De 7 vækstscenarier Hvilke passer til din virksomhed?

Som virksomhedsleder ved du, at du skal evne at hæve dig op i helikopteren for at skabe fremdrift og strategisk udvikling. Men hvor skal man starte? De 7 vækstscenarier kan måske hjælpe dig på vej.

En god strategi handler om at vælge et fokus og ikke mindst fravælge en masse andet. Der er typisk 7 forskellige vækstscenarier at vælge imellem – hvilke scenarier vælger du?

  1. Volumenvækst. Her fokuserer virksomheden på at øge salget til eksisterende kunder og/eller nye kunder med afsæt i det man har på ”hylderne”. Der er tale om organisk vækst/udvikling og et vedvarende fokus på salg. Måske skal man se på nye markedsførings- og salgskanaler. Sætte mere fokus på online markedsføring og salg. Forstå de nye metoder og valg af sociale medier til at komme i tættere kontakt med sine kundesegmenter. Sætte fokus på kunderelationerne. Lave et Key Account Management (KAM) set up for de vigtigste kunder og ligeledes over for dem, der har potentialet til at blive det.

  1. Produkt- og servicevækst. Alle bør tænke i innovation og have en konstant føling med branchen, man er i. Hvordan udvikler de markeder I er på sig? Hvordan forholder det sig med jeres kunder og efterspørgslen? Man må hele tiden være på forkant. På et eller andet tidspunkt vil man blive udfordret på sin kerneforretning, og der skal tænkes i nye løsninger, koncepter, forretningsmodeller, services og/eller produkter.

  1. Kvalitetsvækst. Dette scenarie dækker over udvikling af kompetencer, produktforbedringer og certificeringer, der kan løfte virksomheden op og ud af en øget konkurrence. Der findes efterhånden ganske mange certificeringer, der kan være vigtige at få erhvervet, for at kunne blive ved med at være den udvalgte partner eller foretrukne leverandør.

  1. Netværksvækst. Partnerskaber, outsourcing, alliancer og kompetencetilførsel. Flere og flere virksomheder går denne vej, da det ikke kræver, at man selv har alle de forskellige kompetencer internt. Man kan i stedet så og sige ”shoppe” rundt, når det giver mening og dermed måske blive endnu mere fleksibel i konkurrencen på markedet. De længevarende strategiske samarbejder/partnerskaber er selvfølgelig også værd at vurdere. Det kan være de på en ny måde kan være med til at give virksomheden en stærkere position på markedet.

  1. Markedsvækst. At tænke sine produkter- og services ud på de internationale markeder vil som oftest være en fordel. Flere og flere nystartede virksomheder tænker globalt fra etableringen og deres forretningsmodeller er ”born global”. Men de etablerede virksomheder, der ikke lige har fået sat gang i eksporten, har med al sandsynlighed store muligheder for at gøre sig rigtig godt internationalt, hvis det bliver grebet an på den rigtige måde.

  1. Indtjeningsvækst. Det kan tit være en fordel for flere af de mere etablerede virksomheder at tænke i at få ryddet op bagud i værdikæden i form af leverandører af alle mulige services, som man nu benytter sig af. At tage ”kampen” op med at forhandle bedre betingelser på plads med producenten, grossisten, forhandleren mv. kan også være på agendaen. At efterse og arbejde med sine forretningsmodeller kan også være godt givet ud. Det er f.eks. at optimere priser, rabatter eller bonusordninger og på den måde få skabt et bedre dækningsbidrag.

  1. Finansiel vækst. Dette skal ikke forveksles med organisk vækst. Det handler nemlig om at arbejde med strategiske opkøb af konkurrerende virksomheder, hvor man får købt sig ind i nye og attraktive markeder og dermed udviklet sin position. Der skal f.eks. arbejdes med at få eksterne investorer på banen, få tilført ny kapital fra banken mv. Man kan også vælge at lade sig opkøbe – der er måske kommet et tilbud fra konkurrenten, man ikke kan sige nej til.

Det er klart, at ovenstående vækstscenarier kræver nogle valg og ikke mindst nogle fravalg. Det er de færreste, der kan arbejde med alle retninger på en gang. Dermed ikke sagt, at man skal blive ved med at gå i samme retning. Man kan og skal skifte vækstretning over tid. Den strategiske og løbende tilpasning til marked og efterspørgsel er et must. Mens den gode strategi i høj grad handler om at skærpe sit fokus, vælge og fravælge, er det straks mere vanskeligt at få strategien til at flyve og eksekvere på den. Læs mere om hvordan du kan gribe det an i artiklen: Virksomhedens handlingsplan.

Ring til Kim på 30108117 eller skriv til kmk@ehhs.dk og lad os tage et uforpligtende møde om strategi- og forretningsudvikling!

Vil du vide mere?

Kontakt

Kim Meyer-Karlsen
Forretningsudvikler
kmk@ehhs.dk
30108117
Se Kims profil

Sidst opdateret: 20.12.2019