Enterprise Europe Network
Enterprise Europe Network (EEN) er verdens største B2B netværk der hjælper små og mellemstore virksomheder med at opnå international vækst igennem partnersøgninger.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Sæt dig grundigt ind i din foretrukne kundes købsadfærd. At levere lige dét, kunden - måske ubevidst - mangler midt i købsprocessen, kan have stor betydning for, om kunden placerer sin ordre i netop din virksomhed.

Indhold er hentet
I denne artikel får du hjælp til at blive klogere på din kundes købsproces ved at analysere dine eksisterende og potentielles kunders købsadfærdstyper, købsprocesser, købsmotiver, købsbehov og meget mere.
Det er en god ide at kende sine kunder virkelig godt - både de fysiske, de virtuelle og de potentielle.
For uanset om kunden allerede handler hos dig eller du afsøger nye kundesegmenter, kan (bør, vil nogen mene) du målrette dit salg, din markedsføring, din kommunikation og dine handlinger i din virksomhed mod en/flere bestemt(e) kundegruppe(r).
Uanset, om der er tale om salg til en privat forbruger (B2C) eller en virksomhed (B2B), er det vigtigt, at du sætter dig ind i, hvorfor din kundemålgruppe handler - både i bogstavelig forstand og i et metaperspektiv - som de gør.
Ved at klikke på overskrifterne i indholdsfortegnelsen herunder, kan du skyde genvej til de forskellige afsnit.
En købsadfærd er et begreb, der dækker over en forbrugers adfærd på konsumentmarkedet, og det bruges ofte i forbindelse med at afdække grundlaget for konsumentens/kundens/forbrugerens beslutningsproces for at købe eller ikke købe en vare.
Med andre ord er "købsadfærd" et begreb, der handler om at blive klogere på alle de tanker, motiver, påvirkninger, drømme og forhindringer, der ligger til grund for en kundes, som jeg kalder konsumenten herfra, valg om at købe eller ikke at købe.
Med andre ord et begreb, der beskriver de prioriteringer, valg og handlinger, der foregår i en kunde før, under og efter et køb.
Købsadfærd handler altså ikke kun om selve købet af produktet, men i høj grad også om hele erhvervelsesprocessen, de mange påvirkende faktorer, de overvejelser kunden gør sig - bevidst og ubevidst, den efterfølgende anvendelse af produktet osv.
Har du indblik i disse processer hos dine eksisterende og potentielle kunder, stiller det dig stærkt som virksomhedsleder/ejer/sælger.
Ved at iagttage og analysere dine kunders købsadfærd får du nemlig lettere mulighed for at skræddersy eller målrette dit salg til kundernes behov, f.eks. ved at ændre på din salgsmetode, din tilgang, din kommunikation, dine markedsføringsplatforme eller dit vareudbud.
Jo renere du rammer dine kunders behov, ønsker og drømme, jo større sandsynlighed er der alt andet lige for, at de vælger at placere et køb hos dig.
At give sig i kast med at udarbejde en købsadfærdsanalyse, enten ift. konsumentmarkedet eller B2B-markedet, kan både være en langstrakt og en effektiv proces. Man kan selv udføre det researcharbejde, man magter eller har evner for – og man kan også hyre eksterne ressourcer til hele eller dele af arbejdet.
Det vigtigste er, at man kommer i gang. Få et par fif til, hvordan du kommer i gang, sidst i denne artikel - når du er blevet klogere på, hvad du skal forholde dig til hvordan ift. dine kunder.
Det er vigtigt at være bevidst om forskellen på købsadfærd på konsumentmarkedet (B2C) og på producentmarkedet (B2B), da adfærden kan være meget forskellig på de to markeder.
Købsadfærden på producentmarkedet handler groft sagt om det indbyrdes forhold mellem to virksomheder, der handler med hinanden - med alle de strategiske overvejelser der kan ligge i dét, mens købsadfærden mellem kunde og virksomhed/forhandler forholdsvis forenklet er centreret omkring de personlige overvejelser og påvirkninger i forbrugeren, der skal foretage købet.
Denne artikel tager udgangspunkt i de personlige overvejelser og udefrakommende påvirkninger, en kunde generelt kan have i forbindelse med et køb.
Dog kan denne artikels indhold også have relevans for B2B-virksomheder, idet mange af de samme mentale mekanismer aktiveres hos en kunde - om denne så repræsenterer sig selv, sin familie, en mindre eller stor virksomhed.
En købssituation kan involvere en eller flere personer, samt en eller flere købsadfærdsroller, som en eller flere personer kan bestride - bevidst eller ubevidst - i købssituationen.
Som med meget andet kan dette være en kompliceret matrix, der ikke findes ét entydigt virkelighedsbillede på, men blot øget bevidsthed om de mest dominerende, tilstedeværende roller kan vække til refleksion - og potentielt til ændret handling i de forskellige trin af købsprocessen, du som virksomhed møder kunden i.
Indhold er hentet
Forbrugere er påvirket af mange ting i processen før, under og efter et køb.
Man taler om fire forhold, der hver især rummer forskellige faktorer, som det er vigtigt at holde sig for øje, når man som virksomhed gerne vil forstå, hvad der påvirker ens kunder i købsprocessen:
Indhold er hentet
Du behøver ikke vælge hele kundegrupper helt fra, fordi de ikke er som dine yndlingskunder. De er velkommen, skulle de få behov for at købe noget. Men vær bevidst om, hvem du stræber efter, hvem du aller helst vil have som kunde – og læg din energi og arbejdsindsats her.
Indhold er hentet
Ofte er den vigtigste af de fem forskellige købsroller beslutningstageren, der bestemmer, hvad der skal købes, hvornår det skal købes og hvor meget af et produkt, der skal købes. Hav derfor et særligt fokus på:
Sælger du familierelaterede produkter, kan det således være en god ide at have overblik over, om kunden reelt handler for sig selv, sin ægtefælle eller sine børn.
Nogle eksperter peger på, at børn i højere og højere grad er med til at foretage beslutninger, der tidligere var forbeholdt de voksne i familien, f.eks. vedrørende ny bil, ferier, møbler osv.
Når du har et overblik over denne viden, hvem der i virkeligheden er din kunde, så og sige, kan du i højere grad målrette din markedsføring, dit produktudvalg, dine services, add on’s og så videre.
Der findes mange forskellige modeller og teorier, der beskriver en købers beslutningsproces, og de fleste er forankret i de forskellige faser, som køberen skal igennem, før beslutningen træffes og købet sker.
Der differentieres også mellem impulskøb og overvejede køb, hvor forskellen blandt andet er tidsdimensionen og tiden eller antal gange i de forskellige faser. Alt fra et sekund til år.
Faserne i en beslutningsproces kan f. eks. være:
Vores motiver for at købe et produkt veksler, fordi vores behov for produktet opstår ud fra forskellige interesser og værdier.
Og dét at købe noget er basalt set en tilfredsstillelse af et behov på en bestemt måde - ud fra forskellige købsmotiver.
Her taler vi både om funktionelle og ikke-funktionelle købsmotiver, samt en række effekter, der kan få os til at handle anderledes:
Har du brug for hjælp til salg og markedsføring, strategi, finansiering, økonomi eller noget helt andet i din virksomhed? Så kontakt os i dag og få sparring fra en af vores specialiserede forretningsudviklere.
Uanset om din virksomhed er nyopstartet, eller du har været i gang i mange år, har vi tilskudsmuligheder, som passer til dig og din virksomheds ambitiøse mål.
Complete this setup to unlock your widget