Programforløb
Enterprise Europe Network
Enterprise Europe Network (EEN) er verdens største B2B netværk der hjælper små og mellemstore virksomheder med at opnå international vækst igennem partnersøgninger.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
”SaaS Masterclass-forløbet har givet os koncentreret viden, guldkorn vi kan bruge direkte i opbygningen og skaleringen af vores virksomhed - og så har vi fået udvidet vores netværk.”
.webp?mw=800)
Indhold er hentet
Det fortæller Sune Askjær, CEO og medstifter af dataanalysevirksomheden Adamatics, som leverer konsulentydelser og analytisk software til nogle af verdens førende virksomheder inden for forsikring, bioteknologi og farmaceutisk industri. Kernen i Adamatics er analyseplatformen AdaLab, som understøtter alt fra simple digitale transformationsværktøjer og dashboards til avancerede AI-applikationer. Løsningen er baseret på en entreprise-licens model, hvor alle medarbejdere i en virksomhed har adgang til platformen og dermed samarbejder og deler viden og erfaringer og på den måde bidrager til udvikling af indhold på platformen. Teamet bag Adamatics på 15 personer består bl.a. af udviklere og ingeniører, som har stor erfaring med at skabe og drive maskinlæringsmodeller, datapipelines og komplekse applikationer i produktion.
”Vi siger gerne, at AdaLab er infrastrukturen, der skaber rammerne for et stærkt internt community for citizen data scientists og udviklere, som på tværs af kundens organisation kan udveksle ideer og viden og sammen skabe nye og bedre interne dataløsninger,” fortæller Sune Askjær.
Fra start-up til scale-up
Adamatics kom til verden i 2018 som en start-up-virksomhed, og langsomt begyndte virksomheden at vokse. I 2023 begyndte Sune så småt at overveje mulighederne for at se mod nye markeder, men det krævede indgående kendskab til bl.a. markedsføring, salg, prissætning og effektiv onboarding af kunder. Det fik Adamatics ved at deltage på et SaaS Masterclass-forløb hos Erhvervshus Hovedstaden, og det var et kig ind i en hel ny verden. En verden hvor Adamatics og de øvrige deltagere fik indblik, i hvilke trin man skal igennem, når man gerne vil bygge skalerbare og levedygtige virksomheder. Masterclass’en fokuserede på kommercialisering og internationationalisering med undervisning i og workshops om bl.a. prissætning, product market fit, Saas Metrics, salgskanaler, og abonnementsmodeller. Forløbet kulminerede med et afsluttende pitch af skaleringsplanen foran et springboard. Sune Askjær fortæller:
Når man bygger virksomhed, kan man ikke være ekspert på alle områder, og der er hele tiden en masse ubekendte, man skal tage stilling til. Og det er her, at SaaS Masterclass’en har været en kæmpe hjælp: Man lærer, hvilke udfordringer man kan forvente at møde, og man bliver derfor meget mere velforberedt. Bl.a. lærte vi, at vi ikke skal regne med bare at kunne lukke en kunde på to måneder – særligt ikke når man er i dialog med meget store virksomheder, som vi er i Adamatics
Sune Askjær fortsætter:
”Et andet eksempel er værdien af at have en leadgenererende hjemmeside, der virker. Et potentiale jeg ikke kendte meget til. Men der gik jo ikke mange dage, fra vi havde fået hjemmeside med kontaktformular, til der var en stor virksomhed, som kontaktede os ad den vej.”
Kernen i Adamatics er analyseplatformen AdaLab, som understøtter alt fra simple digitale transformationsværktøjer og dashboards til avancerede AI-applikationer.
Indhold er hentet
Taget i hånden
I SaaS Masterclass-forløbet fik Adamtics og de øvrige deltagere udover undervisning og workshops en 360 graders analyse af deres parathed til at skalere, og Trade Council bød ind med tips til potentielle udenlandske markeder, ligesom en forretningsudvikler fra Erhvervshus Hovedstaden løbende gav 1:1-sparring. Den sparring fik Adamatics af senior forretningsudvikler Per Nygaard med fokus på at finde strategiske samarbejdspartnere både i Danmark og udlandet, prissætning, mulige internationale salgskanaler og marketing-, kommunikations- og salgsmuligheder til nye og eksisterende kunder.
Sideløbende har Adamatics søgt om tilskud fra Virksomhedsprogrammet SMV:Eksport, som bl.a. skal understøtte virksomhedens internationalisering og markedsudvidelse i form af digital markedsføring og tilpasning af løsningen til de nye markeder. En mere tydelig online-tilstedeværelse lokalt skal være med til at tiltrække flere kvalificerede inbound leads globalt, og så vil Adamtics også lave dybdegående markedsanalyser, som skal give dem indsigt i kundepræferencer og gøre det nemmere at målrette produkterne og styrke brandet på de udvalgte lokale markeder. Sune har været – og er – meget begejstret for sparringen med Per Nygaard:
Per har hjulpet os med at sætte ord på, hvor vi selv er som virksomhed. Og så har han hele tiden stillet de spørgsmål, vi ikke umiddelbart har haft svar på. Hele forløbet har hjulpet os med at udvide vores horisont og se, hvilke muligheder vi har
Adamatics har i øvrigt fået godkendt en Innobooster-ansøgning gennem Innovationsfonden, som er øremærket produktudvikling, og så har virksomheden fået tilskud gennem Virksomhedsprogrammet SMV:Digital, som skal bruges til at optimere virksomhedens økonomistyring og salgsprocesser, så det bliver lettere at præsentere relevant data for fremtidige partnere og investorer.
Pippi har ikke levet forgæves
Sune Askjær fortæller også, at de hos Adamatics har styr på, hvor de selv er gode og har erfarring - men at det ikke har været inden for de områder, SaaS Masterclass-forløbet primært har berørt:
”Nu lever vi i højere grad efter Pippi Langstrømpe-princippet: Det har vi ikke prøvet før – det kan vi sikkert godt finde ud af. Vi kigger efter mulighederne, og så har vi fået gode eksterne indspark til det, vi helt sikkert kommer til at møde i opbygningen af vores forretning - og til strukturere vores videre rejse,” siger Sune Askjær og slutter:
Det er utroligt fedt, at der fra statslig side er en vilje til at støtte os med at bygge virksomheder, der kan levere værdi – også internationalt
Slush er en startup-konference, som hvert år finder sted i Helsinki i Finland - og som deltagerne på SaaS Masterclass besøger sammen - også i 2024.
På SaaS MasterClass sætter vi strøm til ambitionen om eksponentiel international vækst. Du kommer til at deltage i workshops med målrettede indlæg og seneste indsigter fra fageksperter, og du får tilknyttet en forretningsudvikler fra Erhvervshuset der følger dig gennem hele forløbet. Du kommer til at trykteste din strategi foran et skræddersyet board af virksomhedsledere, og du får sparring med et netværk af virksomheder med samme ambitioner som dig. Og endelig skal du med os til SLUSH i Helsinki.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Complete this setup to unlock your widget