Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Nye digitale kræfter skal tiltrække flere gæster til Hotel Allinge

Hotel Allinge har eksisteret i mere end 100 år og tiltrækker hvert år tusindvis af gæster fra ind- og udland. Men direktør Thorbjørn Rafn drømmer om endnu flere gæster, og hotellet er nu godt på vej takket være en vækstpilot og en målrettet indsats med digital markedsføring.

Indhold er hentet

Hotel Allinge er et trestjernet, familiedrevet hotel med 55 værelser og har i mere end 100 år været et af Allinges førende hoteller. Siden 2017 har direktør Thorbjørn Rafn med sine mere end 30 års erfaring fra service- og turistbranchen drevet hotellet sammen med sin hustru. Hovedparten af hotellets gæster er danskere, men også svenskere, nordmænd og tyskere lægger vejen forbi. Da Thorbjørn Rafn købte hotellet, havde han – og har fortsat – store ambitioner. Bl.a. ønskede han at udvide hotellet fra sommer- til helårsåbent, at hæve antallet af stjerner fra to til tre og gøre hotellet og driften af det mere bæredygtigt. Og det er lykkes i dag.

Men for at realisere sine ambitioner havde Thorbjørn som nyslået hoteldirektør, brug for sparring, og den fik han fra Business Center Bornholm og seniorforretningsudvikler Ebbe Mølsted-Møller fra Erhvervshus Hovedstaden.

Ebbe Mølsted-Møller og Thorbjørn Rafn

Indhold er hentet

Ebbe har siden været en fast sparringspartner først i forhold til finansiering og vækstmuligheder og siden på den grønne rejse, som Hotel Allinge har påbegyndt, som bl.a. har betydet en totalrenovering af et stort antal værelser. Hotel Allinge planlægger også at forbedre varmestyringen på værelserne, som skal reducere varmeforbruget med 30 %, ligesom der etableres ladestandere til elbiler samt elektronisk overvågning af forbrug af el og varme, så der hurtigt kan skrides ind overfor overforbrug. Endelig har hotellet installeret varmepumper og vandbehandlingsanlæg.  Derudover er Hotel Allinge i forlængelse af sit medlemskab af Small Danish Hotels blevet Green Key-certificeret. Green Key er turismens internationale miljømærke, der tildeles turistvirksomheder, der gør en ekstra indsats for at beskytte miljøet. For Thorbjørn Rafn er den grønne rejse og de løbende tiltag altafgørende:

Vi oplever stadigt flere krav til, at vi driver vores hotel på en bæredygtig måde fra både vores private kunder og virksomheder. Det er en løbende proces, og det er en rejse, der aldrig slutter, for vi kan aldrig blive et 100% grønt hotel, men der er masser af ting, der kan skrues på, så vi som hotel minimerer vores negative indvirkning på miljøet

Vækstpilot satte turbo på markedsføringen og er i dag fastansat

I takt med de stadigt flere bæredygtighedstiltag og med ønsket om endnu flere gæster stod det klart for Thorbjørn Rafn, at han havde brug for flere hænder og helt konkret en medarbejder, der kunne håndtere og udvikle den digitale markedsføring. Den medarbejder fik han mulighed for at ansætte gennem Virksomhedsprogrammet SMV:Vækstpilot. Valget faldt på Dennis Tomiola, som Thorbjørn kendte i forvejen, og som havde mange års erfaring med netop digital markedsføring, og som ekstra bonus er flydende til tysk.

Hotel Allinges vækstpilot Dennis Tomiola og Karina Ammentorp, projektkoordinator for SMV:Vækstpilot

Indhold er hentet

Dennis kastede sig straks over at udarbejde en markedsføringsstrategi primært med fokus på at omstille og optimere hotellets digitale markedsføring med fokus på bæredygtighed og på at få fat i endnu flere internationale gæster. Thorbjørn Rafn fortæller:

”Vi havde egentlig godt styr på vores Facebook-profil, men manglede i den grad hjælp til at optimere vores hjemmeside og til at få installeret og markedsført DigitalGuest, en app der gør det muligt at give vores gæster information om alt lige fra åbningstider, over restaurantens menukort til oplevelser i lokalområdet. Det har Dennis hjulpet os med, og det er gået over al forventning.”

Flere opgaver er kommet til på baggrund af den omstillingsopgave, Dennis blev sat til at løse, og han er i dag fuldtidsansat hos Hotel Allinge, hvor han udover den digitale markedsføring også varetager receptionen. Hvad fremtiden angår er Thorbjørn Rafn fuld af optimisme. Han arbejder benhårdt på at tiltrække endnu flere erhvervskunder, at øge belægningen hele året og naturligvis at fortsætte rejsen mod en stadigt grønnere profil. Og sparringen fra Erhvervshus Hovedstaden har haft stor værdi, fortæller Thorbjørn:

Virksomhedsprogrammer som SMV:Vækstpilot virker bare, og det har givet os et enormt løft både i forhold til vores bæredygtighedsstrategi, i vores markedsføring og i vores dialog med gæsterne. Og så har vejledningen fra Ebbe været fantastisk; At sparre med en som ham, med hans viden og erfaring, har gjort, at jeg har følt mig mere sikker i mine valg

Indhold er hentet

To gode råd fra Thorbjørn Rafn til andre SMV'er:

  • Går du med en ide, eller har du et ønske om at vokse endnu mere virksomhed, så tag fat i dit lokale erhvervshus, som kan sparre med dig om dine vækstplaner, og som kan guide dig til de tilskud, der er relevante for dig at søge
  • Når du er på en vækstrejse, er det sundt lige at stoppe op og trække vejret og få friske input til dine planer og drømme – og det er det, erhvervshusene kan give dig

Har du også brug for nye kompetencer til en udviklingsopgave?

SMV:Vækstpilot er for dig, som står med en eller flere udviklingsopgaver og har brug for nye kompetencer i virksomheden. Igennem puljen kan du få 50 % tilskud til lønomkostninger i op til seks måneder til ansættelse af en vækstpilot. Max. 15.000 kr. pr. måned – 90.000 kr. for hele perioden. Vækstpiloten skal være ansat minimum 25 timer om ugen.

Støttet af:

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget