Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Kommuner har taget Evryone Groups velfærdsteknologi til sig – og Tyskland er godt på vej til at blive det næste store marked

Hvordan får man tag på det offentlige marked, mens man samtidig skalerer sin velfærdsløsning internationalt? Det ved Evryone Group om nogen. Med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden har virksomheden fået godt fat i det danske marked og fået fodfæste på det norske og tyske.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Det er sjældent ligetil at sælge til det offentlige, men Evryone Group har knækket koden med sin velfærdsløsning, IBG - Interaktiv Borgerguide. IBG er en digital platform, der består af en touchskærm og en app med en række moduler og funktioner til kommunikation og planlægning i hverdagen for både borgere, pårørende og kommunale medarbejdere på bo- og dagtilbud. Formålet er at give borgere i social-handicap- og plejesektoren større selvstændighed i hverdagen og i højere grad indgå i flere sociale fællesskaber. I dag findes løsningen på en lang række kommunale og selvejende tilbud – både i Danmark, Norge og Tyskland. 

Udviklingen af IBG er et stærkt eksempel på et offentligt-privat innovationssamarbejde. Første spadestik blev taget i 2012, hvor CEO Jesper Seedorf Karlberg, der i sin virksomhed Proreact udviklede interaktive skærmløsninger, var inviteret af SUS, Socialt Udviklingscenter, til en netværksgruppe om, hvordan teknologi kunne gøres mere tilgængeligt for mennesker med særlige behov. Her blev Jesper placeret ved samme bord med ham, der siden skulle blive IBG’s produktdirektør Jeppe Slot Stauning. Det blev starten til et samarbejde med først Gentofte Kommune og siden en lang række andre kommuner om at bidrage til den brugerdrevne udvikling af IBG.

Fra venstre: Produktchef Line Juliussen, Jesper Karlberg, Jeppe Slot Stauning og supportansvarlig Maria Pedersen

Indhold er hentet

I processen har Jesper og Jeppe fået sparring af Christian Brix, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden, om salg til det offentlige både i Danmark og udlandet, ligesom teamet har deltaget i en række af Erhvervshusets programmer og kompetenceforløb. Jesper fortæller:

Vi har fået rigtig meget uvurderlig vejledning fra Erhvervshus Hovedstaden, som har hjulpet os med at redefinere os selv, vi har professionaliseret vores arbejdsgange og er blevet meget skarpere på at kommunikere til offentlige kunder

Jesper har fået sparing af Christian Brix, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden.

Indhold er hentet

Fuld fart frem på internationale markeder
I dag er IBG-løsningen i brug ikke kun i Danmark men også i Norge og Tyskland. For alle tre markeder gælder det, at der er efterspørgsel på teknologier, der bidrager til at indfri FN’s Handicapkonventions krav til deltagelse på lige vilkår i samfundet. Noget, der ligger indlejret som en grundpræmis i IBG. Det tyske marked adskiller sig samtidig ved primært at være drevet af selvejende aktører, bl.a. Diakonie Stiftung Salem i Minden, som i 2023 indstillede IBG til en Mittmenschpreis – en ’medmenneskelighedspris’, for den forskel IBG gør for borgerne. Om sparringen med Evryone Group fortæller Christian Brix:

"Det offentlige marked er komplekst, og det kræver en særlig indsigt og forståelse at navigere i det, især når man går fra Danmark til udlandet. Vi har arbejdet med at give Evryone Group den indsigt, de skal bruge for at tage de rigtige skridt ud på de internationale markeder.”

Bl.a. har Evryone Group deltaget i en panelsession faciliteret af Erhvervsfytårn Life Science, der har hjulpet med netop at sætte strategien for at komme ind på det offentlige marked i udlandet. De har også fået tilskud gennem Virksomhedsprogrammet SMV:Eksport til at åbne dørene til udlandet bl.a. gennem privat rådgivning om at finde de helt rigtige samarbejdspartnere, og så har Erhvervshuset i samarbejde med Udenrigsministeriets Trade Council vejledt om bl.a. markedsstrategi.

Jesper fortæller: 

Sparringen med både Christian og Trade Council har gjort det nemmere for os at være konkrete i vores tilgang til de udenlandske markeder, og det har uden tvivl også åbnet nogle vigtige døre. Som en scaleup-virksomhed løber man stærkt, og her har det været fantastisk at have Christian på sidelinjen med gode råd til, hvordan vi griber salget til det offentlige an

Indhold er hentet

Jespers tre gode råd, når man skal sælge til det offentlige

  1. Forstå det enkelte markeds struktur og lovgivning – tilpas tilgangen til de specifikke behov
  2. Fokuser på at løse sektorens behov frem for at fortælle om produktet.
  3. Forstå processerne, der skal til, for at produktet får en vellykket implementering

Har du brug for sparring om salg til det offentlige marked? Så tag fat i Christian

Støttet af:

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget