Seks trin der styrker jeres innovationsproces i virksomheden
Hvis I vil sikre en høj grad af systematik i jeres innovation, bør I indarbejde følgende elementer i jeres proces:
Skab rum til at være innovativ
Som er tilfældet med al innovation generelt, indebærer det at udfordre eksisterende forestillinger og normer og finde nye måder at gøre tingene på baseret på den viden og indsigt man har – og ikke har. Sæt dagsordenen for innovation i din virksomhed og prioriter tid til det. Skab en agil organisation med plads til at skifte retning og teste tingene af undervejs samt en sund virksomhedskultur, der fremmer motivation, engagement og medarbejderansvar. Vær nysgerrig på markedet og kundernes behov og hold fokus på kundetilfredshed og -loyalitet. Og til sidst afsæt ressourcer til jeres innovationsprojekt(er), så der er tid til nogle ”ubekendte” under vejs.
Find ud af hvor I gerne vil innovere – sæt et mål
Definér og prioriter områder eller udfordringer i virksomheden, hvor innovation og nytænkning er nødvendig f.eks. i produktion, strategi, produktudvikling, service, salg eller markedsføring. Prioritér de områder, der skaber mest værdi for kunder, medarbejdere og ledelse. Til sidst skal I beskrive den ønskede værdiskabelse.
Planlæg processen
Hvor mange ting/processer rører udfordringen ved? I hvilket omfang ønsker I at tage fat i? Hvad er tidshorisonten og ressourceallokeringen? Vil denne ”udgift” tjene sig ind ved den tidligere beskrevede ”øget værdiskabelse”
Vær datadrevet, så det driver
Brug den systematiske tilgang: Anvend data til at understøtte innovationsprocessen og beslutningerne undervejs. Afhængigt af området for innovation, kan det være kunde- og adfærdsdata, markeds- og trenddata, medarbejder- og interessentdata eller socialkulturelle og fremtidsdata. En systematisk tilgang sikrer en større chance for at ramme sit ønskede mål.
Test, når der kan testes
Lav altid ”minimum viable product/service” (også kendt som Preto-typing) og test det af på målgruppen, inden den store implementering/investering finder sted. Så er I sikre på, at det er den rigtige vej, I går.
Fejr det ’at fejle’ og lær af det
Fejl er en naturlig del af innovationsprocessen. Man kan ikke bevæge sig ud på ny territorier, uden at der sker fejl. Det er fejl, der tit kommer til at bane vejen, og fejl som retter innovationsprocessen ind på plads undervejs. Lær af fejltagelser og justér jeres tilgang baseret på erfaringer af fejlen. Skab et miljø, hvor fejl er accepteret og hvor de kan bidrage tiol at skabe muligheder for udvikling.