Eksportdrømme om danske elladcykler er ved at blive til virkelighed
I dag har Black Iron Horse forhandlere i Belgien, Canada, Estland, Frankrig, Italien, Luxemburg, Nederlandene, Østrig, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet og nu også Tyskland.
“De store tyske byer udgør et interessant marked for os lige nu, og det går hurtigt fremad med eksportfremstødet. Vi har for nylig fået tre nye forhandlere i Tyskland, og generelt ser vi et stort potentiale, da tyskerne er interesserede i at flytte deres transport fra biler over til cykler,” vurderer medejer Jesper Lindahl-Berg fra Black Iron Horse.
Kasserne på de danske Black Iron Horse-ladcykler er støbt af genanvendt plast fra fiskenet, kunstgræs og landbrugsnet, samles i produktionshallen i Kastrup og sælges gennem forhandlere. Virksomheden producerer 800 ladcykler årligt med et mål om at nå op på 3.000 årligt.
Socialøkonomisk sigte er vigtigt
Black Iron Horse drives som en socialøkonomisk virksomhed og blev i juli 2022 en del af Ebbefos Fonden, der ejer 60 procent af virksomheden.
“At vi er en socialøkonomisk virksomhed betyder, at 60 procent af vores overskud går til støtte til mennesker, der mistrives. Desuden har vi et godt samarbejde med Tårnby Kommune og jobcentret om at ansætte flexjobbere, som trives med at samle cykler her hos os på værkstedet”, fortæller Jesper Lindahl-Berg.