Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
New Loop: Cirkulært pantsystem forlænger levetiden på take away emballage
New Loop vil ændre den måde, vi anvender emballage på, og det skal gøres ved at forlænge levetiden med mere genbrug i cirkulære loops. Det hele startede i 2020, og i dag er flergangsemballagen i brug i det meste af Danmark – og i processen har New Loop fået sparring af Erhvervshus Hovedstaden.
Gitte Saaby Kjær og Anders Barsøe
Indhold er hentet
New Loop blev født en forårsdag under pandemien. Gitte Saaby Kjær og Anders Barsøe havde et stykke tid barslet med ideen om at skabe et pant- og retursystem for take away-emballage. Anders Barsøe var på daværende tidspunkt i gang med et lignende projekt med Anders Morgenthaler, og derfor slog trioen sig sammen og skabte New Loop. I dag er Gitte COO, Anders Barsøe CEO og Anders Morgenthaler Branding Director, og visionen er stadig den samme: At nedbringe engangsemballage og dermed CO2-forbruget.
New Loop er født cirkulær, og det er også kernen i virksomhedens forretningsmodel, som fokuserer på tre forskellige retursystemer, såkaldte loops: Et lukket system til virksomheder, et semi-åbent system, som kan bruges fx på festivaler, hvor New Loop leverer emballagen og sørger for, at den bliver afhentet, vasket og genbrugt. Og endelig via pantsystemet, som er beregnet til åbne miljøer som byrummet, hvor en bruger køber en New Loop-kop – frem for en engangskop – i en af New Loops partnerbutikker. Ved købet tilføjes en pant til den samlede pris, som sikrer, at pantkoppen bliver returneret, rengjort og genbrugt. På siden af pantkoppen findes en unik QR-kode, som fortæller, hvor koppen skal afleveres, og panten sættes ind på brugerens konto. Glemmer brugeren koppen i bymiljøet, kan andre stadig scanne koppen og overtage panten, og det sikrer, at koppen fortsat har en værdi og derfor forhåbentligt returneres.
Når emballagen til sidst når sin levetidsgrænse og ikke længere kan bruges, sørger New Loop for at genanvende plastikken. Det lukkede kredsløb af genbrug og genanvendelse er en central del af New Loops indsats for at mindske miljøpåvirkningen.
”Med den klassiske éngangsemballage er produktet ude af hænderne på leverandørerne, når først en bruger har købt det – og det ender ofte i skraldespandene. Men ved at genbruge emballagen flere gange sikrer vi en længere levetid, hvilket er en kernekomponent i den cirkulære tilgang,” forklarer Gitte Saaby Kjær.
Værdifuld sparring i den sårbare opstartsfase I 2021 ringede Gitte til Nicholas Mohr Krøyer, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden. New Loop var født, men var stadig i sin spæde start, og Gitte havde brug for input til at få styr på organiseringen og til at finde nye og flere kunder. Det input gav Nicholas og har også siden sparret med New Loop om bæredygtighedsdokumentation, finansiering og hjulpet New Loop med at finde nye netværk og samarbejdspartnere. Gitte uddyber:
Det har været en gave at have Nicholas ombord som sparringspartner. Som iværksætter er man meget alene, særligt i begyndelsen, men med Nicholas’ begejstring for bæredygtighed generelt og for vores projekt og hans viden og strategiske sparring, er vi kommet rigtig langt
Nicholas, Gitte og Anders
Indhold er hentet
Udover den løbende sparring og vejledning med Nicholas har New Loop søgt og fået finansiering gennem erhvervsfremmesystemet, bl.a. via puljen SMV:Grøn, som skal bruges til at lave en såkaldt LCA på New Loops emballage (en LCA vurderer produkters eller produktsystemers miljøbelastning gennem hele deres livscyklus). Derudover har New Loop fået midler i forbindelse med et NextStep-forløb hos Iværksætterdanmark til rådgivning om investorer. Og så har New Loop fået tilskud gennem SMV:Vækstpilot til lønomkostninger i op til seks måneder til ansættelse af en vækstpilot – Sys Horn Kaarsen – som i dag er fastansat som Project Manager og står for en række marketing- og kommunikationsaktiviteter.
Sys Horn Kaarsen
Indhold er hentet
Endelig har New Loop fået midler gennem projektet Closing Loops, som er en del af programudbuddet ” Cirkulære Værdikæder for SMV’er”, hvis formål er at reducere affaldsmængden med 3,3 mio. tons og CO2-ækvivalenter med 90.000 tons på tre år ved at skabe værdikædesamarbejder på tværs af brancher og traditionelle materialestrømme.
