Hvad Nike lærte af coronakrisen i Asien

Da Nike forleden udkom med deres salgstal for COVID-19 perioden i Asien, viste de, at koncernen har overgået deres salgs-estimater for den aktuelle periode. Nikes digitale salg steg nemlig med mere end 30% i Asien (Kina, Hongkong, Macao & Taiwan), mens det fysiske salg faldt med 5% i samme kvartal grundet butikslukninger.

Denne overraskende stigning i det digitale salg beror på nogle få tiltag baseret på dataindsamling og learnings fra Corona udbruddet i området. Nogle greb, som du som retail og e-tail ejer kan udnytte på samme elegante vis som Nike. Så gør som de store; kig på data, og læg en plan - og hold den.

Nike beviser, at online og offline handel hænger sammen

Fx blev Alibaba skabt efter Sars epidemien i 2003, fordi behovet for at handle online var steget voldsomt i Kina (både for b2b og b2c). Med hver pandemiske krise oplever e-handlen en eksplosiv modningsproces i en hidtil uset hastighed..
Og mange af de globale erhvervsledere sidder nok i dag og fortryder, at man ikke tidligere har accelereret sin digitale omstilling. og mindsker sit medie- og datamæssige kontroltab.

Da Nikes godt 7.000 fysiske butikker i Asien alle måtte lukke uden varsel, blev den eneste udvej for giganten at lægge alle kræfter i e-commerce.
Det skift, som Nike har formået, beviser, at retailere verden over, har muligheden for at flytte mere salg fra de klassiske fysiske butikker over på de digitale platforme. En udvikling som vi ikke længere kan kalde morgendagen, men dér hvor vi allerede burde være.
Og tesen om at e-handel og retail understøtter hinanden er langt fra ny, dog er det første gang vi ser det udført i praksis i denne skala og på tværs af markeder. Det viste sig nemlig også, at det digitale salg fortsat steg for Nike selv i takt med, at de fysiske butikker er begyndt at åbne igen. Både Nikes retail og digitale forretning vokser side om side og styrker hinanden.

Online data danner baggrund for en 4-faset model

Én af de helt reelle fordele ved at være et globalt digitalt brand som Nike er, at de kan hente indsigter fra deres forskellige markeder. Disse indsigter er hentet fra Nikes online data og brugt som pejlemærker for de næste markeder, der blev ramt af Covid-19. Ud fra disse markedsindsigt udviklede Nike en firefaset model. En model, der i vores optik ikke afgrænser sig til sygdomsudbrud og pandemier.

Den kan derfor tages i bruge af enhver virksomhed, hvor e-commerce skal udvikles og implementeres i eksisterende eller nye markeder. Modellen skal blot modificeres til det pågældende marked for at skabe strategisk retning, så en given retailer kan flytte sig fra at være offline fokuseret til at blive bedre integreret mellem retail, on- og offline.

Nikes model inddeler Corona-udfordringen med nedlukninger af deres fysiske butikker i fire faser:

Nikes erfaringerne fra Kina viste, at ”inddæmnings-fasen” varede fem-seks uger, og på et tidspunkt hvor 75 % af deres butikker var lukket.
Som retailekspert og professor Shelley E. Kohan bemærker i en artikel i Forbes 6. Marts i år, vil et øget brug af e-commerce have en sneboldseffekt i markedet, fordi forbrugerne vænner sig til denne form for handel.

Det digitale bliver endnu mere centralt i vores liv, og derfor vil kundernes forventninger også stige. Konkurrencen skærpes.

Corona giver e-handel endnu et ryk - kom i gang nu inden det bliver for sent

Ifølge Quantum Metrics oplevede e-commerce salget for detailvirksomheder med stærk retailforankring, en øget, gennemsnitlig vækst på op til 52 % samt en konverteringsrate på 8,8 % i perioden op til Corona rigtig gik i udbrud i USA og Europa. En udvikling der overskrider niveauet for online media spend for både Black Friday og Cyber Monday

Hvorfor kan det lade sig gøre? Det kan lade sig gøre, fordi Corona-krisen ikke beror på en økonomisk krise i Vesten og Asien (endnu). Og fordi markedet for e-handel modnes i en hastighed, som førhen er uset.
Derfor det er vigtigere end nogensinde før, for danske og internationale brands, at gribe muligheden og investere og samtidig skalere sine e-commerce-aktiviteter nu og her.

For i tiden efter Corona vil annoncemarkedet on- og offline være overkommunikeret af alle, der sadlede om for sent. Dermed gjorde man sig de nødvendige erfaringer fik heller ikke indsamlet de online data, der er vigtige for virksomhedernes videre kurs, når omsætningen skal indhentes for de kommende kvartaler.

I den senere tid, også før corona, har der været tegn på, at konkurrencen er blevet betragteligt skærpet inden for e-commerce. Den aktuelle situation har selvsagt ikke gjort tingene bedre. Vi ser derfor lige nu en modningsproces af online handlen med faktor 100, hvor kun de stærkeste brands overlever den digitale kamp.

- Af Martin Jagd Graeser, Forfatter af bogen “Transparens og Kontroltab” og ecommerce ekspert


Intet bliver som før, og vi står over for et skelsættende ryk inden for alt e-commerce handel

Kontakt

Camilla Wendt

Camilla  Wendt

Se fuld profil

Caroline Urban

Caroline Urban

Se fuld profil

Sidst opdateret: 29.04.2020

Få hjælp nu
kontakt os her
(sætter cookie)