Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Izabel Camille: Fik hjælp til at udvælge en professionel bestyrelse
Izabel Camille er en af de veletablerede mindre virksomheder, som gennem flere år har benyttet sig af sparring fra Erhvervshus Hovedstaden for at vækste forretningen. I 2016 blev virksomheden udnævnt til Gazelle virksomhed, og i begyndelsen af 2018 blev den erfarne bestyrelsesformand Lars Kirstein Andersen hentet ind via en søgning fra Erhvervshuset. Det viste sig at være et match ”made in heaven”.
Indhold er hentet
Man kan nemt blive lidt forpustet, når man hører Lars Kirstein Andersen engageret fortælle om strategien og vækstplanerne for smykkebrandet Izabel Camille. Som bestyrelsesformand er det hans opgave at sikre, at der bliver eksekveret på planerne, men det er ikke det eneste, der optager ham. Der går nemlig ikke mange minutter, før man mærker, at Lars har en passion for selve brandet Izabel Camille, der brænder varmere end solen på en hed sommerdag. Derfor gik der heller ikke ret lang tid, fra han startede i 2018, til han blev enig med ejerlederen Kamille Østergaard, om at investere i virksomheden, og som han siger; ”selv lægge hånden på kogepladen” som medejer.
Indhold er hentet
Sammen om at udvikle forretningen
Men inden det kom dertil, var Lars en af tre kandidater, som forretningsudvikler Max Damgaard fra Erhvervshuset hjalp med at finde for Izabel Camille. Lars’ tunge erfaring fra lederstillinger i blandet andet B&O og ikke mindst en omfattende viden om salg, distribution og forretningsudvikling indenfor luksus- og livsstilsprodukter, fik hurtigt pilen til at pege i hans retning. Og netop evnen til at byde ind - også med nye idéer, der videreudvikler strategien, og tager vækstambitionerne op i næste gear, har Lars i rigelige mængder.
Izabel Camille er her knapt to år senere allerede i gang med at bevæge sig ud over Nordens grænser gennem nye distributionskanaler og herudover søsætte tre helt nye smykkebrands. For selvom Lars aldersmæssigt er midt i livet, og ikke er udstyret med hverken hipsterskæg eller skatertøj, jonglerer han ubesværet med begreber som micro– og macro influencers, og kan tale længe om de sociale mediers betydning for Izabel Camilles succes. En viden, han og Kamille sammen fik sat i spil, da de på vej hjem fra et kundemøde i Århus udtænkte idéen om at lancere det nye smykkebrand Sistie målrettet piger og unge kvinder og baseret på et stærkt community på nettet.
Izabel Camille er på et meget konkurrencepræget marked. Det er ikke svært at starte op, men det kræver, at man rammer helt rigtigt og får løst distributionsudfordringen,” understreger Lars og pointerer gentagende gange, hvor vigtigt det er, at brandet har noget på hjerte.
Også på det sociale område, hvor ejeren Kamille helt fra begyndelsen var stærkt engageret i at hjælpe børn og unge i de nærområder i Indien, hvor hun får smykkerne produceret. Det arbejde kan kunderne også være med til at støtte, og det giver ifølge Lars yderlige engagement på de sociale medier.
”Det er via sociale medier, vi ser væksten. At du kommer ind i de tyske smykkebutikker, er jo ikke det samme som, at dit brand sælger. Du skal fange en målgruppe på de sociale medier, hvor det, du står for, udløser en selvforstærkende effekt, og du begejstrer din målgruppe. Med Sistie har vi skabt et søsterbrand til Izabel Camille, hvor vi kan fange de seneste trends og mere flydende præsentere noget nyt og ikke bare vente på næste halvårlige kollektion. Gennem community-tankegangen taler vi ind i de unges univers, og kan fx finde på at invitere micro influencers ind til en foto-shoot og lade dem eller nogle af deres forbilleder være med til at designe smykkerne,” fortæller Lars, der i midten af 2019 igen tog fat på Erhvervshuset for at udvide bestyrelsen med endnu mere marketingkompetence.
Bestyrelsen udvides igen med hjælp fra Erhvervshuset
Det førte til rekrutteringen af den kendte designer Karen Simonsen, ejer af tøjmærket Karen by Simonsen og tidligere også kendt for tøjmærket Munthe + Simonsen.
”Karen har været med os i ca. 8 måneder nu, og der sker virkelig noget, for hun er skarp på hele brandingstrategien. Hun har været med til at skubbe endnu mere til salget og har givet liv til community-tankegangen omkring Sistie. Hun har været inde over det hele, og da vi i november 2019 lancerede Sistie-brandet gik det stærkt med salget – en succes vi også har kunnet se ved, at vi i dag har over 9000 følgere på instagram. Nu oplever vi for første gang en pull effekt, hvor vi får efterspørgsel fra forhandlere, der selv henvender sig for at få Sistie smykker ind i deres butikker,” fortæller Lars med et tilfredst smil.
