Kunder er forskellige - og kræver forskellig behandling
Når du segmenterer din eksisterende og potentielle kunder, har det den altoverskyggende fordel, at du bliver bevidst om, hvordan du kan kommunikere forskelligt og målrettet til dem hver især – du kender nu deres "bløde punkt", kan du sige – altså årsagen til, hvorfor de handler hos dig. Dén viden skal du udnytte til at ramme dem endnu mere præcist med din kommunikation og markedsføring.
Men du kan også tilpasse dit produktsortiment eller salgsmetoder eller -kanaler til at passe til de kundesegmenter, du helst vil have en tæt relation til. Aldrig har der været så mange kundegrupper, VIP-klubber og særlige fordele for kunder som i dag. Og det skyldes, at det virker ikke kun at tænke produkt og salg men også relation og dialog.
Dit særkende kan således både være specielle tilbud, særlig service eller informationer, man ikke får andre steder. Men det kan også være din måde at sælge eller kommunikere på. Nogen foretrækker måske et brev, andre en opringning, nogen en mail med en video eller en løbende dialog på Sociale Medier.
Overvej, hvordan du giver de kunder, der "har bedst råd", mest ud af at handle i din butik. Måske skal din mest karismatiske, dygtige medarbejder stå for denne kundekontakt? Måske skal du selv? Gør det til en virkelig god oplevelse – især for de pengestærke kunder – at handle hos dig.
Segmentering reducerer omkostninger
Produktsortimenter og markedsføring målrettet bestemte kundesegmenter øger salg og omsætning. Men indsatsen vil også – når den er etableret og kører på skinner – spare jer for ressourcer internt i virksomheden. Det kan være krævende skyde med spredehagl – og er afkastet deraf moderat, kan indsatsen føles endnu hårdere.
Derfor giver det på alle måder god mening at målrette kommunikation, markedsføring og øvrig dialog med kunderne, så det passer til de kriterier, der ligger til grund for, at de handler i din virksomhed. Måske er en håndfuld opringninger, en live event eller en ugentlig videohilsen en bedre ide end et generelt nyhedsbrev eller tryk af 1000 flyets.
For at kunne navigerer strategisk bevidst i dette felt gælder det om at vide noget om dine kunder. Hvordan de handler, hvor de bor, alder osv. Selvfølgelig i tråd med gældende GDPR-regler. Ved du ikke nok til at kunne kommunikere rent og virkningsfuldt til dine kundesegmenter, skal du måske starte her – med at indsamle information.
Segmentering: Hvad kan holde virksomheder tilbage?
Logisk er der ingen tvivl om, at en grundig kundesegmentering, og dermed en strategisk tilgang til salg og markedsføring, er den rette vej at gå. Når nogle virksomheder så alligevel vælger ikke at foretage en kundesegmentering, kan det skyldes forskellige emotionelle grunde.
Unge virksomheder kan føle sig ‘"for nye" på markedet til at turde henvende sig til og potentielt handle med store kunder - typisk de mest attraktive. ”Vi har ikke en chance” eller ”de handler kun med store, etablerede firmaer”, kunne man f.eks. tænke som nyopstartet virksomhed.
Sagen er, at de store og veletablerede virksomheder sagtens kan have lyst til at prøve en anden leverandør eller til at arbejde med en mindre virksomhed, der er mere agil eller moderne. Verden, markeder og virksomheder udvikler sig konstant – og nogle gange, ved man ikke, hvilke behov, man har, før muligheden banker på.
Nogle vil også argumentere, at de har for travlt til at få nye kunder. Det er jo en favorabel situation at være i. Spørgsmålet er, hvor længe det holder – og hvor profitable de kunder, man har, egentlig er. For har man travlt med dem, så spærrer de for salg til kunder, der kunne være bedre for omsætningen.
Overvej, om det kan betale sig økonomisk at hyre kompetencer ind, der kan gå efter bestemte kunder, der vil kunne løfte hele virksomhedens omsætning.
En anden barriere kan være den trygge hvilepude. Man føler sig simpelthen bedst tilpas med de kunder, man har i forvejen. Måske ligner de en selv, måske stiller de ikke de store krav til virksomheden eller dig som ejer. Her har du kronisk hjemmebanefordel – og det føles jo rart og trygt.
Men det at bevæge sig ud på nye territorier skærper sanserne, optimerer din præstation og booster dine ambitioner. Også over for dine eksisterende kunder. Og det, man ikke dør af, bliver man som bekendt stærkere af.