Social mission på markedsvilkår

Startup-virksomheden Crowdio, der hjælper sine kunder med at konvertere trafik til leads via chat, er allerede godt i gang med at vækste både i Danmark og uden for landets grænser. Direktør Søren Gøtterup-Tang har deltaget i to af Erhvervshusets programmer om ledelse og internationalisering, og er sammen med sit team i færd med at opbygge en virksomhed, der står klippefast på at gøre tingene på sin egen måde.

Crowdio 800x300

I en tid hvor det måske er mere end almindeligt moderne at skilte vidt og bredt med verdensmål og CSR-politik, har Crowdio valgt en anden vej - bare ikke sådan som man skulle tro ved første øjekast. Virksomheden ansætter næsten udelukkende mennesker med et handicap til at bemande chatten. Men det er langt fra noget administrerende direktør Søren Gøtterup-Tang råber op om – endsige gider at dvæle ved. Han insisterer på, at Crowdio er sat i verden for at tjene penge til sine aktionærer, og at de medarbejdere han ansætter, er der, fordi de er yderst kompetent arbejdskraft.

”Crowdio handler om mennesker og om at arbejde mod de fælles mål. Det gør vi som et team og ved at have det sjovt sammen samtidig,” understreger Søren, der gennem størstedelen af sin karriere har haft fokus på at udvikle mennesker.

En idé der giver god mening

Forud for sin ansættelse i Crowdio arbejdede Søren i virksomheder som MentorDanmark og Matematikfessor, hvor produktet handlede om at give selvværd og selvtillid på baggrund af nogle faglige succeser, og da han blev ansat i Crowdio med den klare besked om at vækste virksomheden, gjorde han noget utraditionelt:

”Jeg læste i en artikel, at der findes ca. 120.000 mennesker i Danmark, der bliver holdt uden for vores arbejdsmarked, fordi de ikke passer ind i vores samfundsstruktur, hvor man skal arbejde fra 8 til 16, og så tænkte jeg; hvad med om man tog nogle af de mennesker, og så kunne de sidde og besvare chat? Så det har vi gjort, og det har vist sig at give god mening både for samfundet, for virksomheden og for dem vi ansætter. Vi får hjælp fra Københavns kommune til at rekruttere medarbejdere, men det er uden tilskud, og alle er ansat på markedsvilkår.”

Går man ind på Crowdios hjemmeside skal man da også lede grundigt efter samfundshensyn og verdensmål. Crowdios mission om; ”at styrke mennesker ved inden for 5 år at blive den virksomhed, som beskæftiger flest mennesker med handicap”, er godt gemt på sitet. For det handler først og fremmest om forretningen og om at hjælpe kunderne:

”En typisk virksomhed bruger 95 procent af marketingbudgettet på at skaffe trafik, men der er ikke så mange, der bruger penge på at konvertere trafikken til kunder, og her kommer vi ind i billedet. Helt simpelt ved at tilbyde kunderne en chat på deres hjemmeside, som er bemandet 24/7, og hvor vi spørger hvad vi kan hjælpe med. Det har vist sig at virke rigtig godt – særligt for mindre virksomheder eller for virksomheder med få kunder med høj life time value,” fortæller Søren, hvis erfaringer med Erhvervshuset startede for nogle år tilbage med et lederudviklingsprogram.

Et vedvarende boost til udviklingen som leder

”Programmet har helt klart betydet et boost til min udvikling som leder” understreger Søren, der husker tilbage på programmets undervisere og instruktører som værende meget dygtige og kompetente. Og han er ikke i tvivl om, hvad der udviklede ham mest:

”Det var den Discovery Insight test, vi fik lavet. Det var første gang, hvor jeg fik 14 andre menneskers feedback på min ledelsesstil om, hvor jeg har mine styrker og svagheder, og hvad jeg kan gøre bedre. Så den rapport betød egentlig rigtig meget for mig både som leder og menneske. Der kan jo godt være steder, hvor ens egen opfattelse divergerer lidt med andres,” uddyber Søren og smiler sigende:

”Den betød også nogle muligheder for dem omkring mig til at få viden om, hvordan de skulle kommunikere med mig, og ved at se andres rapport kunne jeg lære, hvordan jeg lettere kunne komme igennem med mine budskaber, og at man en gang imellem bare skal holde sin kæft. Så den vej rundt fik jeg en masse ledelsesmæssige værktøjer. Jeg læste rapporten igen så sent som i går, og jeg har faktisk en reminder om, at jeg skal læse den hver 3. måned. Så den rapport hjælper og forfølger mig stadigvæk, selvom den blev lavet i 2016.”

Retningen er sat – målet er vækst

I 2019 deltog Søren på SDI programmet, der handler om at vækste ved at digitalisere og gå internationalt, og her oplevede han både at blive udfordret af Erhvervshusets forretningsudvikler Henriette Kahré Freris og at komme på hårdt arbejde for at nå i mål med programmets krav:

”Henriette er både analytisk og direkte. Hun siger præcis, hvad hun tænker, og det kan jeg virkelig godt lide – også selvom jeg ikke altid er enig med hende. Det var god sparring. Hun har åbnet sit netværk for mig, og det har helt klart givet nogle fordele. Og så synes jeg det var fantastisk at få et board – altså nogle eksterne der ser på ens virksomhed.

Søren er klar i mælet, når det gælder den videre retning for Crowdio:

”Vi har lige rejst kapital og lagt strategien for, hvordan vi skal vækste. Der kommer mellem 50 og 80 kunder til hver måned, og vi har netop fået vores første store kunde i USA. De hørte om os grundet vores sociale mission, selvom det ikke noget, vi sælger os på. De blev dog kunde, fordi de kunne se værdien i de mange flere leads, de fik ind. Vi bygger Crowdio for aktionærernes skyld, men det der driver os, er, at vi kan ansætte mennesker med et handicap. Jeg tror på et rent fokus på forretning og bundlinje – fordi det også er den måde, hvor vi kan ansætte flest mennesker med et handicap. Hvis vi begynder at tage for mange hensyn til alt muligt, så får vi ikke skabt den optimale forretning, og er der ikke fokus på at skabe den optimale forretning, så bliver vi bare et eller andet altruistisk projekt, som på et tidspunkt dør, fordi man løber tør for fonde.”

Efter samtalen med Søren er man ikke i tvivl. Det drejer sig først og fremmest om salg og tydelige måltal. Dernæst kommer opbygningen af en stærk kultur, hvor der er plads til forskellighed og en fælles ihærdighed for missionen. På hjemmesiden kan man også finde tal, som siger ikke så lidt om den ånd og kultur, der bærer det hele:

1088 vittigheder pr. måned – 924 high-fives pr. måned – 271 spil bordfodbold pr. måned.

Kontakt

Henriette Kahré Freris

Henriette Kahré Freris

Se fuld profil

Ole Meyer

Ole Meyer

Se fuld profil

Sidst opdateret: 19.02.2020

Få hjælp nu
kontakt os her
(sætter cookie)