Sådan hænger bæredygtighed og forretning sammen

Det er det rigtige at gå i gang med at omstille din virksomhed til at være mere bæredygtig. Samtidig giver det også forretningsmæssig mening. Og det behøver ikke være så stor en opgave, som du tror.

Men hvad er bæredygtighed egentlig? Og hvad er det første skridt du kan tage, for at tage hul på arbejdet?

Forskellen på bæredygtighed og grøn omstilling

Den enkleste definition på bæredygtighed er også den mest klassiske: “En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare”.

Det betyder at man som virksomhed arbejder på at ikke tage mere end man magter at give tilbage - uanset om det handler om natur, økonomi, kultur eller sociale ressourcer.

Grøn omstilling er et fokusområde for den større bæredygtighedsagenda. At lave grøn omstilling i virksomheden handler om at afværge og begrænse følgerne af vores påvirkning på miljø, natur og planeten som helhed – herunder klimakrisen. Dvs. at man begrænser sin negative effekt på planeten og måske endda gerne vil bidrage med at gøre en positiv forskel.

De forretningsmæssige argumenter er der mange af

Forbrugerne efterspørger bæredygtige produkter og services, og de er villige til at betale mere for dem. I nogle brancher er bæredygtighed efterhånden en hygiejnefaktor. Samtidig er der mange bæredygtighedstiltag, der gør virksomheden mere kosteffektiv.[Linjeskift til tekstombrydning]Mindst lige så vigtigt, så kigger investorer også på, hvilket niveau virksomheden er på, inden de lægger deres penge. Et højt niveau af bæredygtighed er en indikation på, at man er markedsledende og en del af eliten.

Og så er der naturligvis ny lovgivning og yderligere regulering på vej. Forskellige lande og regioner har forskellige mål de skal nå, og derfor vil dokumenteret bæredygtighed også være et krav fra partnere.

Bæredygtige indsatser er en sneboldseffekt

Et argument for at få taget hul på bæredygtighed og grøn omstilling er den effekt det har på arbejdsglæden og medarbejdertilfredshed i virksomhederne.

Mange steder er det som en sneboldseffekt - det første initiativ skaber stolthed og derefter forslag til flere bæredygtige eller grønne forbedringer fra medarbejderne. Hvis man har været igennem mange organisatoriske eller strategiske forandringer, vil man opleve, at den grønne og bæredygtige omstilling er en af de typer forandringer, der går nemmest, fordi det motiverer hele virksomheden.

Start med at undersøge hvor I kan gøre en forskel

For de fleste virksomheder er det første skridt det største. Man skal og vil i gang. Men det virker som en stor og tung opgave.

Vores anbefaling er, at man starter med at undersøge, hvor man kan gøre en forskel - populært sagt, hvor de lavthængende frugter er. Det behøver ikke være en kompleks omstilling af produktionen eller en kæmpe forandring der leder til en bæredygtig version af virksomheden.

Som med al undersøgelse skal I starte med at optegne jeres udgangspunkt og belyse mulighederne. For de fleste er der lavthængende frugter ift. f.eks. energi og energityper, materialer og materialers levetid.

Et lille skridt gør en stor forskel

Det første skridt er det vigtigste. Det kan gøre en stor forskel og kan sætte flere indsatser i gang, drevet og fundet af medarbejderne.

Så man skal ikke afholde sig fra at komme i gang, fordi man tror, at det ikke er godt nok. Den første indsats er måske ikke den man skal skrive om på hjemmesiden eller udsende en pressemeddelelse om - men det er den, der får bolden til at rulle!

Seks indgange til bæredygtighed

Hvis du gerne vil i gang - lige nu og her - så er her seks tilgange, der er til at tage hul på relativt hurtigt. Og så en, der er lidt mere ambitiøs.

  1. Energi: Få et mål om at bringe energiforbruget på absolut minimum, og den energitilførsel virksomheden har, kommer fra vedvarende energikilder.

  1. Likvider: Likvider beskriver virksomhedens økonomiske frie midler, så som egenkapital, pensionsordninger, ubetalt moms, mm. Er de i investeringer, der arbejder for bæredygtige aktiviteter?

  1. Transport: Gør til en del af kulturen at vælge et grønnere eller mere bæredygtigt alternativ i transporten til og fra arbejde eller møder. Gør det attraktivt for medarbejderne at vælge offentligt transport, cykel eller anskaffe en elbil.

  1. Madforbrug: Det gør en forskel at spise mindre kød. For nogle vidensvirksomheder er det den største CO2-effekt de laver. Maden kan også blive økologisk, sæsonbetonet og støtte et mangfoldigt dyreliv.

  1. Forbrug af ting & sager: Hvordan forholder Indkøb og Intern Service sig til forbrug af elektronik, møbler og kontorindkøb? Er det en del af virksomhedens politik, at computere og smartphones forsøges repareret, inden man indkøber nyt?

  1. Håndtering af ressourcer: En ordentlig sortering af affald som papir, pap, plastik, metal og madaffald er en væsentlig indsats

Og så er der en indsats, der muligvis griber lidt mere ind i virksomhedens kerne: jeres værdikæde. Er der grobund for samarbejde med underleverandører om bæredygtighed og har I et overblik over dem alle og deres tilgang til det grønne? Og ligeledes med jeres kunder – kan I styrke samarbejdet med dem og sammen mindske den negative påvirkning på planeten.

Bæredygtighed er en god investering. Hvis I mangler ideer til, hvor I kan gøre en indsats, og ikke føler I har tid til at lave en analyse - så spørg jeres medarbejdere og kunder. De har allerede ideer til, hvordan I kommer i gang.

Kontakt

Steen Pedersen

Steen Pedersen

Se fuld profil

Henriette Kahré Freris

Henriette Kahré Freris

Se fuld profil

Vivi N. F. Kowalczyk

Vivi  N. F. Kowalczyk

Se fuld profil

Daniel Seidenfaden

Ingen profilbillede

Se fuld profil

Susanne Krogh Petersen

Susanne Krogh Petersen

Se fuld profil

Få hjælp nu
kontakt os her
(sætter cookie)