Værdifuldt med objektiv sparring
Når Lars skal sætte ord på, hvad det er Erhvervshusets forretningsudvikler Max Damgaard kan, tillægger han det stor vægt, hvordan Max spørger grundigt ind og hele tiden fastholder virksomhedens strategiske ambitioner:
”Max er god til at facilitere hele processen for at matche virksomheden med de rigtige bestyrelseskompetencer, så når man først har fået jobbeskrivelsen på plads, så kører det bare. Han er med til at stille skarpt på, hvilke kompetencer, der er vigtige for os for at lykkes. Som mindre virksomhed er man meget alene med de store beslutninger, og derfor er det givende at kunne vende tingene med eksperter. Og så synes jeg Erhvervshuset kan noget med objektiviteten i forhold til fx andre eksterne konsulenter, der har en mere kommerciel tilgang og er afhængig af at få solgt deres timer. Der er ingen skjulte agendaer hos jer, og derfor tror jeg mange mindre selvstændige erhvervsdrivende går jeres vej”, uddyber Lars.
For Izabel Camille er der lagt en klar strategi for kommerciel vækst, og Lars lægger ikke skjul på, at man i bestyrelsen allerede nu har et godt øje til nogle af Erhvervshusets programforløb, fordi de som han siger ”har stor substans”, og fordi mange af dem handler om at bringe mindre danske virksomheder helt ud på de store eksportmarkeder. Og det er præcis den vej, Izabel Camille skal.
Uanset om din virksomhed er nyopstartet, eller du har været i gang i mange år, har vi tilskudsmuligheder, som passer til dig og din virksomheds ambitiøse mål.
Danske Farusa Emballage fylder 100 år og har fart på udviklingen
Erhvervshus Hovedstaden hjælper gennem digitalisering Farusa Emballage med at blive den foretrukne emballageleverandør af heavy duty bølgepap, der sælges til eksportvirksomheder i hele Norden.
Læs casen her
CardioLabs salgsprocesser fik fart på med vækstpilot
Speciallægeklinikken CardioLab fik gennem SMV:Vækstpilot skabt et øget fokus på salg, hvor vækstpiloten Daniel de la Porte har sikret effektivisering af virksomhedens salgsværktøjer og processer.
Læs casen her
17. oktober 2024: AI kan effektivisere en bestemt type virksomhed
Kunstig intelligens (AI) er ikke kun forbeholdt store produktionsvirksomheder. Selv mindre AI-tiltag kan have stor effekt, også for små og mellemstore produktionsvirksomheder (SMV’er).
Læs debatindlægget her
O. L. Seals i Helsinge har ambitiøse vækstmål og fart på omsætningen
Produktionsvirksomheden O.L. Seals i Helsinge både masseproducerer og specialfremstiller tætninger i PTFE til mange forskellige brancher blandt andet fødevareindustrien, offshore og vindmølleindustrien. Virksomheden beskæftiger over 40 medarbejdere og eksporterer i dag tætninger til hele verden; og vækstambitionerne er store. I 2027 skal omsætningen runde 100 millioner kr. Derfor har ledelsen fået sparring om at skalere virksomheden af Erhvervshus Hovedstaden gennem digitalisering, automatisering og proaktivt salg. Den udviklingshistorie fik gæsterne fra Gribskov Kommune og Erhvervshus Hovedstaden, da de var på fælles virksomhedsbesøg.
Læs mere
BIBAWO Medical: For os er AI et vigtigt værktøj for alle
Med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden og et AI-tjek har det danske medicofirma BIBAWO Medical fået målrettet og prioriteret sine AI-indsatser.
Læs casen her
Christonik skaber vækst ved at få elbusser til at køre mere effektivt
Der er fuld fart på afprøvning af nye klimavenlige løsninger til elbusser på værkstedet hos Christonik i Ishøj, der er en dansk værktøjs- og komponentudbyder inden for aircondition og varmeløsninger til alle slags køretøjer. Virksomheden har eksportambitioner, og i den forbindelse har ejerne fået vejledning af Erhvervshus Hovedstaden om bl.a. ledelse, digitalisering og bæredygtighed.
Læs casen her
De fire vigtigste faser i et ejerskifte
Et succesfuldt ejerskifte kræver grundig planlægning og forberedelse. Her får du indsigt i de fire vigtigste faser, der hjælper dig med at skabe de bedste vilkår for en problemfri overdragelse af din virksomhed.
Bliv klogere på faserne
Ny leder kom godt i gang
Mange nye ledere oplever at blive kastet ud i deres nye rolle. Nogle klarer det fint, andre finder ud af, at de måske aldrig skulle være leder - og nogle har en stejl læringskurve foran dem.
læs mere
Leder - går du respektens eller popularitetens vej?
Respekt er noget man gør sig fortjent til. Gennem sine handlinger, sine udtalelser og sit menneskesyn. Det er også noget, som hurtigt kan smuldre. Måske skal der ikke mere til end et ukontrolleret udbrud på det forkerte tidspunkt, en lidt for ”festlig” julefrokost, eller en vedvarende modstrid mellem ord og handling.
læs mere her
CPH Steel fik hjælp til bedre ledelse
Væksten i CPH Steel A/S er øget med 10 procent hvert år gennem organisk vækst siden etableringen i 2007, og ambitionerne er fortsat høje. Det kræver god ledelse, og igennem årene har direktør Morten Rosenberg fået sparring om netop ledelse af Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Professionel bestyrelse: Mod til at sætte turbo på væksten?
Læs her om de psykologiske barrierer, der skal overvindes og hvilke forudsætninger, der skal være på plads før du går i gang med at etablere en professionel bestyrelse.
Læs mere
Vis alle
(44)
Se andre cases, artikler og tilbud om bestyrelse og ledelsesforhold