Grøn omstilling løfter omsætningen hos Larry vs Harry med 60 procent

Cykelproducenten Larry vs Harry gik gennem Grøn Vækst-programmet med et mål om at fordoble omsætningen på fem år. 18 måneder senere har virksomheden nået 60 procents vækst og digitaliseret de manuelle processer, så ejerlederne har fået mulighed for at gå ned i tid og fokusere mere på forretningsudvikling.

Hans Fogh og Lars Malmborg startede firmaet Larry vs Harry tilbage i 2008 for at skabe et alternativ til de tunge og kedelige ladcykler på markedet. I dag har de solgt mere end 10.000 Bullitt-cykler til kunder i mere end 30 lande. Og deres nyfortolkning af den gamle budcykel Long John er blevet et ikon på den internationale cykelscene.

Tvunget ud af de trygge rammer

I 2017 deltog Hans Fogh i Grøn Vækst-programmet hos Copenhagen Business Hub. Programmet hjælper virksomheder med at vækste ved at identificere grønne muligheder i deres eksisterende forretning.

Grøn Vækst-programmet tvang ejerlederne ud af deres trygge rammer for at revurdere, hvordan de drev forretningen. Sammen med programmets rådgivere gennemgik de virksomhedens muligheder og udfordringer fra A til Z.

“Vi åbnede alle skabene. Lige fra arbejdstider til logistik og produktion. Alt blev set igennem. Ret hurtigt stod det klart, at vi skulle sammensætte organisationen anderledes, så alle medarbejdere kom til at sidde på de rigtige poster, og at vi samtidig skulle effektivisere og digitalisere mange af vores processer,” siger Hans Fogh, som fortæller, at han samtidig gik ind i programmet med et ønske om at møblere grundlæggende om på sin egen hverdag:

“Jeg havde et højt ønske om at få min arbejdstid ned fra 28 timer i døgnet,” siger han og griner.

Rådgivning frigav tid og ressourcer

Gennem seks måneder fik Hans Fogh og hans team hjælp til en digitalisering, som har givet dem det nødvendige overblik over virksomhedens processer.

“Vi har fået frigivet meget mere tid til mere relevante opgaver hos vores nøglepersonale. Tidligere var mange processer håndholdte. I dag er langt flere af vores arbejdsgange blevet effektiviserede og digitaliserede,” siger ejerlederen:

“Vi er blevet langt mere effektive, fordi vi har fået nogle værktøjer, som bare har virket.”

60 procents vækst med færre arbejdstimer

Effektiviseringen og det skarpe fokus på grøn omstilling sparkede endnu mere gang i en allerede hastigt voksende forretning. I samråd med rådgiverne i Grøn Vækst-programmet turde Hans Fogh pludselig formulere et mål om at fordoble omsætningen på fem år – en ambition, som tidligere blot var et drømmescenarie.

“I omsætning rykker vi i dag endnu hurtigere end vores vækstplan. Halvandet år inde i femårsplanen har vi nået en vækst på mere end 60 procent. Det skyldes i høj grad de ændringer, som blev til i samarbejde med Grøn Vækst, så jeg har været voldsomt begejstret for at deltage i programmet,” siger Hans Fogh, der ikke ønsker at løfte sløret for de konkrete omsætningstal af konkurrencehensyn.


“Jeg havde ikke råd til at lade være”

Hans Fogh beskriver programmets forløb som hårdt og krævende, men samtidig dybt nødvendigt.

“Det koster tid og energi at være med. Man er nødt til at tage en masse konfrontationer med én selv og ens firma. Jeg har hadet mig selv et par gange undervejs, fordi jeg følte, at jeg ikke havde tid til at dykke ned i så mange aspekter af forretningen. Men set i bakspejlet havde jeg ikke råd til at lade være. For den tid, jeg har brugt, er kommet tifold igen, og udbyttet øges konstant,” siger Hans Fogh:

“Udover, at man kommer ud helt beruset over at have fundet på alle mulige gode løsninger, så får man også lov til at eksekvere planen, for pengene er allokeret fra Grøn Vækst, så man kan komme i gang med at eksekvere med det samme. Det bliver ikke bare ved tomme ord.”

Som en del af pakken modtager deltagervirksomhederne i Grøn Vækst-programmet 180.000 kr. til at købe rådgivningsydelser inden for de områder, hvor de specifikt har behov for at rykke sig.


Ingen moralisering – det handler om øget indtjening

Stifteren af Larry vs Harry tror på, at flere virksomheder vil kunne udnytte den grønne omstilling til at skabe en eksplosiv vækst i omsætning og indtjening på en bæredygtig måde. Netop fokusset på indtjening roser han teamet bag Grøn Vækst-programmet for.


“Teamet i Grøn Vækst kom ikke med en moralsk eller langhåret agenda for, hvorfor vi skulle lave en grøn omstilling af vores virksomhed. Det handlede om penge, og om at det virkelig er rentabelt at tænke mere bæredygtigt. De hjalp os med at finde vej ind i et marked, som er kæmpestort, og som bare ventede på os. Det var en enormt interessant tilgang, og det var jo en sindssygt god idé,” siger Hans Fogh og tilføjer:

“Havde jeg ikke lavet det her benspænd, så var vi måske snublet over vores egne ben. I stedet vækster vi sundt på en grøn dagsorden, og så har programmet lært mig at bede om hjælp, når det er nødvendigt. Det er en sund læring.”

Vil du være med?

Vi rekrutterer ikke i øjeblikket nye virksomheder, men kontakt projektleder Anne Handlos for mere information eller lign. tilbud, eller book et uforpligtende møde til en snak om mulighederne i din virksomhed.

Kontakt

Anne Handlos

Anne Handlos

Se fuld profil

Læs mere om programmet her

Læs, hvad pressen skriver om Grøn Vækst via Grønne Forretningsmodeller, og hvad andre virksomheder har fået ud af at deltage i programmet.

Parterne bag

euGreater CopenhagenRegion Hovedstaden

Sidst opdateret: 21.02.2020