I dag tæller New Loops kunder blandt andet Roskilde Festivalen, Det Kongelige Teater og Meyers, mens 7-Eleven, Original Coffee og Wolt er blandt de mange partnere. Og drømmene og ambitionerne for fremtiden er mange og store – også i forhold til eksportmarkeder - men for nu fokuserer New Loop på det danske marked. Gitte uddyber:
”Vi er ved at få godt fodfæste på det danske marked, men vi er stadig i en tidlig fase, så vi øver os og bliver bedre. Næste skridt kunne være det øvrige Skandinavien, og så bliver vi forhåbentligt en dag klar til at indtage resten af verden.”
Er din virksomhed klar til at indgå i et værdikædesamarbejde?
Closing Loops støtter små og mellemstore virksomheder i at udvikle, implementere og skalere cirkulære tiltag, modeller og metoder i værdikæden.
Ingwersen A/S vil fremme dansk gastronomi gennem innovation og bæredygtighed
Ingwersen vil være frontløbere, når det gælder innovation og bæredygtighed inden for salg af frugt og grønt – og sparring med Erhvervshuset om bl.a. ESG-rapportering skal være med til at indfri ambitionerne.
Læs hele casen her
Case
Byens Byggerådgivning: ”Bæredygtighed skal være drivkraften i vores vækstrejse”
For Byens Byggerådgivning har bæredygtighed altid været et centralt element, både i forhold til miljø og medarbejdere. Og med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden har virksomheden nu fokuseret sin indsats – og har samtidig styrket sin digitale markedsføring.
Læs casen her
Case
Ledelsesforløb satte gang i bæredygtighedstiltag hos Leif Larsen Ventilation
Leif Larsen Ventilation har længe haft fokus på bæredygtighed, og med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden har virksomheden sat ekstra skub i den grønne udvikling.
Læs casen her
Case
Vækstpilot slår til: Sabina har firedoblet produktion på Johs' insekt-fabrik
Flere og flere SMV’er vælger at ansætte en ledig højtuddannet eller faglært gennem SMV:Vækstpilot i Virksomhedsprogrammet. En kandidat i husdyrvidenskab har gjort en kæmpe forskel på insekt-iværksætteren Johs Sterlies fabrik i Nordsjælland.
Læs casen her
Case
Legeakademiet: Leg, læring og langsigtet strategi
Med hjælp fra Erhvervshus Hovedstaden har Legeakademiet fået nye måder at arbejde med AI og bæredygtighed på. Altid med legen og børnene som kompas.
Læs om Legeakademiet: Leg, læring og langsigtet strategi
Case
Skou Gruppen vil gøre en større forskel med bæredygtighed
For byggevirksomheden Skou Gruppen handler bæredygtighed ikke kun om klimaaftryk men i lige så høj grad om social ansvarlighed. Men hvordan prioriterer man sine bæredygtighedsindsatser, og hvilke lovmæssige krav skal der tages hensyn til? Det fik virksomheden sparring om af Erhvervshus Hovedstaden.
Læs casen her
Case
Fra madglæde til bæredygtig vækst: Darna baner vejen
Darna har i over 26 år skabt smagsoplevelser inspireret af Middelhavets madkultur. Med en stigende efterspørgsel fra detailhandlen og voksende krav til bæredygtighed har de fået sparring fra Erhvervshus Hovedstaden til at optimere deres produktion, styrke deres brand og navigere i ESG-kravene.
Læs casen her
Case
Mørkegaard A/S: Bæredygtighed skal være en del af vores DNA
Et pilotprojekt i samarbejde med Salling Group satte turbo på Mørkegaards bæredygtighedsstrategi og arbejde med ESG-rapportering. Erhvervshus Hovedstaden har været med på sidelinjen med sparring og vejledning.
Læs casen her
Case
Fiskehallen Tvilling fik tilskud til rådgivning om grøn omstilling: Vores rejse er først lige begyndt
Fiskehallen Tvilling fik sparring af Erhvervshus Hovedstaden og tilskud til rådgivning om grøn omstilling.
Se video og læs casen her
Case
Lomax tager kunder med på bæredygtig rejse med grønnere produkter
Erhvervshus Hovedstaden har hjulpet Lomax med at udvikle en bæredygtighedsstrategi og plan, der er resulteret i en partnerskabspolitik med leverandører og producenter samt et stort udvalg af miljøcertificerede produkter på hylderne. Den danskejede e-handelsvirksomhed, der har 60 års erfaring med salg af kontorartikler, vil nemlig tilbyde kunderne et grønt valg, når de bestiller varer på nettet.
Læs casen her
Case
Black Iron Horse har fuld fart på eksport af elladcykler
Den danske virksomhed Black Iron Horse har eksisteret i 25 år, men særligt under finanskrisen gik salget næsten i stå. I dag er der fuld speed på produktionen og salget af elladcykler også i udlandet – og virksomheden har fået løbende sparring af Erhvervshus Hovedstaden om bl.a. eksport og bæredygtighed.