Produkterne er ikke kun fleksible og nemme at arbejde med, de er også designet til at kunne skilles ad, så de let kan anvendes i forskellige arbejdsmiljøer og genanvendes igen og igen. Det bidrager både til holdbarhed, et lavere miljøaftryk og afspejler virksomhedens tilgang til ansvarligt design. Erik Larsen & Søn adskiller sig netop fra sine primære konkurrenter – bl.a. de store grossister – ved at fokusere på færre, nøje udvalgte produkter, som er tilpasset kundernes enkelte behov – og så naturligvis det høje faglige serviceniveau. Det tætte samarbejde med kunderne og en dyb forståelse af deres behov er med til at sikre en stærk position på både det danske og nordiske marked.
Grøn omstilling kræver retning og ressourcer
Byggeindustrien er Erik Larsen & Søns største aftager - en industri med et stort bæredygtighedsaftryk og stigende krav til at reducere miljøpåvirkningen. Det betyder bl.a. flere krav til underleverandører som Erik Larsen & Søn, og derfor vil Peter og hans team gerne styrke bæredygtighedsarbejdet endnu mere, men har som mange andre SMV’er begrænsede ressourcer, ligesom der hele tiden er nye regler at tage hensyn til.
Virksomheden har længe arbejdet aktivt med den grønne omstilling. Bl.a. genanvendes papkasser, pap anvendes til makulering, træpaller genbruges, og de har et velfungerende system for affaldssortering. Alle tiltag bliver dokumenteret løbende, hvilket giver virksomheden viden om, hvor de gør det godt, og hvor der er plads til forbedring.
Men Peter har hele tiden været klar over, at der kunne gøres meget mere også på den kortere bane. Derfor har han sammen med Erhvervshus Hovedstaden og senior forretningsudvikler Henriette Kahré Freris med udgangspunkt i et strategisk værktøj, Bæredygtighedshjulet, udviklet af Erhvervshus Hovedstaden, gennemgået virksomhedens bæredygtighedsindsatser, herunder forretningsmodel, kommunikation, affald, indkøb, faciliteter og transport samt leverandørkæden. Og sparringen har været en stor hjælp, fortæller Peter: