Artikel
Optaget webinar: Bliv klog på miljømærker
Webinar afholdt 5. november 2024
Indhold er hentet
Indhold er hentet
I et indlæg i Erhverv Nordsjælland taler Mette Pedersen om den vigtige rolle, det nordsjællandske turismeerhverv kommer til at spille på rejsen mod at gøre Danmark til den grønneste turistdestination i Nordeuropa.
Indhold er hentet
Efter hårde år under Covid19-pandemien, hvor særligt turismeerhvervet blev ramt, er der nu høje forventninger til, at erhvervet frem mod 2030 skal styrke dansk økonomi og det danske samfund gennem en miljømæssig, økonomisk og socialt bæredygtig vækst. Det fremgår af den nationale turismestrategi.
Og turismen har stor betydning for dansk økonomi. Den gør det mere attraktivt at bo i og besøge de danske byer og er et af de største eksporterhverv i Danmark. Således har den nationale turismestrategi ambitioner om at øge turismeomsætningen i 2030 til 190 mia. kr.
Grøn omstilling er vigtig løftestang for den nordsjællandske turisme
Den grønne omstilling spiller en stor rolle i forhold til at nå omsætningsmålet og der er således opstillet flere grønne mål i strategien, fx at 70% af overnatningssteder skal være bæredygtighedscertificerede, og at antallet af overnatninger uden for højsæsonen (juli og august) skal udgøre 2/3 dele af overnatninger i 2030.
Turismen samler sig i stor udstrækning omkring København, og her er der flere steder nået et max. i antal turister. Der er således et udbredt ønske om at sprede turister til hele regionen, og her har Nordsjælland et kæmpe potentiale til at medvirke til at fremme turismeerhvervet bl.a. i kraft af den nordsjællandske infrastruktur og områdets historiske, kulturelle og naturskønne oplevelser. Og det skal gøres med grøn omstilling som løftestang.
I VisitNordsjællands nye strategi er målet frem mod 2030 at øge antallet af bæredygtighedscertificeringer af overnatningssteder i forhold til ambitionerne i den nationale strategi og at øge den samlede turismeomsætning for Nordsjælland med 30 %. Også Wonderful Copenhagen er ambitiøse i deres målsætninger for den nordsjællandske turisme og arbejder målrettet for, at hovedstadens turisme fordeler sig blandt andet mod Nordsjælland.
Hvordan kommer turismeaktørerne i gang?
Med den stigende inflation og forhøjede elpriser og generelle økonomiske udfordringer kan det synes op ad bakke for mange turismeaktører at komme i gang ikke mindst med den grønne omstilling. Men der er hjælp at hente bl.a. hos Erhvervshus Hovedstaden, der arbejder sammen med destinationsselskaberne om at vejlede og inspirere turismeaktører generelt og specifikt om den grønne omstilling. Derudover hjælper vi virksomhederne med at forstå mulighederne i de grønne tilskudsordninger: I 2023 er der blandt andet tilskud til rådgivning til at få udarbejdet en grøn strategi, at opbygge grønne kompetencer og til at få opstillet og valideret sit klimaregnskab.
Der er masser af potentiale i Nordsjælland, og til turismeaktørerne har jeg et ganske enkelt råd: Ræk ud efter hjælp og vær med til at sætte gang i hjulene igen.
Dette indlæg blev publiceret som klumme i Erhverv Nordsjælland d. 9. marts 2023.
Indhold er hentet
Hvorfor skal turismen satse på en grønnere fremtid?
Complete this setup to unlock your widget