Digital nytænkning er afgørende for virksomheders fremtid
Danske engrosvirksomheder står i en gunstig situation: Stigende omsætning og
overskudsgrad. Men verden er samtidig i hastig forandring, og virksomhederne skal
forholde sig til de udfordringer og muligheder, digitaliseringen bærer med sig.
Hvad Nike lærte af coronakrisen i Asien
Intet bliver som før efter corona-krisen, og vi står
over for et skelsættende ryk inden for alt e-commerce handel. Hvis de store kan rykke
på nettet, så kan du også.
Make it before you Scale
Du kan have et stærkt produkt, som skaber god nytteværdi
hos forbrugerne på dit hjemmemarked, men det kan sjældent overføres 1-1 til andre
markeder. Produktet er aldrig afgørende, men derimod hvad produktet gør for kunden.
Du skal konstant have et øje på kundens nytteværdi – hvert minut, hver eneste
dag.
Eksportmarked
Prisen på eksport
Det koster dobbelt så meget at udvikle eksporten som at udvikle produktet. Det
er ikke billigt at eksportere og det er heller ikke nemt. Men det kan lade sig gøre
at nedbringe eksportomkostninger, hvilket vil betyde, at salget til udlandet bliver
mere rentabelt og dermed større indtjening på bundlinjen.
Dominate or die
Skalering og internationalisering er kun
relevant for virksomheder, der har opnået product market fit. Og det kræver
en klar definition af sit markedssegment. Det er et dominate or die spil. Hellere
være den store fisk i et lille markedssegment end være en lille fisk i et stort marked.