Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Vælg den rette prisstrategi og få profit på bundlinjen

For rigtig mange iværksættere er det svært at fastsætte sine priser rigtigt, så de tiltrækker de rette kunder (og nok af dem), afspejler værdien af det, de tilbyder og skaber en profitabel forretning. Og alt for mange ryger i den fælde, hvor de prissætter sig for lavt for at få kunder – særligt når man er ny og skal i gang. Ikke nok med at du skal arbejde hurtigere og hårdere for at få det til at løbe rundt – det er også sværere at hæve sine priser senere.

Indhold er hentet

3 prissætningsstrategier – hvilken én er rigtig for dig?

Der findes grundlæggende set 3 strategier, som du kan benytte, når du fastsætter dine priser.

Indhold er hentet

Disse faktorer spiller ind

Der er mange faktorer, der spiller ind i forhold til, hvordan kunderne opfatter dine services/produkter, der har direkte betydning på deres betalingsvillighed.

Det er blandt andet derfor, at en flaske vin, der er købt i supermarkedet, kan være 5-6 gange dyrere, når du køber den på en fin restaurant. For det du også betaler for på restauranten, er stemningen, oplevelsen, hvordan vinen og maden er afstemt efter hinanden, rækkefølgen som maden bliver serveret i, selskabet, ritualet med at smage på vinen når den bliver hældt op, omgivelserne, osv. Alt sammen faktorer som har betydning for den oplevede værdi af produktet.

Hele forudsætningen for den værdibaserede strategi er, at du finder ud af, hvordan værdien af det du tilbyder, adskiller sig fra den værdi dine konkurrenter skaber.

Udover at identificere hvad selve værdien eller forskellen du gør for dine kunder er, så overvej også om nogle af disse faktorer gør en forskel for dine kunder i din branche:

  • Tid – fx tidsperiode
  • Sted – fx oprindelse, fremstilling, osv.
  • Omgivelser
  • Emballage
  • Proces
  • Branding
  • Erfaring
  • Samarbejdspartnere
  • Kreativitet
  • Unikhed/originalitet
  • Osv.

Få helt gratis hjælp til at vælge den rette prisstrategi hos en af vores specialiserede forretningsudviklere.

Indhold er hentet

Øvelse: Hvilken værdi skaber du for dine kunder?

Den oplevede værdi hænger sammen med hvor stort et problem, du løser for dine kunder. Mange glemmer, at det arbejde du kan på rygraden og synes er nemt – det kan være svært for andre. Du skal derfor sætte dig i dine kunders sted for at blive bevidst om, hvad dit produkt/service er værd.

Prøv at lave denne øvelse for at sætte ord – og pris – på den værdi, du tilbyder dine kunder:

Interview dine (potentielle) kunder

  • Hvad er deres behov/problem – og hvor stort er det?
  • Hvad koster det dem, at problemet/udfordringen ikke er løst (hvad kan de spare/opnå/tjene?)

Jo større et problem du løser for dine kunder, des højere pris kan du tage.

Identificer dine kunders ‘næstbedste løsning’ (alternativet)

  • Hvad sammenligner de din løsning med?
  • Hvad er prisen på den alternative løsning? (tænk også immaterielt, fx tidsspilde).
  • Det vil give dig en idé om dine kunders pris referenceramme.

Hvilke unikke egenskaber har din løsning?

  • Lav en liste over alle de måder, hvor din løsning er bedre end dine konkurrenters.
  • Hvilken værdi skaber det for dine kunder? (fakta)
  • Estimér, hvor meget disse forskelle er værd for dine kunder.
  • Hvilken kontekst hjælper fremtidige kunder til at forstå værdien af din løsning, fx ligesom i eksemplet med restauranten?

Hjælpespørgsmål til at identificere værdien af det, du tilbyder:

  • Hjælper du dine kunder til at sælge mere?
  • Skaber du en oplevelse for dine kunder?
  • Hjælpe du kunderne til mersalg
  • Giver eller skaber du en oplevelse for kunderne?
  • Reducerer du en risiko for kunderne?
  • Styrker du kundernes image/omdømme?
  • Hjælper du dine kunder til at nå deres mål?
  • Hjælper du kunderne med at løse problemer/udfordringer?
  • Skaber du nye (forretnings)muligheder for kunderne?
  • Sparer du penge for kunderne?

På baggrund af disse spørgsmål er du et stort skridt tættere på at prissætte dine produkter og services ud fra den værdibaserede prisstrategi – og opnå en profitabel forretning.

Indhold er hentet

Artiklen er skrevet af Cathrine Herskind-Carlsen

Cathrine er co-founder i Effihub, og har arbejdet med marketing og branding gennem de sidste +15 år.

Har du brug for hjælp til at vælge den rette prisstrategi?

Kontakt os i dag og modtag professionel, uvildig og gratis sparring fra en af vores erfarne forretningsudviklere.

Dine tilskudsmuligheder

Uanset om din virksomhed er nyopstartet, eller du har været i gang i mange år, har vi tilskudsmuligheder, som passer til dig og din virksomheds ambitiøse mål.

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget