Her fastsætter du dine priser ud fra dine omkostninger (produktion, fragt, lager, salg, m.m.) hvorefter du tilføjer en fast profitmargin i procent eller kroner og øre.
Kort sagt ”sælg dit produkt/service for mere end det koster at producere”.
Fordele:
Det er enkelt at regne ud. Når du kender prisen på dine variable omkostninger (produktion, fragt, lager, salg, m.m.) så tilføjer du den ønskede profitmargin.
Du får dækket dine udgifter og er sikker på profit.
Ulemper:
Modellen tager ikke højde for – eller udnytter – dine viden om kunder, konkurrenter eller brandimage/positionering i markedet.
Det er let at glemme skjulte omkostninger.
Det kan være svært at optimere sine priser, når virksomheden udvikler sig, og udgifterne stiger (fx flere medarbejdere, nye lokaler, salg/marketing, osv.).
Typiske brancher: Tøj, mad og byggematerialer (ofte er det på volumenmarkeder eller på markeder, hvor prisen er den afgørende konkurrenceparameter). Det er ikke den mest optimale prisstrategi til serviceydelser.