Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Etikk ApS vil være de bedste på markedet – og AI og bæredygtighed skal være drivkraften

Ekspertise, Tillid, Innovation, Kundetilfredshed og Kvalitet. Det er, hvad Etikk ApS står for. Og med sparring fra Erhvervshus Hovedstaden er alle kræfter sat ind på at gøre kunderne tilfredse og reducere klimapåvirkningen – og udfordre den traditionelle branche.

Indhold er hentet

Iværksætter. Og lidt nørdet. Sådan beskriver Thomas Læk Ansbjerg, grundlægger af og driftsdirektør i Etikk ApS, sig selv. I dag driver han sammen med sin hustru Katrine Læk Ansbjerg virksomheden, som leverer gardiner og markiser til private og virksomheder. Thomas grundlagde virksomheden i 2016, og kunderne kom hurtigt til, men der manglede en strategisk retning for at udvikle virksomheden – og her kom Kristine ind i billedet. Hun havde tidligere haft en række lederroller i IT-branchen, og sin viden om netop ledelse og strategi tog hun med sig ind i Etikk som administrerende direktør. For Kristine og Thomas har det hele tiden været afgørende, at netop kundernes tilfredshed er i fokus, og at produkterne skal være for alle, og for at imødekomme det – og for at øge væksten - begyndte Kristine at se på målgrupper, hjemmeside og markedsføring.

Og det var her, at Erhvervshus Hovedstaden – og sparringen med senior forretningsudvikler Jeanette Elgaard Carlsson – kom ind i billedet. AI har i høj grad været omdrejningspunkt for sparringen, primært i forhold til, hvordan teknologien kan hjælpe med at optimere deres strategi og forretningsprocesser. Bl.a. har Etikk været igennem et AI-tjek, hvor Jeanette og Kristine gennemgik alle processer, hvor AI og automation kunne gøre en forskel bl.a. i forhold til mere rutineprægede opgaver og til at optimere kundeoplevelsen gennem chatbots, som skal hjælpe kunderne med at træffe den rette købsbeslutning. 

Fra venstre: Thomas og Kristine Læk Ansbjerg og Jeanette Elgaard Carlsson

Indhold er hentet

Derudover har hjemmesiden fået en makeover – og så har Etikk gennem Virksomhedsprogrammet SMV:Pro fået tilskud til privat rådgivning om netop den digitale marketingstrategi, og det har været afgørende. Kristine Læk Ansbjerg fortæller:

”Vi er selvfinansierede, så det havde været en stor risiko selv at skulle foretage den investering. Uden tilskuddet fra SMV:Pro var vi aldrig nået så langt på så kort tid. For bare et år siden havde vi ingen marketingstrategi – i dag har vi en omfattende og meget konkret plan.”

En verden af muligheder har åbnet sig
 Bæredygtighed er et kardinalpunkt for Etikk. Som Kristine forklarer, påvirker netop deres branche i den grad miljøet, og når man som Etikk er en virksomhed i vækst, vokser ansvaret tilsvarende. Derfor arbejder virksomheden målrettet med genanvendelige materialer og mere effektiv ressourceudnyttelse. I den forbindelse har Etikk med vejledning fra Jeanette Elgaard Carlsson fastlagt konkrete bæredygtighedsmål herunder valg af leverandører, som lever op til de bæredygtighedskrav, Etikk gerne vil stå på mål for. Derudover er Etikk i gang med at fastlægge, hvilke ESG-områder de fremadrettet skal arbejde med, de ser på AI-værktøjer, der kan håndtere ESG-rapporteringen, og så skal ESG-oplysninger indarbejdes i produktbeskrivelserne. Om sparringen med Jeanette fortæller Kristine og Thomas:

Bæredygtighedsarbejdet er en kæmpeopgave, som vi prioriterer meget højt. Men uden Jeanettes sparring var vi ikke nået så langt. Hun har været inde over hele vores strategiarbejde og har kunnet give os meget konkrete input til, hvor vi skulle sætte ind også i forhold til vores arbejde med bæredygtighed. Det har været en kæmpe og uvurderlig hjælp

Indhold er hentet

Kristine Læk Ansbjerg erkender, at det går endog meget stærkt for Etikk, som netop har ansat sin første mellemleder for virksomhedens montører. Fra at være en mindre, veletableret virksomhed er Etikk i dag en af de hurtigst voksende inden for branchen med kunder i hele Danmark. Omsætningen er mere end tredoblet de sidste to år, og medarbejderstaben er vokset fra to til ni, og ambitionerne er ikke til at tage fejl af: Etikk vil være Danmarks førende leverandør af indendørs og udendørs solafskærmning til private og erhverv. Snart overtager Kristine og Thomas 150 kvm. lagerplads, og drømmen er at tage etablere egenproduktion, som også på sigt forhåbentlig vil have en positiv effekt i forhold til virksomhedens CO2-aftryk. 

Etikks fokus på teknologi og bæredygtighed glæder borgmester
Rødovre Kommune har sammen med Erhvervshus Hovedstaden besøgt Etikk, og det glæder borgmester Britt Jensen, at en virksomhed som Etikk i den grad tager nye teknologier som AI til sig og arbejder strategisk med det – og har et stort fokus på bæredygtighed – også selvom de er en mindre virksomhed og derfor ikke nødvendigvis har mange ressourcer:

AI og bæredygtighed er uden tvivl nogle af de vigtigste temaer i vores samfund lige nu, og det er der god grund til. Derfor er det imponerende at opleve en virksomhed som Etikk, der i den grad omfavner både teknologien og deres samfundsansvar – og arbejder strategisk med begge

Fra venstre: Erhvervskonsulent Gitte Junker Andersen, kommunaldirektør Henrik Abildtrup, Thomas Læk Ansbjerg, borgmester Britt Jensen, Katrine Læk Ansbjerg, Jeanette Elgaard Carlsson og direktør i Erhvervshus Hovedstaden Katrine Paaby Joensen.

Indhold er hentet

Få et AI-tjek af din virksomhed
Med et AI-tjek bliver du klogere på, hvordan du bedst udnytter brugen af AI i alle aspekter af jeres virksomhed til at blive mere effektive og konkurrencedygtige. Du kan også blive en del af vores AI-netværk og gennem programmet AI-Boost. Læs mere her

Hvad er SMV:Pro?
SMV:Pro er en del af Virksomhedsprogrammet og er et skræddersyet forløb, hvor du kan få tilskud til privat rådgivning samt sparring fra Erhvervshuset. Læs mere herÅbner link i ny fane

Støttet af:

Indhold er hentet

Non-interactive preview

Complete this setup to unlock your widget