Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

New Loop: Cirkulært pantsystem forlænger levetiden på take away emballage

New Loop vil ændre den måde, vi anvender emballage på, og det skal gøres ved at forlænge levetiden med mere genbrug i cirkulære loops. Det hele startede i 2020, og i dag er flergangsemballagen i brug i det meste af Danmark – og i processen har New Loop fået sparring af Erhvervshus Hovedstaden.

Gitte Saaby Kjær og Anders Barsøe

Indhold er hentet

New Loop blev født en forårsdag under pandemien. Gitte Saaby Kjær og Anders Barsøe havde et stykke tid barslet med ideen om at skabe et pant- og retursystem for take away-emballage. Anders Barsøe var på daværende tidspunkt i gang med et lignende projekt med Anders Morgenthaler, og derfor slog trioen sig sammen og skabte New Loop. I dag er Gitte COO, Anders Barsøe CEO og Anders Morgenthaler Branding Director, og visionen er stadig den samme: At nedbringe engangsemballage og dermed CO2-forbruget. 

New Loop er født cirkulær, og det er også kernen i virksomhedens forretningsmodel, som fokuserer på tre forskellige retursystemer, såkaldte loops: Et lukket system til virksomheder, et semi-åbent system, som kan bruges fx på festivaler, hvor New Loop leverer emballagen og sørger for, at den bliver afhentet, vasket og genbrugt. Og endelig via pantsystemet, som er beregnet til åbne miljøer som byrummet, hvor en bruger køber en New Loop-kop – frem for en engangskop – i en af New Loops partnerbutikker. Ved købet tilføjes en pant til den samlede pris, som sikrer, at pantkoppen bliver returneret, rengjort og genbrugt. På siden af pantkoppen findes en unik QR-kode, som fortæller, hvor koppen skal afleveres, og panten sættes ind på brugerens konto. Glemmer brugeren koppen i bymiljøet, kan andre stadig scanne koppen og overtage panten, og det sikrer, at koppen fortsat har en værdi og derfor forhåbentligt returneres.

Når emballagen til sidst når sin levetidsgrænse og ikke længere kan bruges, sørger New Loop for at genanvende plastikken. Det lukkede kredsløb af genbrug og genanvendelse er en central del af New Loops indsats for at mindske miljøpåvirkningen.

”Med den klassiske éngangsemballage er produktet ude af hænderne på leverandørerne, når først en bruger har købt det – og det ender ofte i skraldespandene. Men ved at genbruge emballagen flere gange sikrer vi en længere levetid, hvilket er en kernekomponent i den cirkulære tilgang,” forklarer Gitte Saaby Kjær.

Værdifuld sparring i den sårbare opstartsfase
I 2021 ringede Gitte til Nicholas Mohr Krøyer, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden. New Loop var født, men var stadig i sin spæde start, og Gitte havde brug for input til at få styr på organiseringen og til at finde nye og flere kunder. Det input gav Nicholas og har også siden sparret med New Loop om bæredygtighedsdokumentation, finansiering og hjulpet New Loop med at finde nye netværk og samarbejdspartnere. Gitte uddyber:

Det har været en gave at have Nicholas ombord som sparringspartner. Som iværksætter er man meget alene, særligt i begyndelsen, men med Nicholas’ begejstring for bæredygtighed generelt og for vores projekt og hans viden og strategiske sparring, er vi kommet rigtig langt

Nicholas, Gitte og Anders

Indhold er hentet

Udover den løbende sparring og vejledning med Nicholas har New Loop søgt og fået finansiering gennem erhvervsfremmesystemet, bl.a. via puljen SMV:Grøn, som skal bruges til at lave en såkaldt LCA på New Loops emballage (en LCA vurderer produkters eller produktsystemers miljøbelastning gennem hele deres livscyklus). Derudover har New Loop fået midler i forbindelse med et NextStep-forløb hos Iværksætterdanmark til rådgivning om investorer. Og så har New Loop fået tilskud gennem SMV:Vækstpilot til lønomkostninger i op til seks måneder til ansættelse af en vækstpilot – Sys Horn Kaarsen – som i dag er fastansat som Project Manager og står for en række marketing- og kommunikationsaktiviteter.

Sys Horn Kaarsen

Indhold er hentet

Endelig har New Loop fået midler gennem projektet Closing Loops, som er en del af programudbuddet ” Cirkulære Værdikæder for SMV’er”, hvis formål er at reducere affaldsmængden med 3,3 mio. tons og CO2-ækvivalenter med 90.000 tons på tre år ved at skabe værdikædesamarbejder på tværs af brancher og traditionelle materialestrømme.

I dag tæller New Loops kunder blandt andet Roskilde Festivalen, Det Kongelige Teater og Meyers, mens 7-Eleven, Original Coffee og Wolt er blandt de mange partnere. Og drømmene og ambitionerne for fremtiden er mange og store – også i forhold til eksportmarkeder - men for nu fokuserer New Loop på det danske marked. Gitte uddyber: 

”Vi er ved at få godt fodfæste på det danske marked, men vi er stadig i en tidlig fase, så vi øver os og bliver bedre. Næste skridt kunne være det øvrige Skandinavien, og så bliver vi forhåbentligt en dag klar til at indtage resten af verden.”

Er din virksomhed klar til at indgå i et værdikædesamarbejde?

Closing Loops støtter små og mellemstore virksomheder i at udvikle, implementere og skalere cirkulære tiltag, modeller og metoder i værdikæden.

Vil du vide mere om dine muligheder i Virksomhedsprogrammet?

Her kan du læse mere om dine tilskudsmuligheder i bl.a. SMV:Grøn, SMV Digital: og SMV:Vækstpilot

NextStep

Med et NextStep-forløb hos Iværksætterdanmark kan du få hjælp til at stille skarpt på dine udfordringer og komme i mål med dine visioner.

Støttet af:

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget