CAND.SMV
Vi matcher omkostningsfrit din virksomhed med ledige højtuddannede kandidater. Kandidaterne løser konkrete og aktuelle opgaver, som defineres af dig.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Mange nye ledere oplever at blive kastet ud i deres nye rolle. Nogle klarer det fint, andre finder ud af, at de måske aldrig skulle være leder - og nogle har en stejl læringskurve foran dem.
Indhold er hentet
I store organisationer findes ofte programmer og forløb, som hjælper den nye leder med at tilegne sig de kompetencer, som er nødvendige i deres nye rolle.
Men hvad sker der, hvis der ikke bliver taget ordentligt hånd om den nye leder?
Der er en reel risiko for, at den nye leder knækker halsen og dermed rammes massivt på selvværdet. Eller at konflikter med medarbejdere når at vokse, så parterne har svært ved at komme videre sammen. Eller at den nye leder vælger den nemme, men kortsigtede popularitetens vej frem for respektens vej, hvilket du kan læse mere om her .
Indhold er hentet
1. Accepter, at der vil ske fejl
Det er menneskeligt at fejle, og ledere er også mennesker. Som ny leder har man som regel en tid, hvor forventningerne er lavere. Her gælder det om at lære hurtigt og helst undgå de mest eklatante brølere. Og fejl er faktisk en rigtig god måde at lære på – hvis de altså ikke bliver for graverende.
2. Forventningsafstem med medarbejdere fra start
En god måde at håndtere fejl på forlods, er at preframe dem over for medarbejdere: Italesæt, at du er ny, og at du godt ved, du kommer til at lave fejl. Invitér dine medarbejdere til at hjælpe dig med at se fejlene tidligt. På den måde udviser du ydmyghed over for din nye rolle, og du involverer medarbejderne i din læringsproces.
3. Tag ansvar
Nogle ledere er desværre optaget af deres eget image. De tager måske æren for alt, men ansvar for intet der går galt. Det er en kortsigtet strategi, som bliver gennemskuet over tid. Man ser det nogle gange hos ledere, som skifter job ca. hvert 2. år. Påtager du dig derimod ansvaret som ny leder på godt og ondt - både før, under og efter en opgave, så opbygger du troværdighed, og det giver respekt – i hele organisationen. Og du skaber tryggere medarbejdere, som vil gøre mere for teamet og virksomheden.
4. Træf beslutninger
Ledelse er mange ting. En af de vigtigste er at turde træffe beslutninger. Det kan gøres på mange måder, og du vil kun sjældent kunne gøre alle tilfredse. Men hvis du vælger den rigtige metode til at tage beslutningen, er du godt på vej. Vær bevidst om især 2 ting: Hvor strategisk vigtigt er det, jeg skal beslutte, og hvor meget haster det? Hvis det ikke er strategisk vigtigt, og det ikke haster, så er den bedste metode måske at delegere beslutningskompetencen til teamet. Hvis det er ret vigtigt og haster meget, bør du måske konsultere én ekspert i teamet og derefter tage beslutningen. Som altid, står du stærkere, hvis du kender og mestrer flere forskellige værktøjer, du kan vælge imellem i situationen.
Tøv ikke med, at kontakte en af Erhvervshusets mange forretningsudviklere, der kan hjælpe dig godt på vej.
Complete this setup to unlock your widget