Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Weply: Social mission på markedsvilkår

For Weply handler det om at yde den bedst mulige service for kunderne og at tjene penge til sine aktionærer. Alligevel skiller virksomheden sig ud ved at ansætte mennesker med handicap. ”Der skal være plads til forskellighed,” lyder det fra direktøren.

Indhold er hentet

Det har altid været vigtigt for Søren Gøtterup-Tang at gøre en forskel – og arbejde i og for virksomheder, som gør en forskel. Det har han gjort i bl.a. MentorDanmark og Matematikfessor, og det gør han i dag i Weply, hvor han i sin tid blev ansat som administrerende direktør med det klare formål at øge væksten. I dag ansætter virksomheden et stort antal mennesker med et handicap til at varetage virksomhedens kernefunktion som chatkonsulenter for kunder både i Danmark og udlandet. Søren fortæller: 

”Jeg læste engang i en artikel, at der findes ca. 120.000 mennesker i Danmark, der bliver holdt uden for vores arbejdsmarked, fordi de ikke passer ind i vores samfundsstruktur, hvor man skal arbejde fra 8 til 16. Jeg tænkte, at det ikke kan være rigtigt, for de her mennesker har jo lige så høje kvalifikationer som alle os andre. Så jeg begyndte at række ud til dem, og det har vist sig at give god mening både for samfundet, for virksomheden og for dem, vi ansætter.” 

Diversitet har mange ansigter, også hos Weply, hvor hele 40% af medarbejderne i it-afdelingen er kvinder – og det sammenlignet med tal fra 2023, der viser, at kun hver femte it-specialist i Danmark er en kvinde, og at andelen ikke er vokset markant de seneste 10 år. 

Indtil videre har Weply bevidst ikke gjort væsen af sit fokus på inklusion og social ansvarlighed. Fokus har været – og er stadig – på at yde den bedst mulige service til kunderne, at tjene penge til aktionærerne og at ansætte den mest kompetente arbejdskraft. Men i takt med at kunderne bliver flere – og større – oplever Søren et mere udbredt ønske til, at de som leverandør kan leve op til S’et i ESG, nemlig social ansvarlighed. Så hvor samfundshensyn og verdensmål tidligere har været godt gemt af vejen på Weplys hjemmeside, er de første skridt mod mere synlighed omkring social ansvarlighed taget, bl.a. i form af ESG-rapportering. Og til det indledende arbejde har de fået sparring af senior forretningsudvikler Henriette Kahré Freris fra Erhvervshus Hovedstaden.

Søren Gøtterup-Tang

Indhold er hentet

Bæredygtighedsindsats skal synliggøres og dokumenteres
Fokus for sparringen har været på at få overblik - både over hvad E, S og G betyder, hvad Weply allerede gør, og hvad det vigtigste er at arbejde videre med. Weply er en lille virksomhed og det er vigtigt at fokusere på det, der gør den største forskel. Henriette har taget Weply igennem det såkaldte Bæredygtighedshjul med fokus på interessenter og indsatsområder og en plan for det videre arbejde med ESG. Weply har efterfølgende lavet sin første ESG-rapport, og mens virksomheden allerede er stærk på S’et, er fokus nu på E’et – miljøet - og på virksomhedens CO2-aftryk og at dokumentere og synliggøre alle indsatser både internt og eksternt.

”Vi har længe haft vores egne små tiltag som at give vores pantprodukter til hjemløse og købe brugte computere og telefoner til vores medarbejdere. Men vi er godt klar over, at der er endnu flere – og større – områder, vi kan og bør fokusere på. Så nu er vi i gang med en konkret handlingsplan, som vi på sigt også vil gøre mere synlig for vores kunder – for det betyder noget også for dem,” fortæller Søren.

Indhold er hentet

”Hos Weply er der plads til den, jeg er”  

Drømmene og ambitionerne var store, da Linda Schou Lund som helt ung læste russisk og engelsk på Handelshøjskolen. Men da Linda kun var to fag fra at blive bachelor, ændrede en kronisk sygdom hendes liv for altid. Hun kunne ikke længere gennemføre sin uddannelse, men måtte fokusere på at finde en balance mellem sit nye hverdagsliv og et arbejdsliv. Hun havde efterfølgende flere jobs i bl.a. kantiner, men måtte opgive, da de jobs blev for fysisk krævende. Og så savnede Linda de sprog, hun altid havde brændt for – og at bringe de øvrige kompetencer, hun havde, i spil. Det blev der vendt op og ned på, da hun for seks år siden trådte ind ad døren hos Weply. I dag arbejder 48-årige Linda som chatkonsulent – og det har været livsændrende for Linda:

 ”Det, der betyder alverden for mig i mit job, hos Weply, er friheden og fleksibiliteten. Jeg kan arbejde hjemmefra, når jeg vil, og jeg kan selv vælge mine vagter på de tider af døgnet, som passer mig. Og så bruger jeg mine kompetencer, også de sproglige, når jeg taler med kunder fra udlandet. Jeg føler, jeg gør en ægte forskel, at jeg bidrager til samfundet – og ikke mindst, at jeg har en værdi som menneske.”

Indhold er hentet

Søren fortæller, at det sociale ansvar og det generelle fokus på bæredygtighed også vejer tungt blandt de unge medarbejdere, som Weply har mange af. De lykkes rigtig godt med at tiltrække medarbejdere, og de får rigtig mange uopfordrede ansøgninger:

”For os er arbejdet med bæredygtighed en helt naturlig del af vores virksomhed, og derfor har vi måske også nemmere ved at tiltrække de yngre medarbejdere – fordi de ved, at de arbejder i en virksomhed, der forsøger at gøre en reel forskel – samtidig med, at de har et job, der passer til dem og det sted, de er i deres liv. Det drejer sig først og fremmest om salg og tydelige måltal. Dernæst kommer opbygningen af en stærk kultur, hvor der er plads til forskellighed og en fælles indsats for vores mission.”

Den sparring og vejledning Weply har fået af Henriette har gjort en markant forskel, forklarer Søren:

Henriette er både analytisk og direkte. Hun siger præcis, hvad hun tænker, og det kan jeg virkelig godt lide – også selvom jeg ikke altid er enig med hende. Og så har hun åbnet sit netværk for mig, og det har helt klart givet nogle fordele.

Tidligere har Weply fået tilskud gennem Erhvervshuset og Virksomhedsprogrammet SMV:Eksport til at sætte gang i ekspansionen til udenlandske markeder, ligesom Søren har deltaget i Erhvervshusets programforløb SDI, hvor fokus er på vækst og skalering gennem digitalisering og internationalisering. I dag har Weply kontorer i både København, Sofia og Amsterdam og kunder i Danmark, Sverige, Holland, Bulgarien, USA og Norge. 

Indhold er hentet

Få vejledning om bæredygtighed og internationalisering
Drømmer du også om at få din produkter eller services ud over Danmarks grænser? Så står vi klar med sparring og tilskud. Læs mere her. Det samme gælder, hvis du har brug for vejledning om bæredygtighed herunder ESG-rapportering. Det kan du læse meget mere om her

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget