores indsats, men også en motiverende faktor til at fortsætte vores udvikling og bidrag til samfundet.”
Savner du sparring om din forretning og dine eksportambitioner?
Så tag fat i en af vores dygtige forretningsudviklere - og læs mere om dine muligheder for støtte her.
Frame havde brug for hjælp til at binde strategi og det daglige arbejde sammen - det fik de hjælp til af Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Case
Wild Distillery fik styr på markedsføringen med vækstpilot
Specialfremstillet gin er populært blandt danskerne, og det har sat gang i væksthjulene hos den bornholmske ginproducent Wild Distillery. Med på vækstrejsen er vækstpiloten Sabrine, som har sat turbo på markedsføringen.
Læs casen her
Artikel
15. august: Derfor er mangfoldighed i bestyrelsen en konkurrencefordel
Og det gælder diversitet i både køn, geografi og kultur. Det skriver senior forretningsudviklere Anne Brøndsted og Max Damgaard om i denne klumme i Finans.dk
Læs debatindlægget her
Case
Is Salonen fik kompetenceløft på de sociale medier
Fristelserne står i kø, når du besøger Is Salonen & Living by Helt i Frederiksværk. Men selvom varerne på hylden let stjæler opmærksomheden, fjerner det ikke direktør Eva Helts fokus på at udvikle forretningen.
Læs casen her
Case
Rapunzel: En ny begyndelse for kræftpatienter
Rapunzel vil give kræftpatienter muligheden for at bevare håret – og sig selv – gennem hele behandlingsforløbet. Nu skal den innovative løsning bredes ud. Til det har de fået hjælp fra Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Artikel
18. september: Seniorerne bliver længere på arbejdsmarkedet
I en artikel i Sjællandske Medier fortæller Katrine Paaby Joensen, adm. dir. i Erhvervshus Hovedstaden om det seneste erhversoverblik fra regionen.
Læs uddrag af artiklen her
Case
Grøn Entreprise: Grønne løsninger og plads til næste generation
Med hjælp fra Erhvervshus Hovedstaden har Grøn Entreprise sat retning for både bæredygtighed og generationsskifte.
Grøn Entreprise
Artikel
Brug bæredygtighed og FN's Verdensmål i din virksomhed
Nogle virksomheder tilstræber at gøre dele af sin strategi eller produktion bæredygtig. Andre virksomheder har bæredygtighed som eksistentielt udgangspunkt for alle strategiske valg. Få tips til, hvordan du arbejder med FN’s verdensmål i din virksomhed.
Læs mere
Case
Fra start-up til scale-up: MedTrace Pharma A/S baner vejen for bedre diagnostik af hjertepatienter
Med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden og The Trade Council har MedTrace lagt en klar plan for sine internationaliseringsambitioner. USA er virksomhedens fremtidige hovedmarked.
Læs casen her
Case
Man kan ikke drive en fodboldklub med hjertet alene
Selvom man spiller i Superligaen kan man sagtens være en lokalklub med stort L. Og det er Lyngby Boldklub A/S. Men en fokuseret forretningsplan skal være med til at fastholde væksten – og til det har virksomheden fået sparring af Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Artikel
Sådan kommer du godt i gang! 5 gode råd til dig som iværksætter
Du har idéen og drømmen – her er 5 punkter, som øger dine chancer for succes .
Læs mere
Vis alle
(155)
Andre cases, events og nyheder om forretningsudvikling og eksport