Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Iværksætterdrømmen der blev til virkelighed: Håndsæbe skal nedbringe transport af vand

90% af plejeprodukter indeholder vand, og det belaster CO2-udledningen. Det besluttede de to iværksættere Cathrine og Henriette at gøre noget ved, da de i 2023 lancerede den alternative håndsæbe [RE·ESSENCE]™. Erhvervshus Hovedstaden har været med på sidelinjen fra start – og det har været afgørende for de to iværksættere.

Indhold er hentet

Cathrine Akselbo Runov og Henriette Holmgreen Thorsen har kendt hinanden i mange år og har haft fuldt drøn på karriererne inden for hhv. marketing og salg og ledelse. Men for tre år siden var de begge nået til et punkt både i deres professionelle og personlige liv, hvor drømmen om selvstændighed for alvor var begyndt at fylde. De var enige om, at fokus skulle være på ansvarlighed og bæredygtighed, og dertil var der ikke langt til ideen om husholdnings- og plejeprodukter. For, som Henriette pointerer, er rigtig mange plejeprodukter emballeret i plastik, og så indeholder de op til 90% vand – og det er ikke godt for miljøet:

”Hvert år ender 8-10 millioner tons plast i havet til stor skade for vores havmiljø, og en betydelig del af dette affald er plastikbeholdere og -flasker. Derudover ved de færreste, at pleje- og husholdningsprodukter indeholder op til 90% vand, der øger vægt og fylde og dermed også CO2-belastningen under transport. Det er vores mission at få forbrugeren til at vælge et alternativ, der både mindsker forbruget af engangsplast og unødig transport af vand”.

Indhold er hentet

Cathrine og Henriettes første produkt var et agentur på et rengøringskoncentrat, men de ændrede snart fokus til plejeprodukter og begyndte på udviklingen af håndsæben [RE·ESSENCE]™, som laves på et refill pulver-koncentrat. Pulveret blandes med vand, som så bliver til en flydende håndsæbe. Produktet sælges som et startkit inklusive en dispenser af glas, og derefter kan pulveret købes separat på refills. Pulveret er udviklet og produceret i Danmark og sælges gennem egen webshop og via en række forhandlere landet over.

Sparring og tilskud har åbnet nye døre
At være iværksætter er ikke altid nemt, og læringskurven er stejl. Så allerede i RE·ESSENCEs første leveår kontaktede Cathrine og Henriette Erhvervshus Hovedstaden, hvor kimen til et langt og godt samarbejde med senior forretningsudvikler Susanne Krogh Petersen blev lagt. Susanne har løbende givet de to iværksættere strategisk sparring i forbindelse med branding og kernefortælling, og vigtige beslutninger fx. i forhold til at udvikle deres egen produktlinje [RE·ESSENCE]™. Cathrine fortæller:

Sparringen med Susanne har været uvurderlig, og det er guld værd, at hun har kunnet henvise os til gode samarbejdspartnere og ikke mindst de mange finansieringsmuligheder, der findes i erhvervsfremmesystemet

Sparringen med Susanne Krogh Petersen har været afgørende, fortæller Cathrine og Henriette.

Vil du vide mere om dine muligheder i Virksomhedsprogrammet?

Her kan du læse mere om dine tilskudsmuligheder i bl.a. SMV:Grøn og SMV:Grønne kompetencer

Indhold er hentet

Bl.a. har Susanne henvist RE·ESSENCE til Teknologisk Institut, som har hjulpet dem med at beregne CO2-besparelserne i forbindelse med transport af produktet. Derudover har RE·ESSENCE gennem virksomhedsprogrammet SMV:Grøn 1.0 fået tilskud til rådgivning om kommunikation, markedsføring og salg. Og gennem tilskud fra SMV:Grønne Kompetencer er der udarbejdet analyser af efterspørgslen på bæredygtige produkter samt af forbrugernes holdninger til, hvordan man kommunikerer om bæredygtige produkter. Og så overvejer Cathrine og Henriette også at søge tilskud gennem SMV:Grøn 2.0 med henblik på at få rådgivning om mærkeordninger og certificeringer.

Der er i dag fuld fart på for RE·ESSENCE. Bl.a. er Cathrine og Henriettes produkt i 2024 blevet tildelt en fornem pris på design- og interiørmessen Formland, hvor der også var stor interesse fra både forhandlere inden for livsstil og design og mindre boutique-hoteller. Og så er der eksportdrømmen – men for nu fokuserer de to iværksættere på det danske marked:

 ”På sigt vil vi gerne ud over Danmarks grænser, men lige nu fokuserer vi på Danmark, hvor vi fortsat skal udvikle vores produkt og brand, og hvor vi skal gøre os endnu flere erfaringer, som vi kan lære af,” slutter de to iværksættere.

Støttet af:

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget