Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Online-markedspladser: En verden fuld af vækstmuligheder

I en stadig mere globaliseret verden er salg gennem online-markedspladser blevet en nøglefaktor for små og mellemstore virksomheder (SMV'er) til at udvide deres markeder og øge omsætningen. Her får du tips til, hvordan du kommer i gang – og hvilke udfordringer du skal være opmærksom på.

Indhold er hentet

Online-markedspladser som Amazon, eBay, Alibaba og Etsy giver SMV'er mulighed for at nå ud til kunder over hele verden uden de store omkostninger og kompleks logistik, der normalt er forbundet med traditionel eksport. Men hvorfor er det, at SMV’erne bør kaste sig over e-eksport? De skal de, fordi e-markedspladser giver adgang til millioner af potentielle kunder verden over, hvilket kan være svært at opnå gennem traditionelle kanaler – og så reducerer handel via e-markedspladser behovet for at oprette lokale kontorer eller forhandlere, hvilket sparer betydelige omkostninger. Derudover tilbyder mange e-markedspladser integrerede logistik- og forsendelsestjenester, som gør det lettere at håndtere international forsendelse, og endelig kan e-markedspladser hjælpe med at gøre dine produkter mere synlige for internationale kunder gennem markedspladsens søgefunktioner og markedsføringsværktøjer.

Så der er masser af grunde til at komme i gang. Men hvor starter du? 

Indhold er hentet

Her følger et par tips: 

  • Markedsundersøgelse: Identificer de mest lovende markeder for dine produkter. Brug data fra markedspladserne samt eksterne kilder til at forstå efterspørgslen, konkurrenterne og lokale forbrugervaner.
  • Vælg den rette markedsplads: Ikke alle e-markedspladser er lige gode til alle produkter. Amazon og eBay er gode for forbrugerelektronik og tøj, mens Etsy er ideel for håndlavede og unikke varer, mens Alibaba fx er velegnet til B2B-salg.
  • Tilpas din online-butik: Sørg for at din online butik er tilpasset det lokale marked bl.a. gennem oversættelse af produktbeskrivelser, priser i lokale valutaer og tilpasning til lokale smag og præferencer.
  • Logistik og forsendelse: Vælg en pålidelig logistikpartner. Mange e-markedspladser tilbyder deres egne forsendelsestjenester, som kan være en fordel for at sikre hurtig og pålidelig levering.
  • Betalingsløsninger: Sørg for at tilbyde lokale betalingsmuligheder. Det øger chancen for, at kunderne gennemfører købet. Markedspladser som Amazon og Alibaba har deres egne integrerede betalingssystemer, som kan være en hjælp.
  • Markedsføring og branding: Brug de markedsføringsværktøjer, som e-markedspladserne tilbyder, som fx sponsorerede produkter og kampagner. Opbyg en stærk brandidentitet, der differentierer dine produkter fra konkurrenternes.
  • Kundeservice: Etabler en kundeservice, der giver hurtige svar på kundeforespørgsler og løsninger på eventuelle problemer. God kundeservice kan føre til positive anmeldelser, hvilket igen kan øge salget.

Indhold er hentet

Hvilke udfordringer kan du støde på – og hvordan løser du dem?
E-eksport rummer også mange udfordringer, som du skal være forberedt på at tackle. Det gælder ikke mindst de kulturelle og sproglige forskelle, som er afgørende at forstå og respektere, og det gælder både i forhold til, hvordan du præsenterer dit produkt, og hvordan du markedsfører det. Her er sproget en afgørende faktor. Du bør derfor oversætte produktbeskrivelser og kundeservice til det lokale sprog og bruge lokal terminologi. Og så skal du overveje måden, du kommunikerer på: Nogle kulturer foretrækker en direkte og kortfattet kommunikationsstil, mens andre værdsætter høflighed og detaljeret information. Og så er der alt det praktiske som fx hvilke betalingsmetoder, der er tilgængelige, forventninger til leveringstid, told og afgifter og returpolitik, som du også skal forholde dig til. 

Alt det kan vi i Erhvervshus Hovedstaden vejlede dig om – og det er ikke så svært, når først du har dit produkt og din go-to-market-strategi. Og vi har masser af stærke samarbejdspartnere, vi kan henvise dig til, som sidder klar med rådgivning, ligesom der er tilskud at søge til dit e-handelseventyr.

Og får du først knækket koden til e-markedspladserne er du et skridt nærmere på at få succes på det internationale marked. 

Artiklen er skrevet af Peter Bausager. Kontakt ham, hvis du savner sparring om at komme i gang med salg gennem online-markedspladser.

Cases, artikler og nyheder om internationalisering

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget