Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

3. april: S’et i ESG: Den oversete konkurrencefordel

I et debatindlæg i Sjællandske Medier taler senior forretningsudvikler Henriette Kahré Freris om, hvordan SMV'er kan bruge S'et i ESG til at differentiere sig fra konkurrenterne.

Indhold er hentet

ESG har længe været på dagsordenen, ofte med fokus på klima og CO2-reduktion. Og det er vigtigt, men vi glemmer ofte S’et – det sociale ansvar. Det handler om mennesker: Medarbejdere i virksomheden, hos samarbejdspartnere, leverandører og lokalsamfund. 

Og selvom ESG-rapportering ikke er lovpligtigt for SMV’er, er det alligevel både en forretningsmæssig nødvendighed og mulighed at arbejde med, fordi mange SMV’er møder krav fra kunder, investorer, bestyrelser, banker og andre. Derudover byder ansættelseslovgivningen bl.a. arbejdsgiverne at sikre en inkluderende arbejdsplads, der respekterer arbejdstagernes rettigheder.

Social ansvarlighed handler ikke kun om compliance og rapportering, men om at skabe en unik mulighed for at differentiere sig, styrke konkurrenceevnen, tiltrække de rette talenter, beholde de gode medarbejdere og til ganske enkelt at gøre en forskel

Et stærkt eksempel på en virksomhed, som tager S’et internt meget alvorligt, ja, hvor man ligefrem kan sige, at det ligger i deres DNA, er Weply. Virksomheden beskæftiger et stort antal medarbejdere med en eller anden form for fysisk eller psykisk handicap til at varetage virksomhedens kernefunktion som chatkonsulenter for kunder både i Danmark og udlandet. For Weply handler det om at rumme de mennesker, som måske oplever at blive holdt uden for arbejdsmarkedet, fordi de ikke umiddelbart passer ind i den traditionelle samfundsstruktur, men som har lige så høje kvalifikationer som alle andre.

Med den geopolitiske udvikling er det også vigtigere end nogensinde at have et tæt samarbejde med kritiske partnere. Et stærkt samarbejde med partnere i værdikæden kan sikre langsigtede relationer og dermed styrke konkurrenceevne og imødegå risici. 

Indhold er hentet

Fra holdning til handling
Danske virksomheder har heldigvis allerede nem adgang til store mængder data om virksomhedens sociale ansvar og god erfaring med afrapportering ift. arbejdsmiljø, APV’er, medarbejdersamtaler og lignende. Til gengæld kan det være nyt at samle og dokumentere data om fx uddannelsestimer, medarbejderomsætning og kønsfordeling, og at bruge de data effektivt. Det er også for mange nyt at arbejde strategisk og dokumenteret med værdikæden.  

Men der er hjælp at hente. Bl.a. har EU udarbejdet et udkast til en standard for SMV’er, der frivilligt ønsker at arbejde med bæredygtighedsrapportering. Formatet er målrettet små og mellemstore virksomheder, der gerne vil være på forkant og kan se, at opgørelse af virksomhedens ESG-data kan bruges strategisk og forretningsmæssigt, og så kan standarden også hjælpe dem, som oplever øget efterspørgsel på netop ESG-data fra kunder og samarbejdspartnere. Opgørelsen af virksomhedens S-data kan give et overblik over, hvor virksomheden står ift. S’et og bruges som basis for den videre udvikling.  

Det behøver ikke være uoverskueligt at komme i gang med arbejdet om S’et eller rapporteringen

Og og ved at tage ejerskab over den sociale dimension kan virksomheder differentiere sig fra konkurrenterne, styrke deres markedsposition, imødegå risici og skabe en mere attraktiv og inkluderende arbejdsplads.

Det er tid til at sætte S’et på dagsordenen. Ikke kun fordi der kommer flere og flere krav til rapportering, men fordi det giver mening.

Debatindlægget blev bragt i Sjællandske Medier den 3. april 2025.

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget