Sådan bruger du dit netværk strategisk

Sådan bruger du dit netværk strategisk

Som iværksætter kan du have stor gavn af at bruge dit netværk strategisk. For mange iværksættere, er deres professionelle netværk faktisk kilden til størstedelen af deres salg og ifølge Mette Dahl Juelner fra Bizbuddy har hendes netværk været helt afgørende da hun startede sin virksomhed og skulle opbygge sit kundegrundlag - specielt i starten. Mette Dahl Juelner har i mere end 10 år arbejdet strategisk med at aktivere sit netværk. Hun har høstet en masse erfaringer og er blevet så dygtig en netværker, at hun her deler ud af sin bedste råd til, hvordan du starter op, hvilke overvejelser du skal gøre dig inden du indgår i et netværk, og hvordan du efterfølgende får mest muligt ud af dit netværk.

Verdensmål

Gitte og Caroline sidder sammen
Gitte og

Caroline sidder sammen

Partnerskaber - Happy Ever After

Flere og flere starter virksomhed i partnerskab – men mange glemmer desværre at opstille klare rammer for samarbejdet. En ejeraftale er et godt værktøj til at få sat en ”grundlov” op, så I er enige om reglerne både når det går godt og hvis I skal skilles.

Partnerskab - virksomheder

Al statistik viser, at virksomheder startet af to eller flere partnere vokser hurtigere og klarer sig bedre end enkeltmandsvirksomheder. Men at starte virksomhed sammen er lidt ligesom at blive gift og få et barn på én og samme gang. I kommer til at dele drømme, tid, udfordringer, økonomi, relationer og alt det andet, som følger med når I slår pjalterne sammen. En ejeraftale kan hjælpe jer med at afstemme forventningerne og sikre jer selv og virksomheden, hvis noget går galt.

En ejeraftale samler jeres interne aftaler

Ejeraftalen er et frivilligt dokument og I bestemmer selv, hvad det skal indeholde. Formålet er, at I får lavet et sæt regler for nogle vigtige situationer i virksomhedens liv – også de uforudsete.

Mange skabeloner indeholder f.eks. punkter om:

Start og drift af virksomheden

  • Hvor mange penge I lover at skyde ind
  • Hvad jeres formål med og ambitioner for virksomheden er
  • Hvad er rollefordelingen / ansvarsfordelingen
  • Må I f.eks. arbejde I andre virksomheder
  • Hvem har rettigheder til koncepter og kunder

Udvikling/forandring af virksomheden

  • Hvilke regler gælder for optagelse af nye partnere
  • Hvordan vil I bruge et evt. overskud i virksomheden
  • Hvad sker der, hvis én af jer bliver syg eller dør

Salg eller lukning af virksomheder

  • Hvilke regler gælder, hvis én af jer ønsker at sælge virksomheden
  • Hvordan beregner man virksomhedens værdi
  • Hvordan deler I, hvis I bliver uvenner
  • Hvor går I hen, hvis I ikke kan blive enige

Mod fjolser kæmper guder forgæves

En ejeraftale er ingen garanti for, at alt vil løses i sin skønneste orden altid. Hvis I virkelig ryger i totterne på hinanden, er det næsten lige meget, hvor mange advokater I har haft i éd. En ting er sikkert: Det er virksomheden det går ud over i sidste ende.

Aftalen giver jer et rigtig godt grundlag for, at det ikke sker. Både fordi I har snakket forskellige fremtidsscenarier igennem og er klar over, hvor I hver især står, og fordi I har givet jer selv en grundlov for jeres samarbejde, som I har lavet på et tidspunkt, hvor alle vil hinandens bedste.

Verdensmål

Gunhild og Tina
Gunhild og

Tina

Din succes begynder og slutter med kunderne: Gode råd til at opnå kundeindsigt og forbedre kundeoplevelsen

Kundefokus er forudsætningen for at skabe en succesfuld virksomhed - uden kunder, ingen forretning. Overraskende mange iværksættere glemmer ifølge Vivi at sikre en kundeindsigt, der skal til for at kunne arbejde strategisk med kundefokus. Her får du Vivis bud på, hvordan du kommer i gang.

Touchpoints

Hvem er din kunde? Et vigtigt og ofte svært spørgsmål at svare på!

Hver uge er jeg beriget af at møde passionerede og dygtige iværksættere, der enten er kommet på markedet med deres produkt eller står overfor at skulle det. Der bliver lagt en hulens masse tid, kræfter og energi i at gøre det så godt som muligt.

