Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Zetland ser mod nye markeder: “Alt kan i virkeligheden eksporteres – også viden”

Det digitale medie Zetland har allerede bevist, at deres unikke forretningsmodel for dybdegående lydjournalistik kan slå igennem uden for Danmark. Nu rettes blikket mod Norge og Tyskland – med støtte og sparring fra Erhvervshus Hovedstaden.

Indhold er hentet

Zetland blev stiftet i 2012 af fire journalister, der ønskede at skabe et alternativ til den traditionelle mediebranche, som ifølge Jakob Moll, medstifter og international chef, var præget af færre journalister, der var under pres for at producere hurtigere:

”På det tidspunkt tog digitaliseringen fart, og vi oplevede, at det påvirkede den måde, der blev drevet journalistik på, og den måde læserne tog imod indholdet. Og når man hele tiden skal forholde sig til nye overskrifter og hurtige historier – hvordan skal man så kunne fordybe sig?”

Dermed opstod idéen til Zetland: Jakob og hans kolleger ville skabe et medie, hvor læsere – og med tiden lyttere – kunne fordybe sig og opnå indsigt i en kompleks verden. “Vi ville hellere bygge noget andet. Noget, der både havde journalistisk og forretningsmæssig bæredygtighed.”

Indhold er hentet

Med en baggrund som forlagsredaktør havde Jakob indsigt i, hvad det kræver at drive en forretning – en af faktorerne i Zetlands tidlige succes. Snart blev en professionel bestyrelse etableret, og i 2015 modtog mediet en betydelig investering. Zetland har også fået økonomisk tilskud gennem erhvervsfremmesystemet til at styrke udviklingen af forretningen blandt andet igennem Innovationsfondens pulje Innobooster og Virksomhedsprogrammet SMV:Pro.

Med et stærkt lydunivers og en inkluderende tilgang til medlemskab og indhold har Zetland formået at skabe et stærkt community og beskæftiger i dag 67 ansatte – og i 2024 modtog de Cavlingprisen.

Sparring og støtte baner vejen til nye markeder
Allerede i 2018 begyndte overvejelserne om at indtage nye markeder. Særligt nabolande med lignende samfundsstrukturer og overskuelig konkurrence blev interessante. I 2024 kom gennembruddet i Finland: En vellykket crowdfunding, etablering af en lokal redaktion og tusindvis af støttemedlemmer bekræftede, at modellen kunne eksporteres.

Nu er målet at gentage succesen i Norge – og tage skridtet ind på det langt mere komplekse tyske marked. I den forbindelse søgte – og fik – Zetland et økonomisk tilskud gennem Virksomhedsprogrammet SMV:Eksport, og siden har senior forretningsudvikler Anne Brøndsted Nielsen fra Erhvervshus Hovedstaden sparret med Jakob om, hvordan midlerne bedst bruges. 

Anne Brøndsted Nielsen og Jakob Moll

Indhold er hentet

Bl.a. har Anne henvist Jakob til alternative rådgivere med indgående kendskab til de tyske og norske markeder. 

Jakob Moll forklarer, at selvom Zetland har gode kontakter i branchen, er det altid godt at få nye øjne på mulighederne:

Man kan hurtigt stirre sig blind på sit eget netværk, og derfor har Annes henvisning til de alternative rådgivere givet os et større udvalg at vælge imellem

Jakob fortæller videre, at uanset hvem de vælger at arbejde med, skal rådgivningen hjælpe med at kvalificere deres business case og styrke beslutningsgrundlaget, så de kan overbevise bestyrelsen og ejere om, at det her er en mulighed, der skalgribes - så de kan komme hurtigt i gang, når beslutningen er truffet.

Indhold er hentet

Om Zetland
Zetland er en dansk medlemsbaseret digital avis med base i København, som dagligt udgiver to-fire længere journalistiske historier samt et nyhedsoverblik. Zetland har modtaget international anerkendelse for sin lydjournalistik, brugeroplevelse, live-journalistik og banebrydende arbejde med at udvikle en forretningsmodel for journalistik, som er finansieret, støttet og drevet frem af medlemmerne. Læs mere herÅbner link i ny fane

Har du brug for sparring om international skalering?

At tage skridtet mod global ekspansion og eksport kræver nøje planlægning og en klar strategi. Vi hjælper vi dig med at navigere i eksportmulighederne, identificere de rette markeder og skabe en eksportstrategi, der understøtter din virksomheds vækst på globalt plan. Vi kan også vejlede dig i mulighederne for økonomisk støtte gennem SMV:Eksport, som giver dig 50 % i tilskud til en ekspert, ligesom du kan få op til 150.000 kr. til en rådgiver – fx til hjælp ifm. markeds- og segmenteringsanalyser, certificeringer eller registreringer.  

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget