Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Seks trin der styrker jeres innovation

Har I en ambition om at skabe mere vækst gennem innovation? Og har I mange idéer, men svært ved at få sat det i system? Her er seks bud på fokusområder, der kan gøre jeres innovationsarbejde mere effektivt.

Indhold er hentet

Innovation kan være en svær størrelse. Det kan det være uanset, om du arbejder i en stor eller en lille virksomhed. Mindre virksomheder siger, at de store er bedre til innovation, fordi de har kapaciteten. Og større virksomheder siger, at de mindre virksomheder er bedre til innovation, fordi de kan være mere agile. I virkeligheden handler det om virksomhedens adfærd, indstilling og vaner. Og et af kerneelementerne i innovation er netop udfordringen af de allerede eksisterende forestillinger og normer. Det handler altså om at få nye idéer til "at gøre tingene anderledes”.

Fremgang via innovation
Lige meget hvor virksomheden befinder sig, er der altid en eller anden form for innovation, der vil kunne hjælpe med vækst. Det kan være en justering i strategi, forretningsmodel, proces eller miljø. Uanset graden af innovation, er det vigtigt, at det skaber positiv forandring, f.eks. i omsætning, bundlinje, ressourceanvendelse, processer eller i brandet. En systematisk tilgang til innovation kan hjælpe jer med at få et bedre overblik til hurtigere at få succes med jeres innovationer.

Systematisk innovation gennem data
Der findes forskellige måder at angribe innovation på. Den systematiske tilgang handler i sin enkelthed om at bruge data. Man kan starte med den data, man allerede har i sin virksomhed, som man (måske) er blevet blind overfor med tiden. Her snakker vi primært om kundedata, men også den information man har om egen virksomhed og produkter. Det skal ses som en lettere og mere håndgribelig måde at komme i gang med at tænke innovation ud fra noget der allerede eksisterer i virksomheden.

Indhold er hentet

Kreativitet + Systematik = Succes
Kreativitet er et bærende element i innovationsprocessen. Så selvom der arbejdes systematisk, må den systematiske tilgang ikke kvæle den kreative proces, men medvirke til at sikre succesen i den kreative del at innovationen.

Få et tjek på jeres innovation
Hvis I har brug for hjælp til at komme videre med jeres innovationsarbejde, så er et Innovationstjek et godt sted at starte. Med et Innovationstjek får I sparring om innovationen med udgangspunkt i jeres forretning. Sammen med en forretningsudvikler fra Erhvervshus Hovedstaden gennemgår du flaskehalse og muligheder i virksomhedens værdikæde. Innovationstjek gennemføres typisk via et personligt møde  koster kun jeres tid og engagement.

Få et Innovations-tjek

Vil du gerne øge din virksomheds konkurrenceevne, blive mere omstillingsparat og få et nyt syn på muligheder og udvikling af din forretning?

Indhold er hentet

Seks trin der styrker jeres innovationsproces i virksomheden
Hvis I vil sikre en høj grad af systematik i jeres innovation, bør I indarbejde følgende elementer i jeres proces:

Skab rum til at være innovativ
Som er tilfældet med al innovation generelt, indebærer det at udfordre eksisterende forestillinger og normer og finde nye måder at gøre tingene på baseret på den viden og indsigt man har – og ikke har. Sæt dagsordenen for innovation i din virksomhed og prioriter tid til det. Skab en agil organisation med plads til at skifte retning og teste tingene af undervejs samt en sund virksomhedskultur, der fremmer motivation, engagement og medarbejderansvar. Vær nysgerrig på markedet og kundernes behov og hold fokus på kundetilfredshed og -loyalitet. Og til sidst afsæt ressourcer til jeres innovationsprojekt(er), så der er tid til nogle ”ubekendte” under vejs.

Find ud af hvor I gerne vil innovere – sæt et mål
Definér og prioriter områder eller udfordringer i virksomheden, hvor innovation og nytænkning er nødvendig f.eks. i produktion, strategi, produktudvikling, service, salg eller markedsføring. Prioritér de områder, der skaber mest værdi for kunder, medarbejdere og ledelse. Til sidst skal I beskrive den ønskede værdiskabelse.

Planlæg processen
Hvor mange ting/processer rører udfordringen ved? I hvilket omfang ønsker I at tage fat i? Hvad er tidshorisonten og ressourceallokeringen? Vil denne ”udgift” tjene sig ind ved den tidligere beskrevede ”øget værdiskabelse”

Vær datadrevet, så det driver
Brug den systematiske tilgang: Anvend data til at understøtte innovationsprocessen og beslutningerne undervejs. Afhængigt af området for innovation, kan det være kunde- og adfærdsdata, markeds- og trenddata, medarbejder- og interessentdata eller socialkulturelle og fremtidsdata. En systematisk tilgang sikrer en større chance for at ramme sit ønskede mål.

Test, når der kan testes
Lav altid ”minimum viable product/service” (også kendt som Preto-typing) og test det af på målgruppen, inden den store implementering/investering finder sted. Så er I sikre på, at det er den rigtige vej, I går.

Fejr det ’at fejle’ og lær af det
Fejl er en naturlig del af innovationsprocessen. Man kan ikke bevæge sig ud på ny territorier, uden at der sker fejl. Det er fejl, der tit kommer til at bane vejen, og fejl som retter innovationsprocessen ind på plads undervejs. Lær af fejltagelser og justér jeres tilgang baseret på erfaringer af fejlen. Skab et miljø, hvor fejl er accepteret og hvor de kan bidrage tiol at skabe muligheder for udvikling.

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget