Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Brug dine data til målrettet vækst

Danmark er et foregangsland i digital udvikling, og vores offentlige sektor er et foregangseksempel i EU. Det skyldes den høje grad af digital adfærd og dialog. Skal vi forblive foregangsland, skal vi også til at tænke og agere digitalt – ved at handle, lede og udvikle os strategisk på baggrund af data.

Indhold er hentet

Alle virksomheder har kundedata. At træffe beslutninger på baggrund af kundedata i din virksomhed handler om at agere i forhold til det, I ved. Ofte ligger din virksomhed inde med flere data, end du er klar over – og de data kan med langt større sikkerhed fortælle dig, hvilken beslutning der er den rette at træffe i en given situation. Vi er så vant til at agere alene på mavefornemmelse og oparbejdet viden, at vi uden at blinke ændrer vores sortiment uden at vide, om kunderne egentlig er utilfredse med lige nøjagtig dét. Her kan kundedata helt konkret vise, hvad kunderne er utilfredse/tilfredse med og dermed understøtte en eventuel beslutning om at ændre sortiment.

Indhold er hentet

I stedet skal virksomhedsledere og -ejere lære at se på og bruge de rigtige kundedata. Det lyder ofte, at vi ikke har datasæt, der er gode nok til at sige noget specifikt om mål og retning – og når samtalen har rundet anvendelsen af store mængder data, så bliver det tit ikke til mere i en SMV, hvor alle ligger vandret for at få enderne til at mødes. Det er for ukonkret og langt væk fra virksomheden til, at nogen har mod på at gå videre med det. Der bliver talt meget om, at data er det ”nye råstof”, og at vi hver dag genererer mere og mere data, der blot afventer kommerciel udnyttelse. Selvom ALLE virksomheder har kundedata, skal mange SMV’er have hjælp til at kigge korrekt på dem, forstå dem og så vurdere, hvad de skal gøre ved det, de analyserer sig frem til.  

Den gode nyhed er, at det ikke kræver et kæmpe budget. Der findes en række værktøjer, der er udviklet i et samarbejde mellem CBS, Dansk Industri og Erhvervshus Hovedstaden, så du som virksomhedsleder selv kan komme i gang med det, der er den bedste investering for din virksomhed i dag.  Der ligger store urealiserede værdier gemt i din virksomheds data. Og med den hastige udvikling inden for kunstig intelligens er dine data vigtigere end nogensinde – for kunstig intelligens lever af data.

Erhvervshus Hovedstaden er med i projektet brugkundedata.dk, som har udarbejdet en undersøgelse blandt 500 SMV’er, der viser, at de, som arbejder med deres data, er 48 % mere lønsomme end dem, der ikke gør. At arbejde med data er derfor en nødvendig udvikling, som ingen har råd til at ignorere.

Skab vækst med en datadreven kundeforståelse

Overvejer du at arbejde mere strategisk med dine kundedata, men er i tvivl om hvilke data din virksomhed egentligt har? Vi vil gerne hjælpe dig med at finde svarene. Få et gratis og uvildigt BrugKundedata-forløb, hvor vi sammen skaber et konkret overblik og får sat mål for din virksomhed.

Indhold er hentet

Møbelkæde blev datastyret – og økonomisk styrket

En dansk global møbelvirksomhed er et godt eksempel på, hvad brug af data kan udrette i en virksomhed. I mange år havde virksomheden ikke fundet formlen for succes. Væksten var ikke så høj som ønsket, men man var enige om potentialet. Da virksomheden blev købt af en kapitalfond, skete der noget. I ledelsen sad nu folk, som primært kiggede på data, og som begyndte at lede virksomheden baseret på det, de så. Ikke i nogle afdelinger eller i en spæd opstartsfase – men i alle virksomhedens led og på alle niveauer. I dag gennemsyrer data alt, hvad der sker i virksomheden – fra butiksmedarbejderen over producenten til ledelsen. Det har ikke bare udviklet virksomheden – det har revolutioneret den. Og virksomheden har for nylig leveret deres hidtil bedste regnskab.

I møbelvirksomheden spørger de sig selv om tre ting hver uge. Du kan med fordel spørge dig selv om det samme, når du kigger på dine data:

  1. Hvad ser du?
  2. Hvad betyder det?
  3. Hvad vil du gøre ved det? (og hvornår?)

Indhold er hentet

Med andre ord: Begynd med at identificere, hvor du finder dine data, hvad de viser, og hvordan du agerer på dem. Det vigtigste er, at du ud over at kigge på dine data tør agere på dem:

Data er først smarte, når de leder til reel adfærdsændring, der forbedrer resultater. Det er ikke nok, at 2 medarbejdere ud af 10 agerer på baggrund af data – virksomheden skal være gennemsyret af denne adfærdsændring.

  •  Succesfulde digitaliseringsprojekter er små, afgrænsede og bliver færdiggjorte. Hellere få overskuelige projekter end kæmpe processer, ingen kan overskue.
  •  Få en fagligt kompetent person til at bistå dig på din digitale rejse og til at hjælpe dig med at implementere løsningerne, vælge leverandør via klar kravspecifikation, finde specialrådgivere m.m.
  •  Køb ikke et tilfældigt ”dash board” – udarbejd en strategi for din udvikling sammen med en professionel rådgiver.
  •  Tag det menneskelige aspekt seriøst. Du skal have alle med ombord – især ledelsen. Det nytter ikke, at det ”bare” er business controlleren i finansafdelingen, der ser på data – data skal danne grundlag for alle arbejdsprocesser i hele virksomheden.
  •  De rigtige data skal være tilgængelige for forskellige medarbejdere, og de skal være visuelt formidlede. Det skal være let og ”lækkert”.
  •  Mål jer selv på, hvordan det går med at agere på basis af data – og ager, hvis noget går skidt.

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget