IP-tjek
Det behøver ikke koste en formue at være på forkant. Få et uvildigt fokuseret tjek på din virksomheds unikke viden og immaterielle rettigheder.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Et pitch er et live visitkort leveret af dig og derfor en unik mulighed for at fange investorernes eller virksomhedernes opmærksomhed. Med få tricks og masser af øvelse kan alle skabe en interessant performance, som skaber rytme i din historie og bund i dine budskaber. Få her de første gode råd til at mestre og levere et godt pitch.

Indhold er hentet
Hvornår er et pitch perfekt? Det findes der mange gode bud på, og ingen svar er nødvendigvis bedre end andres. Ikke desto mindre går nogle elementer igen, når der gives gode råd til, hvordan man personliggør og præsenterer det perfekte pitch.
Lasse Sørensen, senior forretningsudvikler hos Erhvervshus Hovedstaden, har pitch-trænet små tusinde start-ups i ind- og udland, og i denne artikel præsenterer han nogle enkle tricks og genveje til et godt pitch.
I denne artikel kan du læse om:
Formålet med et pitch er ikke at kunne sælge sin virksomhed på 3 minutter. Der er selvsagt umuligt. Men et godt pitch formår at vække en så stor interesse hos modtageren, at vedkommendes dag ender dårligt, hvis ikke de hører mere.
Man pitcher for at opnå et møde, og det gør du ved at sælge dig selv og give svar på de spørgsmål, som alle investorer har inden et pitch. Du skal være præcis og relevant, og detaljeringsgraden skal være gemt til næste møde.
Den største fejl ved mange pitch er, at der bruges for meget tid på at fortælle om produktet og ikke om virksomhedens resultater. Tracktion, dvs. data på performance, sælger bedre end produktspecifikationer.
Indhold er hentet
Ethvert godt founder-team skal altid bestå af tre H’er:
De tre H’er findes sjældent i samme person - derfor er det godt at være flere.
Alternativt kan deltidsansættelser/advisoryboard være en mulighed.
Indhold er hentet
Dit pitch skal være ’short and sweet’. Investorer vil gerne se og høre, hvad du og dit team (virksomhed) er gjort af.
Der er stor konsensus om, at den bedste måde at starte sit pitch på er at præsentere det problem, man ønsker at løse eller den mulighed i markedet, man ønsker at skabe værdi på. Fuldstændigt essentielt for en god begyndelse er din ”hook” – dine tre til fire første sætninger,som skal fange publikums interesse og skabe accept af din præmis, samt hvorfor de nu skal bruge de næste minutter på at lytte til dig.
Det gode pitch efterlader aldrig investoren i tvivl om, hvilket budskab der er fokus på. Hold dine budskaber enkle (max et budskab pr. slide) og præsenter din konklusion i overskriften på dine slides. Alle andre budskaber skal understøtte overskriften (din konklusion og pointer), så fokus altid holdes på det ene emne, som sliden fortæller noget om.
Bland aldrig fakta om markedsstørrelse sammen med forretningsmodellen eller problemet, du ønsker at løse, sammen med en gennemgang af produktet, du har skabt. Hold altid dine budskaber adskilt - ellers ender det i en rodet og alt andet end overbevisende fortælling.
Den måske vigtigste del af en præsentation er beskrivelsen af teamet. Hvilke kompetencer besidder nøglepersonerne hver især? Hvem sætter kulturen? Hvem kan erobre markedet? Hvem er nørden bag produktet? Både marked og produkt kan ændre sig - så teamets kompetencer skal være agile.
Sidst, men ikke mindst, skal dit pitch ende med et ”call-to-action”. Hvad er næste skridt for dig, som gerne vil høre mere eller lære mere om virksomheden? Et ”thank you” og du er hurtig glemt, mens en invitation eller et tilbud bider sig bedre fast og øger sandsynligheden for, at investoren prikker dig på skulderen og ikke en anden.
Det er let at høre, om dem, der skal pitche, er godt forberedt. Med godt forberedt menes ikke, at du næsten flydende kan læse op ad nogle que-cards. Med øvelse menes, at du har dit pitch på rygraden. Du har sagt det højt for dig selv, dit team, din mor, dit spejl og din mentor i alt 100 gange eller lignende.
Det gør ikke noget, at du er nervøs og at det kan ses. Men det gør noget - og siger noget vigtigt om dig i en investors øjne - hvis du ikke har gidet forberede dig grundigt. Man behøver ikke have set mange afsnit af DR1-serien Løvernes Hule for at vide, at uforberedte eller urealistiske pitches (eller værdiansættelser) virkelig kan få løverne op i det røde felt.
De fleste investorer tager hatten af for, at de kan høre, at du virkelig prøver, selvom det kan være svært uden data, indsigt, omsætning osv. Men passion og tro på virksomheden vejer også tungt. Forsøg at styre din stress - vis din stolthed og din energi, sæt dine budskaber i relief og levér nogle statements, modtagerne forstår.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Uanset om din virksomhed er nyopstartet, eller du har været i gang i mange år, har vi tilskudsmuligheder, som passer til dig og din virksomheds ambitiøse mål.
Har du brug for hjælp til en udfordring i din virksomhed? Så kontakt os i dag og modtag professionel, uvildig og gratis sparring fra en af vores forretningsudviklere.
Complete this setup to unlock your widget