En ting undrer og overrasker mig dog gang på gang! For hvorfor i alverden er der ikke mere fokus på, hvem din kunde er og hvilke behov og præferencer, du skal opfylde.

Der er mange håndtag, der skal drejes på for at skabe en succesfuld virksomhed, men succesen begynder og slutter med kunderne - uden kunder, ingen forretning.

Work smarter, not harder: Gevinster ved at kende din kunde

Manglende kundefokus er ikke et problem, du kan markedsføre dig ud af. Når kunderne kommer ”ind i din butik”, skal de have en god oplevelse og deres behov imødekommes. Og ”one size fits all” findes ikke – heller ikke indenfor markedsføring.

Du kender det fra dig selv; du køber kun noget, der taler til dine emotionelle og/eller fysiske behov og præferencer. Konsekvenserne ved ikke at kende din kundes mindset og have en dyb forståelse for de behov, som dit produkt skal dække er, at du gang på gang skyder ved siden af i din kommunikation, markedsføring og salg. Det går ud over kundeoplevelsen og betyder, at du kommer til at arbejde ”harder, not smarter” og måske ikke opnår den succes med din virksomhed, som den har potentiale til.

https://pxl.host/jsa6tnarz3dwkj8b7k.pngKunder, der får en god oplevelse, er loyale kunder, og loyale kunder er det eneste sikre kort i en tid, hvor alt andet blæser i vinden. Markeder flytter sig, ny teknologi kommer til, og nye spillere kommer på banen. Faktorer, som er uden for din kontrol, men holder du fokus på dine kunder, og arbejder du hele tiden på at give dem den allerbedste købs- og kundeoplevelse, står du stærkt i stormen.

Gevinsterne bliver blandt andet:

  • Loyale kunder
  • Mersalg
  • Øget omsætning
  • Ressourcebesparelser som følge af færre reklamationer, mere effektiv support, kunder, der finder det, de søger, osv.

Den emotionelle kunderejse

Vi vælger ikke altid at købe det billigste produkt. De fleste af os rationaliserer det dyrere køb med, at vi fik et produkt af høj kvalitet, og at det var ”value for money”. Sandheden er dog, at i de fleste tilfælde så falder valget på et specifikt produkt, fordi vi har et tilhørsforhold til, sympati for eller tiltro til brandet og ikke fordi, der nødvendigvis er evidens for, at produktet er bedre.

Der foreligger i dag en række undersøgelser og FMRI-data, der alle konkluderer, at vi mennesker primært drives emotionelt, når vi tager beslutninger. Vi styres med andre ord af vores følelser og det er derfor overordentlig vigtigt, at du som iværksætter arbejder med at imødekomme og skabe oplevelser, der vækker de rigtige emotioner. Emotioner der fungerer som bindeled mellem det oplevede behov frem til den endelige købsbeslutning.

Tal med dine kunder og design dit produkt ”ude-fra ind”

Det virker så indlysende og simpelt. Ikke desto mindre er der virkelig mange iværksættere, der ikke har en dyb forståelse for deres kunder – og aldrig har talt med dem. Det er dog aldrig for sent!

Kundeindsigt kan opnås på mange måder og gennem kvantitative og kvalitative data. Jeg vil til hver tid anbefale dig at tale med dine (potentielle) kunder i deres egen kontekst. Ikke sende et spørgeskema ud eller hive folk ind til et fokusgruppe interview, men TALE med dine kunder, som i en samtale. Forud skal du gøre op med dig selv, hvad du har brug for viden om og hvilke spørgsmål, du gerne vil have besvaret, med det skal ikke virke styret og meget struktureret. Din tilgang skal være nysgerrig, videbegærlig og undrende, som når folk siger, at de altid køber økologisk og du så spørger ind til, hvad de spiser, hvor de handler og om du må se deres køleskab.

Min erfaring er, at man ret hurtigt får en masse gode indsigter og aha-oplevelser, der kan bruges til alt fra produktudvikling, til markedsføring og salg. Du ser et mønster i dine folks besvarelser og det er nu din opgave, at omsætte disse indsigter og designe løsninger og oplevelser ”ude-fra-ind”, der matcher målgruppens behov og præferencer.

Vi hjælper dig gerne på vej!

Hvis du ikke kender dine kunder, deres behov, drømme og bevæggrunde, er det svært at levere relevante og værdiskabende emotioner i kundeoplevelsen.

Vil du gerne have hjælp til at opnå mere kundeindsigt og arbejde med kunderejsen?

Verdensmål

Smiler

Få hjælp nu
kontakt os her
(sætter cookie)