Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Wild Distillery fik styr på markedsføringen med vækstpilot

Specialfremstillet gin er populært blandt danskerne, og det har sat gang i væksthjulene hos den bornholmske ginproducent Wild Distillery. Med på vækstrejsen er vækstpiloten Sabrine, som har sat turbo på markedsføringen.

Indhold er hentet

Det hele startede, da Henrik Nerst i 2010 besøgte en producent af kobberkedler i Oberkirch i Tyskland, og ideen tog rigtig fart nogle år senere på lange gåture i den bornholmske natur, hvor Henrik lagde mærke til den vilde vegetation af bornholmske enebær. Ideen om Wild Distillery var født, og i 2018 ankom et destilleringsapparat fra den tyske producent. De første opskrifter blev testet, og efter utallige smagninger blev Wild Distillerys første batch af gin lanceret i 2019.

I dag producerer Wild Distillery foruden vodka og akvavit to serier af gin: ENE og WILD, hvor sidstnævnte er baseret på vilde enebær fra Bornholm. Produkterne sælges som private labels samt i vin- og spiritusbutikker landet over og i udlandet. Wild Distillery beskæftiger udover ejer og Master Distiller Henrik Nerst fem medarbejdere og et par sælgere i København.

Indhold er hentet

Vækstpilot satte struktur på markedsføringen

I takt med at virksomheden voksede, indså Henrik Nerst, at der var behov for at gøre markedsføringen både skarpere og mere målrettet. Marketing var dog ikke noget, der lå lige til højrebenet for Henrik, men gennem sit kendskab til Erhvervshus Hovedstaden og seniorforretningsudvikler Ebbe Mølsted-Møller blev Henrik introduceret til SMV:Vækstpilot, som er en del af Virksomhedsprogrammet, der giver tilskud til nye kompetencer til en konkret udviklingsopgave. Valget faldt på Sabrine Myhre, som er uddannet professionsbachelor i internationalt salg og marketing. Sabrine kastede sig straks over virksomhedens online- og offline-markedsføring og fik styr på hjemmeside, sociale medier og nyhedsbreve. Kort sagt, der kom styr på markedsføringen. 

Vækstpilot Sabrine Myhre og Henrik Nerst

Indhold er hentet

Henrik Nerst fortæller, at han ikke selv havde kompetencerne til at strukturere  markedsføringen men havde heller ikke midlerne til at hyre marketingbureauer ind til at hjælpe sig:

I dag er Sabrine fastansat og udover fortsat at være ansvarlig for markedsføringen, står hun i dag for salg i butikken og udfører administrationsopgaver – og så har Sabrine deltaget i en workshop om digital markedsføring hos Erhvervshus Hovedstaden.

Støtte til cybersikkerhed

Udover støtten fra SMV:Vækstpilot har Wild Distillery fået bevilget 50.000 kr. gennem puljen SMV:Digital, som også er en del af Virksomhedsprogrammet. Midlerne er investeret i nye it-systemer og vigtigst af alt i forbedret datasikkerhed. For nylig oplevede virksomheden nemlig at få både sin Facebook-konto og sin annoncekonto hacket – og det kostede dyrt. Henrik Nerst fortæller:

"De midler er landet på et tørt sted. At blive hacket er ikke sjovt, men det viser, hvor vigtigt det er at have styr på sikkerheden omkring vores data. Det har vi fået nu, og det har givet ro maven."

Henrik Nerst og Ebbe Mølsted-Møller

Indhold er hentet

Ifølge Henrik har midlerne, han har fået gennem Virksomhedsprogrammet, og den sparring han har fået fra Karina Ammentorp, projektkoordinator for SMV:Vækstpilot og Ebbe Mølsted-Møller været guld værd:

Karina guidede os godt igennem ansøgningsprocessen til vækstpiloten, og Ebbe har løbende været en god sparringspartner i forhold til de fleste aspekter af vores virksomhed, og så er han aldrig langt væk. Det giver en tryghed

Indhold er hentet

Et par gode råd fra Henrik til andre virksomheder, der har brug for sparring

  • Spring ud i iværksætteriet og brug erhvervshusene til sparring om nye ideer og initiativer
  • Dyk ned i de mange tilskudsmuligheder – også her kan erhvervshusene guide dig til, hvilke muligheder der giver bedst mening for netop din virksomhed

Har du også brug for nye kompetencer til en udviklingsopgave?

SMV:Vækstpilot er for dig, som står med en eller flere udviklingsopgaver og har brug for nye kompetencer i virksomheden. Igennem puljen kan du få 50 % tilskud til lønomkostninger i op til seks måneder til ansættelse af en vækstpilot. Max. 15.000 kr. pr. måned – 90.000 kr. for hele perioden. Vækstpiloten skal være ansat minimum 25 timer om ugen.

Wild Distillery har fået sparring af:

Støttet af:

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget