Artikel
Sådan skriver du en god pressemeddelelse
Få gode råd til vinkling og udformning af pressemeddelelsen, samt indblik i valg af relevante medier og deres indholdsprioriteringer, her.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
”Hele historien fra jord til tallerken”. Det er den fortælling – om de bornholmske råvarer - som Gourmet Bornholm gerne vil formidle til sine gæster – og den fortælling har foreningens Vækstpilot været med til at styrke.
Indhold er hentet
Bornholm skal være Danmarks mest dynamiske fødevareklynge. Det var det det klare formål, da sekretariatschef for Foreningen Gourmet Bornholm Mikkel Bach-Jensen i et strategisk samarbejde med ledende kræfter i regionskommunen, landbruget og en lang række lokale aktører fra turisme- og fødevarebranchen udfærdigede Fødevarestrategien for Bornholm 2017-2025. Og passionen for fødevarer er i dag en integreret del af Gourmet Bornholm, hvis formål netop er at fremme udvikling og salg af kvalitetsfødevarer på Bornholm med respekt for tradition, kultur og historie.
Foreningen, der har 77 medlemmer, hvoraf de fleste er fødevareproducenter, blev etableret i 2001 med det formål at udnytte øens gode råvarer og tilbyde kulinariske oplevelser til lokale og turister. I starten bestod foreningen både af større eksporterende producenter og mindre enkeltmandsvirksomheder. Der blev arbejdet med branding og en fælles historiefortælling om kvaliteten og historien i de bornholmske fødevarer, og man lavede fælles salgsfremstød. Initiativet – og fødevarestrategien - fik økonomisk opbakning fra politisk hold. På det tidspunkt etablerede foreningen og fødevareklyngen fire uddannelsesforløb: Produktudvikling, markedsføring, internationalisering og netværk, som styrkede medlemmernes kompetencer og vækstmuligheder. En strategi, lykkedes, da Bornholm i dag er internationalt kendt for sin kulinariske scene baseret på de fineste råvarer.
Mikkel Bach-Jensen og Ebbe Mølsted-Møller
Indhold er hentet
Vækstpilot har hjulpet med konceptudvikling
Udover foreningsaktiviteterne driver Gourmet Bornholm Madkulturhuset i Gudhjem, der ligger i en gamle have, side om side med Melstedgård, hvor Gourmet Bornholm holder hjemme, og som også huser Skafferiet, hvorfra der sælges bornholmsk producerede delikatesser. Mikkel Bach-Jensen fortæller:
”I Madkulturhuset faciliterer vi mødet mellem vores gæster og den historiske fødevareproduktion og de gamle køkkentraditioner, som kendetegner Bornholm, og vi skaber en sammenhæng til den moderne bornholmske madkultur - og altid med råvaren, tilberedningen og samværet som omdrejningspunkt”.
Og det er bl.a. i forbindelse med Madkulturhuset, at Gourmet Bornholms vækstpilot gør en markant forskel. Gourmet Bornholm har løbende haft en dialog både med Erhvervshus Hovedstaden og Business Center Bornholm, i forbindelse med dannelsen af fødevareklyngen, og det er også herigennem, at muligheden for at søge tilskud til en vækstpilot gennem Virksomhedsprogrammet SMV:Vækstpilot opstod. Vækstpiloten har allerede gjort en kæmpe forskel for Gourmet Bornholm – og for den oplevelse gæsterne får, når de besøger Madkulturhuset. Mikkel Bach-Jensen fortæller:
Vi havde i den grad brug for at ryste posen og få nye ideer til, hvordan vi skaber endnu bedre oplevelser for vores gæster. Vækstpiloten har bl.a. hjulpet os med at konceptudvikle den måde, vi møder vores gæster på, og så har hun haft en stor andel i, at vi i dag gentænker den måde, vi arbejder med producenterne og den generelle produktudvikling
Blandt de nye initiativer er inddragelse af gæsterne i netop produktudviklingen bl.a. via gaardens fortællefrokost, hvor gæsterne lærer om produktet, råvarerne og de teknikker, der bruges til at bearbejde råvarerne, og gæsterne lærer om og smager på gamle egnsretter. Derudover har Vækstpiloten løftet Gourmet Bornholms og Madkulturhusets indsats på de sociale medier, særligt Instagram og Facebook, og arbejder også med selve fortællingen om de bornholmske råvarer.
Karina Ammentorp, projektkoordinator i SMV:Vækstpilot, Mikkel Bach-Jensen og Ebbe Mølsted-Møller
Indhold er hentet
Vejledning er guld værd
Udover at have fået støtte til Vækstpiloten får Gourmet Bornholm løbende vejledning fra seniorforretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden Ebbe Mølsted-Møller. Foreningen overvejer lige nu at søge om støtte via Virksomhedsprogrammet SMV:Digital og få sparring i forhold til at professionalisere arbejdet med bogføring og regnskab. Foreningen har også sammen med erhvervshuset afholdt møder for foreningens medlemmer om bæredygtighed og grøn omstilling i fødevaresektoren.
Om samarbejdet med Erhvervshus Hovedstaden – og Ebbe – fortæller Mikkel Bach-Jensen:
Der ligger en tryghed i at kunne sparre med andre om de udfordringer, der nu engang er, når man driver en forening som vores, og som kan vejlede os, når vi søger støtte til fx vores vækstpilot. Og så er Ebbe aldrig mere end et telefonkald væk – og det er guld værd
SMV:Vækstpilot er for dig, som står med en eller flere udviklingsopgaver og har brug for nye kompetencer i virksomheden. Igennem puljen kan du få 50 % tilskud til lønomkostninger i op til seks måneder til ansættelse af en vækstpilot. Max. 15.000 kr. pr. måned – 90.000 kr. for hele perioden. Vækstpiloten skal være ansat minimum 25 timer om ugen.
Støttet af:
Complete this setup to unlock your widget